Ja og nej
Vi har børnevitaminer stående, men de får dem ikke serveret hver eneste dag.
Grunden er at børn har en enestående evne til selv at finde ud af hvad de mangler, og mine får ikke påduttet at nu skal de også spise kødet, hvis de har en grønsasgs periode (eller at de skal spise kartoflerne hvis de har en kød periode) og derfor stoler jeg fuldt og fast på at de får det deres kroppe har behov for.
Flere undersøgelser viser at tager men en tallerken med det de små (D børn) bør få at spise, over en læneger periode og lader dem selv vælge, vil de før eller siden komme hele tallerknen rundt, men de periode spiser, nogle dage med MEGET kød, nogle dage med meget brod osv osv, tager man blodprøver på disse børn er de dækket ind, tager man så en anden gruppe hvor voksne sidder og sørger for at de spiser lidt af det hele, og tager blodprøver på de små, er de IKKE dækket ind, trods de voksnes iherdige forsøg, samtidig har de slet ikke spist de mængder mad de reelt havde behov for, i modsætningen til den gruppe der selv fik lov at styre det.
Dvs er du tyben der husker dit barn på at der også findes kartofler bør du give vitamin piller hver dag, er du tyben der ikke gør det, kan det gøres som vi gør... her bestemmer børnene selv om og hvornår de har lyst til en vitamin pille, de får ikke mere end MAX en dagligt, men der ud over styrer de det helt selv, og det er faktisk ret tydeligt at se at der er en sammenhæng med lysten til en vitamin piller og vores kostvaner, er vi inde i en periode hvor vi ikke er for gode til at fordele rimelig ligligt så de kan vælge af det hele (de der travle perioder alle familier har) ja såå ønsker de at få en vitamin pilleer ofter, er det lang periode begynder de automatisk at ville have en hver dag og ikke bare en gang i mellem, mens hvis de har muligheden for at få af det hele, tager de ikke en vitamin pille hver dag, når det går helt godt ryger der 1-2 stykker om måneden pr barn. Men det undrer mig ikke at tingene passer sammen.
Mine vi i øvrigt helst have dem med mandarin smag, den ene kan ikke lide dem med jordbær (men en lang periode med halv dårlig kost får hende alligevel til det)
Anmeld