regler om efternavne hvis man ikke er gift ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.150 visninger
18 svar
0 synes godt om
20. april 2011

mor til 2 skønne piger .

mig og min kæreste vil rigtig gerne have mit efternavn til mellemnavn og hans efternavn til sidst til vores datter , men må man det når man ikke er gift , har jeg nemlig hørt noget om ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Det må man godt. Min søsters datter har mellemnavn efter min søster og efternavn efter hendes far, og de er ikke gift

Anmeld

20. april 2011

LBK

Ja det må man gerne... 

Anmeld

20. april 2011

eElak

ønskebebsi skriver:

mig og min kæreste vil rigtig gerne have mit efternavn til mellemnavn og hans efternavn til sidst til vores datter , men må man det når man ikke er gift , har jeg nemlig hørt noget om ?

er det kun jeres datter det drejer sig om eller er det om jer selv?

Sådan som jeg forstår det du skriver, så kan du sagtens gøre det, når det er en person som er i en direkte relation til jer - som jeres datter er.. 

Det er en anden snak hvis i ønsker at svejse navne sammen når i ikke er gift.. men der er jeg ikke nok inde i reglerne til at sige præcis hvordan det fungerer ;-)

Anmeld

20. april 2011

mor til 2 skønne piger .

MoarHvidovre skriver:

Det må man godt. Min søsters datter har mellemnavn efter min søster og efternavn efter hendes far, og de er ikke gift

okey tak for svar ,

Anmeld

20. april 2011

mor til 2 skønne piger .

KaLee skriver:

Sådan som jeg forstår det du skriver, så kan du sagtens gøre det, når det er en person som er i en direkte relation til jer - som jeres datter er.. 

Det er en anden snak hvis i ønsker at svejse navne sammen når i ikke er gift.. men der er jeg ikke nok inde i reglerne til at sige præcis hvordan det fungerer ;-)

det jeg mener er at hun skal have 2 efternavne både hans og mit , men ville gerne have mit i midten og hans til sidst  .
men havde bar hørt at man sku være gift for at kunne det .

Anmeld

20. april 2011

mor til 2 skønne piger .

L_K skriver:

Ja det må man gerne... 

Anmeld

20. april 2011

Frøken J.

KaLee skriver:

Altså man kan fx ikke bare kalde sit barn Jensen-Sørensen hvis han hedder Jensen og jeg Sørensen? - Tænkt navne-eksempel Det vil vi nemlig gerne, da vi begge to har specielle efternavne, som vi IKKE vil af med, og hvis de står uden bindestreg er det jo kun det sidste navn der vil blive brugt..

Anmeld

20. april 2011

eElak

Secrets skriver:

Altså man kan fx ikke bare kalde sit barn Jensen-Sørensen hvis han hedder Jensen og jeg Sørensen? - Tænkt navne-eksempel Det vil vi nemlig gerne, da vi begge to har specielle efternavne, som vi IKKE vil af med, og hvis de står uden bindestreg er det jo kun det sidste navn der vil blive brugt..

Jeg har ikke sagt noget om bindestreg 

og som sagt - aner ikke hvordan reglerne præcis er.. jeg forholdt mig til indlægget omkring 2 efternavne, hvoraf det ene bliver til mellemnavn 

Men jeg har en veninde, som har 2 efternavne sammensat med bindestreg - og det er ikke jensen/sørensøn navne.. og hun HADER det, fordi det er meget langt! - hun bruger kun det ene i daglig tale, selvom hun reelt hedder hele det lange navn:

*******-*********** (<- hendes efternavn)

forestil dig at udfylde formularer på kommunen eller lign.. hun løber altid tør for plads 

bare en overvejelse i nok skal have med

Anmeld

20. april 2011

Frøken J.

KaLee skriver:

Jeg har ikke sagt noget om bindestreg 

og som sagt - aner ikke hvordan reglerne præcis er.. jeg forholdt mig til indlægget omkring 2 efternavne, hvoraf det ene bliver til mellemnavn 

Men jeg har en veninde, som har 2 efternavne sammensat med bindestreg - og det er ikke jensen/sørensøn navne.. og hun HADER det, fordi det er meget langt! - hun bruger kun det ene i daglig tale, selvom hun reelt hedder hele det lange navn:

*******-*********** (<- hendes efternavn)

forestil dig at udfylde formularer på kommunen eller lign.. hun løber altid tør for plads 

bare en overvejelse i nok skal have med

Det var skam heller ikke sådan en anklage, det var fordi det lød som om du vidste lidt, så ville lige spørge

Jeg forstår godt besværet, men det er også sindssygt svært. Vi er MEGET få i DK med mit efternavn, og det er alle min familie. Det er engelsk: Topping. Og jeg vil så gerne føre det engelske videre, og ville være sygt ked af at det blev et ikke-brugt efternavn. Og samme princip gælder desværre for min kæreste, så det er desværre noget af en kattepine..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.