lige et lille spørgsmål...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. april 2011

Lunae

Anonym skriver:

Ja jeg ved ikke helt hvor jeg skal placere det henne, så derfor vælger jeg at placere det her...

Jeg står i den situation at jeg altid har vidst at jeg var og er anderledes, og dét har jeg som sådan intet imod. Men det sker da med jævne mellemrum, og det er sket en del gange igennem årene, at jeg har overvejet om det at man har den viden at man har en pokkers sjælden sygdom, og man ved den er arvelig, og man ved sågar hvilket køn der vil få den... om det er nok til at man når den dag kommer, vil vælge en abort.

Min kæreste har jeg skam luftet mine tanker med, og han forstår dem delvis godt, men alligevel tror jeg ikke han er så ellevild med tanken om en abort, "bare" fordi man har en sygdom...

Men hvad siger i, ville i fravælge et barn hvis i vidste at en sygdom var arvelig, og barnet havde lige præcis denne sygdom, eller ville i tage den med som en ekstra gave om man vil. ?

Jeg vælger at være ano da nogen måske kender mig, min familie eller min kæreste, og lige dette ønsker jeg IKKE spredt ud over hele nettet

Jeg har stået i netop det dilemma og står tildels stadig i det! Jeg har en lille datter på 7 mdr! Da hun var 3 mdr bliver jeg undersøgt for en genfejl, som min mor også har! Resultatet viser, at jeg har denne genfejl og at hele mit gen er skadet, da min far åbenbart også har det! Det betyder så, at min datter også har det og mine kommende børn vil også få det! I starten var jeg dybt ulykkelig over at have videregivet dette gen til min datter og jeg var fast besluttet på, at jeg i hvert fald ikke skulle have flere børn, nu hvor jeg havde den viden!

Efter en tid, hvor jeg har haft mulighed for at sunde mig, så har jeg et lidt andet syn - jeg har levet med denne genfejl i 24 år uden at vide til den. Min far har levet i 45 år og har heller ikke vidst noget! Er vores liv mindre værdigt end andre menneskers?! Jeg synes det ikke og er derfor ikke bekymret for at sætte flere børn til verden!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2011

Aves.

Ja, det tror jeg at jeg ville. Men det er jo ikke sådan et sort/hvidt ja/nej spørgsmål...der er jo en masse faktorer som spiller ind...men skal jeg tage afsæt i mit liv som det er nu, så ville jeg vælge et sygt barn fra.

Anmeld

11. april 2011

Corn

Anonym skriver:

Ja jeg ved ikke helt hvor jeg skal placere det henne, så derfor vælger jeg at placere det her...

Jeg står i den situation at jeg altid har vidst at jeg var og er anderledes, og dét har jeg som sådan intet imod. Men det sker da med jævne mellemrum, og det er sket en del gange igennem årene, at jeg har overvejet om det at man har den viden at man har en pokkers sjælden sygdom, og man ved den er arvelig, og man ved sågar hvilket køn der vil få den... om det er nok til at man når den dag kommer, vil vælge en abort.

Min kæreste har jeg skam luftet mine tanker med, og han forstår dem delvis godt, men alligevel tror jeg ikke han er så ellevild med tanken om en abort, "bare" fordi man har en sygdom...

Men hvad siger i, ville i fravælge et barn hvis i vidste at en sygdom var arvelig, og barnet havde lige præcis denne sygdom, eller ville i tage den med som en ekstra gave om man vil. ?

Jeg vælger at være ano da nogen måske kender mig, min familie eller min kæreste, og lige dette ønsker jeg IKKE spredt ud over hele nettet

Det kommer helt klart an på, hvilken sygdom, og i hvilket omfang den vil/kan præge livskvaliteten

Anmeld

11. april 2011

eElak

SussieThyssen skriver:

Det kommer jo i høj grad an på, hvad sygdommen indebærer.
Hvis du selv har den, og lever ok med det, så synes jeg ikke det skal hindre dig i at få børn, også selvom du evt. giver det videre, så længe det kan behandles.

Jeg har selv en masse allergi som jeg jo lever med hver dag, og man kan sige, at jeg alligevel har fået børn, selvom det indebærer at de også risikerer at få det.

Hvis det nu fx er blødersygdommen, du har..så ved man jo at piger er bærere af den, men har det ikke i udbrud...det får drengebørnene, derimod.
Og med sådan et gen, ville jeg nok vælge slet ikke at få børn.
Og sådan er der så meget.
I den sidste ende, så er det jo op til dig selv og din kæreste at vurdere...men vælge abort for at fravælge et bestemt køn, kunne jeg bestemt ikke..så hellere helt undlade at få børn.

Kærligst
Sussie

Piger kan også godt få det i udbrud - det er bare meget meget meget sjældent...

(har en veninde som har bløder sygdommen i udbrud - og som har 2 børn selv nu)

Anmeld

15. april 2011

Anonym trådstarter

Eva. skriver:

Ja, det tror jeg at jeg ville. Men det er jo ikke sådan et sort/hvidt ja/nej spørgsmål...der er jo en masse faktorer som spiller ind...men skal jeg tage afsæt i mit liv som det er nu, så ville jeg vælge et sygt barn fra.

du har helt ret i at det hverken er et ja eller nej spørgsmål, men det glæder mig at der er så mange der kan følge dilemmaet... Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt jeg vil have børn, for det er jeg tæt på 100 % sikker på at jeg vil, men det er et spørgsmål om hvorvidt man vil vælge at få en abort i det omfang at man ved at pigen ( i mit tilfælde) har arvet sygdommen... Jeg er 100 % sikker på at jeg vil gå til alle de undersøgelser jeg nu kan til den tid, og så må der træffes et valg udfra det, men nemt, nej det bliver det ikke...

Men stort til dig og de andre som har gidet at tage stilling til indlægget.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.