regler om efternavne hvis man ikke er gift ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. april 2011

mor til 2 skønne piger .

KaLee skriver:

Jeg har ikke sagt noget om bindestreg 

og som sagt - aner ikke hvordan reglerne præcis er.. jeg forholdt mig til indlægget omkring 2 efternavne, hvoraf det ene bliver til mellemnavn 

Men jeg har en veninde, som har 2 efternavne sammensat med bindestreg - og det er ikke jensen/sørensøn navne.. og hun HADER det, fordi det er meget langt! - hun bruger kun det ene i daglig tale, selvom hun reelt hedder hele det lange navn:

*******-*********** (<- hendes efternavn)

forestil dig at udfylde formularer på kommunen eller lign.. hun løber altid tør for plads 

bare en overvejelse i nok skal have med

nu er der en speciel historie til det ene efternavn så derfor har jeg valgt hun skal have farens med a personlige grunde , så kan hun altid med aldren vælge det fra hvis hun ikke bryder sig om det . jeg skulle bar vide om det kunne lade sig gøre . (:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2011

eElak

Secrets skriver:

Det var skam heller ikke sådan en anklage, det var fordi det lød som om du vidste lidt, så ville lige spørge

Jeg forstår godt besværet, men det er også sindssygt svært. Vi er MEGET få i DK med mit efternavn, og det er alle min familie. Det er engelsk: Topping. Og jeg vil så gerne føre det engelske videre, og ville være sygt ked af at det blev et ikke-brugt efternavn. Og samme princip gælder desværre for min kæreste, så det er desværre noget af en kattepine..

Kan se jeg kokser lidt i aften - jeg ved det ikke var en anklage, så tag det endelig ikke sådan 

Jeg ved desværre ikke lige noget om det foruden det jeg har skrevet.... 

Men umiddelbart vil jeg tro at det burde kunne lade sig gøre

Anmeld

20. april 2011

eElak

ønskebebsi skriver:

nu er der en speciel historie til det ene efternavn så derfor har jeg valgt hun skal have farens med a personlige grunde , så kan hun altid med aldren vælge det fra hvis hun ikke bryder sig om det . jeg skulle bar vide om det kunne lade sig gøre . (:

Men ja - det kan du godt (det er uden bindestregen ikk)

Min X (knægtens far) har begge dine forældres efternavne... 

da vi så fik barn, fik han valget om hvilket af hans navne der skulle videre - det fra hans mors side eller hans fars... mit efternavn SKULLE bare videre

Det blev til at knægten hedder sin fars mellemnavn (som så er knægtens farmors efternavn) til mellemnavn og mit efternavn til efternavn.. 

Hvis faren havde valgt sit efternavn skulle gå videre, så var mit efternavn blevet lavet om til mellemnavn. 

Anmeld

20. april 2011

Frøken J.

Kan se jeg kokser lidt i aften - jeg ved det ikke var en anklage, så tag det endelig ikke sådan 

Jeg ved desværre ikke lige noget om det foruden det jeg har skrevet.... 

Men umiddelbart vil jeg tro at det burde kunne lade sig gøre

Haha okay! Klokken er også mange jo.. Siger hende som mangler at ligge rent sengetøj på og folde 2 Ika- poser med rent tøj.. 

Men det må jeg undersøge! Tak for svaret

Anmeld

20. april 2011

marloutti

Tjek kirkeministeriets hjemmeside for reglerne. Og muligvis familiestyrelsens hjemmeside, der finder man i hvert fald alle godkendte navne...

Anmeld

20. april 2011

KarinaIda

ønskebebsi skriver:

mig og min kæreste vil rigtig gerne have mit efternavn til mellemnavn og hans efternavn til sidst til vores datter , men må man det når man ikke er gift , har jeg nemlig hørt noget om ?

Det må du godt...

vi er ikke gift her, og vores datter har mit mellemnavn og kærestens efternavn

Anmeld

20. april 2011

Silas&Mille

Jeg ændre snart efternavn og i samme forbindelse får Silas mit nye efternavn som mellemnavn. Han bliver døbt med hans fars efternavn. (han har ikke mellemnavnet endnu, da de svenske regler ikke tillod det, så længe jeg ikke hedder det endnu).

Vi er ikke gift, så det har egentligt ikke nogen betydning, så længe begge navne kan 'spores' i lige linje ned gennem familie rækken er der ikke nogen problemer.

Derudover har jeg hørt at hvis man har været registret sammelevende (altså samme folkeregister adresse) i mere end to år (mener jeg det er) så har man samme rettigheder som hvis man var gift. Dette gælder ting som bodeling, arv (mener jeg også er indunder) osv...

Anmeld

20. april 2011

kamtok

Alle skal have et efternavn. Et efternavn er det navn, der står sidst i navnerækken, og som normalt henviser til din slægt. Du kan kun have 1 efternavn - dog kan to efternavne forbindes med en bindestreg.

http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/navne/fornavnemellemnavneogefternavne/

Anmeld

21. april 2011

mortilnoahogmelina

Secrets skriver:

Det var skam heller ikke sådan en anklage, det var fordi det lød som om du vidste lidt, så ville lige spørge

Jeg forstår godt besværet, men det er også sindssygt svært. Vi er MEGET få i DK med mit efternavn, og det er alle min familie. Det er engelsk: Topping. Og jeg vil så gerne føre det engelske videre, og ville være sygt ked af at det blev et ikke-brugt efternavn. Og samme princip gælder desværre for min kæreste, så det er desværre noget af en kattepine..

Altså min søn er da lige blevet døbt og han hedder begge vores efternavnd . Først mit og Så min kærestes .

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.