Bærsymfoni mousse - opskrift?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.228 visninger
10 svar
0 synes godt om
19. april 2011

Chellen

Jeg har købt en pose bær symfoni, frossen fra netto idag. Og skal til at lave en bærsymfoni der skal i en lagkage imorgen?
Bærrene vil så være optøet til den tid, hvor jeg skal lave lagkagen.
Mit spørgsmål er faktisk:

- Skal jeg tage noget særligt hensyn til at det er frosne bær og ikke nogen der er købt friske?
- Hvilken fremgangsmåde bruger I når I laver bærsymfoni mousse? (gerne med detaljer) og hvilken lækker opskrift ligger i inde med???

Håber der er nogen herinde til lige at hjælpe mig !

Michelle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2011

TineA

Jeg følger med ..

Anmeld

19. april 2011

quity

ChelleGirl skriver:

Jeg har købt en pose bær symfoni, frossen fra netto idag. Og skal til at lave en bærsymfoni der skal i en lagkage imorgen?
Bærrene vil så være optøet til den tid, hvor jeg skal lave lagkagen.
Mit spørgsmål er faktisk:

- Skal jeg tage noget særligt hensyn til at det er frosne bær og ikke nogen der er købt friske?
- Hvilken fremgangsmåde bruger I når I laver bærsymfoni mousse? (gerne med detaljer) og hvilken lækker opskrift ligger i inde med???

Håber der er nogen herinde til lige at hjælpe mig !

Michelle

Når jeg har lavet bærsymfoni mousse, har jeg brugt opskriften til hindbær mousse og erstattet med bærsymfoni. Skal jeg finde opskriften til dig???

Anmeld

19. april 2011

Chellen

quity skriver:

Når jeg har lavet bærsymfoni mousse, har jeg brugt opskriften til hindbær mousse og erstattet med bærsymfoni. Skal jeg finde opskriften til dig???

Uh ja meget gerne !!!

Anmeld

19. april 2011

quity

Her kommer der et par opskrifter jeg har brugt. Kan godt lide den med yoghurt naturel i, men her tilsætter jeg også husblas.

Hindbærmousse

150 g hindbær
1 spsk sukker
2 blade husblas
1/4 piskefløde

Husblas kommes i rigeligt vand. Hindbær moses med sukker. Fløden piskes meget stiv. Husblas smeltes ca 10 sekunder i mikroovnen og piskes i hinbærene. Flødeskummet vendes i og det blandes godt rundt. Kommes i kagen og moussen er stiv efter et døgn eller to.
Denne mængde passer til en alm. stor lagkage. 
Man kan komme anden slags bær i også frosne. Sørg for at dryppe bærrene godt af, især jordbær indeholder meget saft.

Følgende billeder er blevet uploadet til dette indlæg:

Anmeld

19. april 2011

quity

14. september 2010 kl. 20:32 på DR1

12 - 14 personer

Blåbær sylt:

Hvid creme:

Chokoladebund:

Blåbær sylt:
Vaniljestangen flækkes på den lange led og vaniljekornene skrabes ud med en lille kniv. Mas kornene med en anelse af sukkeret sammen på bordet med en paletkniv, således at kornene skilles ad. Vaniljesukker, den tomme vaniljestang, sukker, citronsaft og blåbær småkoger uden låg ca. 15 minutter og gryden tages af varmen. Den tomme vaniljestang tages op og sylten blendes kort med en stavblender. Afkøles helt i køleskab, minimum 2 timer, eller gerne til næste dag…

Hvid creme:
Husblassen lægges i blød i en ½ liter koldt vand i en ½ time. Fløden varmes i en lille gryde til ca. 80 grader.
Imens hakkes chokoladen fint og kommes op i en lidt stor skål. Halvdelen af den varme fløde hældes over den hakkede, hvide chokolade og der røres godt med en ske eller en dejskraber til chokoladen næsten er smeltet og massen er skinnende blank. Tilsæt resten af den varme fløde og rør igen. Husblassen vrides for vand  og kommes direkte op i, mens der røres igen. Passér cremen gennem en sigte.
Tildækkes med film og afkøles helt i køleskab minimum 2 timer eller gerne til næste dag.

Chokoladebund:
Smør og vand smeltes i en lille gryde. Vaniljestangen flækkes på den lange led og kornene skrabes ud med en lille kniv. Kornene mases sammen med en anelse af sukkeret på bordet med en paletkniv, således at kornene skilles ad.
Vaniljesukker, sukker og æggene piskes til tyk æggesnaps. Hvedemel, kakao og bagepulver blandes sammen og sigtes op i den tykke "snaps". Vend forsigtigt rundt. Tilsæt det smeltede smør-vand men der stadig vendes forsigtigt i dejen.

1 stk. silikone eller spring form (ca. 24 cm. i diameter) smøres godt og jævnt med olie og dejen fordeles heri og stryges jævnt ud. Bages ved 175 grader til den har sat sig og giver efter ved let tryk, ca. 35 - 40 minutter. Bages bunden i silikoneform er det en stor fordel af nedfryse den bagte bund fuldstændigt inden bunden befries fra formen. Placér den bagte, kolde bund på det fad, den skal serveres på.

Anretning:
Den helt kolde hvide creme piskes let med en håndmikser. Den helt kolde blåbær sylt vendes i til blåbærcremen er ensartet. Blåbærcremen kommes op i en sprøjtepose med en stor glat tyl i og sprøjtes ud i "bomber" på chokolade bunden. Lad endelig "bomberne", hænge let sammen.
Kagen stilles kort i fryseren eller et par timer i køleskab, inden kakao sigtes over og inden udskæring samt servering.

Ellers hvis den skal være ekstra lækker så ville jeg bruge denneog erstatte med bærsymfoni. Dette er virkelig en drøm, har afprøvet den med bærsymfoni.

Anmeld

19. april 2011

Chellen

TUSIND TAK for de skønne og meget lækre opskrifter !
Uuuh jeg glæder mig til at gå igang imorgen !
Du er en helt, og mange mange tak for hjælpen

Anmeld

19. april 2011

quity

ChelleGirl skriver:

TUSIND TAK for de skønne og meget lækre opskrifter !
Uuuh jeg glæder mig til at gå igang imorgen !
Du er en helt, og mange mange tak for hjælpen

Det var så lidt. Vil klart anbefale den sidste, for så behøver man ik andre cremer, da der er hvid chokolade creme i.

Held og lykke med projektet, glæder mig til at se resultatet.

Anmeld

19. april 2011

maggie3

HUSK: At koge bærrene, når de har været frosne, så du undgår bakterier. Det er ikke længe siden én herinde fra lavede en kage, som alle blev syge af, og det er bare så ærgeligt.

Sally.

Anmeld

19. april 2011

Chellen

maggie3 skriver:

HUSK: At koge bærrene, når de har været frosne, så du undgår bakterier. Det er ikke længe siden én herinde fra lavede en kage, som alle blev syge af, og det er bare så ærgeligt.

Sally.

Det er hermed skrevet bag øret og tak for det !

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.