SA/biokemisk??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.340 visninger
15 svar
0 synes godt om
12. april 2011

S-anne

Hej piger

I diverse indlæg er jeg stødt på begreberne 'biokemisk' (du har nok haft en biokemisk...) når personen har mistet barnet/ikke været gravid tidligt i graviditeten.

Hvad dækker begrebet helt præsist over? Og hvad er forskellen i forhold til en SA (som jeg regner med er forkortelse for spontan abort)

Tak for hjælpen

Sanne 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2011

smlmea

Man er biokemisk gravid,end til der kan ses et foster ved en scanning,hvad  man kan i uge 6+0.

Så går graviditeten til grunde før 6+0,er det en bio eller biokemisk graviditet der har været der,og man vil begynde at bløde som normal mens.

En SA er en spontan abort,når fosteret afstødes af kroppen fra uge 6+0 af,og man vil som regl bløde ganske kraftig.

Anmeld

12. april 2011

Kofoed.

Hej

Her kan du læse om det, spørg endelig, hvis der ikke noget du ikke forstår

https://www.baby.dk/videnom/4p293/graviditet-mislykket-biokemisk-graviditet.aspx

Anmeld

12. april 2011

Kofoed.

smlmea skriver:

Man er biokemisk gravid,end til der kan ses et foster ved en scanning,hvad  man kan i uge 6+0.

Så går graviditeten til grunde før 6+0,er det en bio eller biokemisk graviditet der har været der,og man vil begynde at bløde som normal mens.

En SA er en spontan abort,når fosteret afstødes af kroppen fra uge 6+0 af,og man vil som regl bløde ganske kraftig.

Det er 5+0/6. graviditets uge 

Anmeld

12. april 2011

Rockertand

Enig med ovenstående - kan dog lige tilføje, at det hedder biokemisk, fordi graviditeten kun kan konstateres via biokemi (dvs. urin- eller blodprøve) på dette tidlige stadie.

Anmeld

12. april 2011

S-anne

Tak piger! Så blev jeg lige lidt klogere. Har længe undret mig over hvad det liiige var folk snakkede om.

Sanne

Anmeld

13. april 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

smlmea skriver:

Ikke helt rigtig.

Jeg har været igennem en SA og det var før uge 6+0 

Anmeld

13. april 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

smlmea skriver:

Hov, rettede mit svar og alligvel dukkede det gamle op? Det var sådan set ment til trådstarter! Sorry!

Det jeg ville tilføje var, at det ifølge min klinik var en SA jeg var igennem, men at det er rigtig at en BIO ofte opleves som en lidt forsinket mens. Jeg har været igennem begge dele, og har kunne mærke stor forskel!

Anmeld

13. april 2011

Majeha

Rockertand skriver:

Enig med ovenstående - kan dog lige tilføje, at det hedder biokemisk, fordi graviditeten kun kan konstateres via biokemi (dvs. urin- eller blodprøve) på dette tidlige stadie.

Måske lige et dumt spørgsmål, men er det ikke altid kun vha urin- eller blodprøve, man kan konstatere graviditet? 

Anmeld

13. april 2011

Rockertand

Majeha skriver:

Måske lige et dumt spørgsmål, men er det ikke altid kun vha urin- eller blodprøve, man kan konstatere graviditet? 

Så misforstår du mit svar - indtil graviditeten kan konstateres ved hjælp af skanning, kan det kaldes en biokemisk, men det kan også benævnes spontan abort - biokemisk er en definition af, at den er på så tidligt et stadie, at den ikke kan konstateres ad anden vej. Ved diagnosticering af en graviditet, der er gået til grunde i det tidlige stadie, vil man få diagnosen spontan abort i lægetermer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.