Eva. skriver:
Du skal ikke få det skidt...du har gjort noget ud fra de bedste intentioner og du har gjort dig nogle observationer og nu lærer du af det du gør og det du oplever...det er sådan man lærer jo og bedres som mor og ja i alle andre situationer...det vil man nok aldrig stoppe med, håber jeg da.
Jamen, når mine har udvidst sådan en adfærd som vi jo som forældre har lært er forkert så kan man let reagere med at skælde ud, men prøv at se bagom adfærden. Barnet ved ikke det er forkert som vi ved det er det...de regagerer på nogle følelser de har i sig...måske har hun brug for dig og du "lytter ikke" så må hun måske finde på noget hvor du "lytter og er til stede" og det er du når hun slår...jeg har med fordel set på mit barn hvis de har vist tegn på frustration og sagt til dem feks: "Jeg kan se på dig at du er sur/ked/gal og jeg tænker du har brug for et kram, at vi sidder lidt her sammen" eller andet hvor vi bare er. Jeg har oplevet som om gassen gik af barnet og skuldrene faldt ned...at jeg ramte der hvor adfærden sad sammen med følelsen..giver det mening?
Endvidere så se på hvornår hun reagerer som hun gør...er det efter adskillelse..når du har travlt, når der sker noget som ikke er det der plejer eller hvornår sker det?
Jeg har brugt det at smide mig en halv time på gulvet med mine drenge når de kom hjem fra skole og bh...bare at give dem fuld opmærksomhed og være med dem...når de så var fyldt af det så gik de selv og der var ro til at lave hvad jeg skulle.
Men altså..løsningen tror jeg kan være i at se bag adfærden, finde hendes følelse, accepter alle hendes følelse, det er ok at være gal ligesom det er ok at være glad, ...og når du ser bag hendes adfærd, så se på hvad der skabte denne..er det noget du kan ændre eller gøre anderledes.
Ved ikek om du kan bruge det til noget..mend et er noget af det jeg har haft god erfaring med...og jeg bruger ikke straf eller skæld ud, har været der med skæld ud...og det endte bare med at skubbe væk og skæld ud var bare et tegn på at jeg ikek magtede det, min afmagt,.
Knus til dig...
1000 tak eva jeg vil helt sikkert være mere obs på det fra NU af og fokusere mere på de der ligger bad handlingerne