Nogle ventrehåndede/ligehåndede???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2011

1977

Profilbillede for 1977
Mumto3 skriver:

Tak for alle jeres svar!

Jeg har ikke noget 'imod' at vores dreng måske er ligehåndet, men det er lidt problematisk at han holder med begge hænder samtidig på gaflen når han spiser, eller holder med begge hænder samtidig på blyanten når han tegner. Det gør unægtelig tingene temmelig meget sværre end de behøver at være. Men han kan ikke lokkes til at spise med 1 hånd (han får selvfølgelig selv lov til at bestemme hvilken hånd han evt. ville spise med).

Er der nogen der har oplevelser med at lave tingene spejlvendt, sådan som han også gør det?

Hvad siger børnehaven?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2011

Kay

jeg er ligehåndet når jeg spiser.... min bror er ligehåndet og ligebenet... og det har aldrig skabt problemer... nej han er ikke den bedste tegner... men det har han hellre ikke brug for... nu er jeg lidt en fodbold/mandehørms tøs... og er du klar over hvis din søn er ligebenet... og blev god til fodbold... kunne han blive den nye... ja... ingen for han ville være en helt unik spiller...

så for mig at se er det da bare at øve fin motorik med begge sider... og se posetivt på hvad jeres barn kan... han kan mange ting mange andre børn og voksne ikke kan...

Anmeld

5. april 2011

SussieThyssen

Mumto3 skriver:

Tak for alle jeres svar!

Jeg har ikke noget 'imod' at vores dreng måske er ligehåndet, men det er lidt problematisk at han holder med begge hænder samtidig på gaflen når han spiser, eller holder med begge hænder samtidig på blyanten når han tegner. Det gør unægtelig tingene temmelig meget sværre end de behøver at være. Men han kan ikke lokkes til at spise med 1 hånd (han får selvfølgelig selv lov til at bestemme hvilken hånd han evt. ville spise med).

Er der nogen der har oplevelser med at lave tingene spejlvendt, sådan som han også gør det?

Jeg spejlvender ikke ting..men har svært ved at huske navnene eller rettere...jeg bytter undt på dem.

Jeg skal se ned på min højre hånd først før jeg med sikekrhed kan sige om den er venstre eller højre, og det skyldes at jeg altid har haft armbånd på min højre hånd for at kunne kende forskel.

Min ældste datter spejlede mange ting da hun var lille. Fx tal og bogstaver..men også tegninger efter billeder og den slags.
Hun er nu ikke venstrehåndet men delvist, som jeg.
Hvor imod Nickolai min yngste, aldrig har spejlet ret meget..så jeg tror det er lidt forskelligt.

Anmeld

5. april 2011

Klumpe-dumpe

Mumto3 skriver:

Vores dreng på 5 år har ENDNU ikke valg 'side'. Når han spiser eller tegner bruger han BEGGE HÆNDER SAMTIDIG!! Det ser helt absurt ud.

Nu har vi lagt mærke til at når han bygger lego efter opskrift, så spejlvender han hele konstruktionen (hvilket jeg næsten synes er imponerende at han kan det), og jeg kan ikke lade være med at tænke på om det har noget med højre/ventre hjernehalvdel at gøre?

Men vi er lidt bekrymrede over at han ikke har 'valgt'' en hånd endnu. Han tegner VIRKELIG dårligt, men det er jo klart. Men vi synes bare godt at han snart måtte komme igang med at træne lidt finmotorik.

Hvad er jeres erfraringer??? Nogen med børn der bruger venstre hånd? hvornår viste det sig? Er der andre der har børn der bruger begge hænder???

Vores egen læge vidste ikke rigtig hvad hun skulle sige til det, og endte med at foreslå 'om vi ikke bare kunne binde den ene arm fast på ryggen af ham og på den måde tvinge ham til kun at bruge en arm?'  Øh, nej, det synes jeg lød som et rigtig dårligt forslag, og iøvrigt ville jeg ikke ane hvilken arm jeg i så fald skulle vælge, for han bruge begge hænder jo.

Nu har jeg ikke læst de andre svar.

Men jeg bruger ligevel begge hænder, og har jeg altid gjort.

Min datter på 25 mdr. er venstre håndet, det kom ganske tydeligt til udtryk, da hun var lille og begyndte at gribe ud efter sit legetøj....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.