Nogle ventrehåndede/ligehåndede???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.477 visninger
13 svar
0 synes godt om
5. april 2011

Mumto3

Vores dreng på 5 år har ENDNU ikke valg 'side'. Når han spiser eller tegner bruger han BEGGE HÆNDER SAMTIDIG!! Det ser helt absurt ud.

Nu har vi lagt mærke til at når han bygger lego efter opskrift, så spejlvender han hele konstruktionen (hvilket jeg næsten synes er imponerende at han kan det), og jeg kan ikke lade være med at tænke på om det har noget med højre/ventre hjernehalvdel at gøre?

Men vi er lidt bekrymrede over at han ikke har 'valgt'' en hånd endnu. Han tegner VIRKELIG dårligt, men det er jo klart. Men vi synes bare godt at han snart måtte komme igang med at træne lidt finmotorik.

Hvad er jeres erfraringer??? Nogen med børn der bruger venstre hånd? hvornår viste det sig? Er der andre der har børn der bruger begge hænder???

Vores egen læge vidste ikke rigtig hvad hun skulle sige til det, og endte med at foreslå 'om vi ikke bare kunne binde den ene arm fast på ryggen af ham og på den måde tvinge ham til kun at bruge en arm?'  Øh, nej, det synes jeg lød som et rigtig dårligt forslag, og iøvrigt ville jeg ikke ane hvilken arm jeg i så fald skulle vælge, for han bruge begge hænder jo.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2011

Rockertand

Jeg ville da tage det som en gave, hvis mit barn var ambidekstralt.

Det er muligt, at det vil give ham nogle startvanskeligheder (som du observerer nu), men på længere sigt er det da en unik kunnen.

Såvidt jeg ved, er det ca. 2% af befolkningen, der kan bruge begge hænder ambidekstralt - og jeg har kendt en kvinde, der ligeligt kunne bruge begge hænder, og det gav hende ingen ulemper i hverdagen, og hun var da helt igennem intelligent og velfungerende.

Hvis jeres læge ellers mener, at jeres søn ikke fejler noget neurologisk, så ville jeg da bare afvente, at han finder ud af, hvordan han løser de forskellige opgaver bedst muligt.

Anmeld

5. april 2011

Oliver,Troia&Wictor

Min søn på 27mdr. kan tegne, spise alt med både venstre og højre hånd. Men når han spiller fodbold bruger han mest venstre ben og er bedst med det men kan oz med højre benet... så tror han bliver venstre "sidet"

Min datter på 13mdr. bruger oz både højre og venstre når hun spiser og samler ting op men oz primært venstre.

Sjovt nok for både min mand og jer og mine to bonus unger er højre håndet...

Anmeld

5. april 2011

SussieThyssen

Mumto3 skriver:

Vores dreng på 5 år har ENDNU ikke valg 'side'. Når han spiser eller tegner bruger han BEGGE HÆNDER SAMTIDIG!! Det ser helt absurt ud.

Nu har vi lagt mærke til at når han bygger lego efter opskrift, så spejlvender han hele konstruktionen (hvilket jeg næsten synes er imponerende at han kan det), og jeg kan ikke lade være med at tænke på om det har noget med højre/ventre hjernehalvdel at gøre?

Men vi er lidt bekrymrede over at han ikke har 'valgt'' en hånd endnu. Han tegner VIRKELIG dårligt, men det er jo klart. Men vi synes bare godt at han snart måtte komme igang med at træne lidt finmotorik.

Hvad er jeres erfraringer??? Nogen med børn der bruger venstre hånd? hvornår viste det sig? Er der andre der har børn der bruger begge hænder???

Vores egen læge vidste ikke rigtig hvad hun skulle sige til det, og endte med at foreslå 'om vi ikke bare kunne binde den ene arm fast på ryggen af ham og på den måde tvinge ham til kun at bruge en arm?'  Øh, nej, det synes jeg lød som et rigtig dårligt forslag, og iøvrigt ville jeg ikke ane hvilken arm jeg i så fald skulle vælge, for han bruge begge hænder jo.

Jeg er til dels "ligehåndet" som du kalder det..og min far var det 100%.
Han var det så meget, at når han stod og underviste ved tavlen og skulle skrive, så havde han 2 stykker kridt, et i hver hånd. Så stillede han sig midt for tavlen og startede med venstrehånd med at skrive og arbejdede sig så hen over tavlen og lod højre overtage, når venstre ikke kunne nå mere.
Det var naturligvis et kanon hit hos hans elever, og så sjovt ud.
Jeg skriver og tegner med højre, men der er en del funktioner, jeg laver med venstre.
Min søn er venstrehåndet, men bruger fx højre til musen og også når han spiller guitar, og det skyldes, at vi bevidst har lært ham det fra lille. Det er nemlig lettere fx med musen, at man ikke skal hen og skifte knapperne og den slags eller vende strengene på guitaren.

Det er meget normalt at venstrehåndede børn er længere om at komme igang finmotorisk, men det skal nu nok komme stile og roligt.
Giv ham lov til at spille pc-spil så kommer finmotorikken hurtigt på plads.

Kærligst
Sussie

Anmeld

5. april 2011

BellaCiinea

Kun en fordel hvis han kan bruge begge =)

Det ku min mormor =D

Anmeld

5. april 2011

Camillee

hmm har ikke nogle gode råd men ville enlig bare lige fortælle at jeg kan bruge begge hænder.

feks skriver med højre hånd (er blevet holdt fast i at jeg skulle skrive med højre, af skolen)
men maler, tegnet, spiser, kræller kartofler og de praktiske ting lige godt med begge hænder,  

der har selvfølgelig givet lidt start problemer men Det har aldrig været nogen ulempe, måske endda tværtimod

Anmeld

5. april 2011

Dinna88

Mumto3 skriver:

Hm. Jeg har en veninde der bruger begge hænder, men ikke til alt - hun skriver med højre, spiser med bestik som en vestrehåndet, sætter elastikket i såt hår med venstre hånd, tegner med højre, skriver på mobilen med venstre hånd osv.  Det er bare naturligt for hende.

Anmeld

5. april 2011

1977

Profilbillede for 1977

Vores dreng på 5 bruger venstre hånd. Det er ikke så længe siden han har "valgt" side. Før brugte han venstre til at skrive med blyanter og højre når det var kuglepen, ske med højre og gaffel med venstre. Men nu bruger han primært venstre Men stille og roligt brugte han venstre mere og mere.

Anmeld

5. april 2011

Mumto3

Tak for alle jeres svar!

Jeg har ikke noget 'imod' at vores dreng måske er ligehåndet, men det er lidt problematisk at han holder med begge hænder samtidig på gaflen når han spiser, eller holder med begge hænder samtidig på blyanten når han tegner. Det gør unægtelig tingene temmelig meget sværre end de behøver at være. Men han kan ikke lokkes til at spise med 1 hånd (han får selvfølgelig selv lov til at bestemme hvilken hånd han evt. ville spise med).

Er der nogen der har oplevelser med at lave tingene spejlvendt, sådan som han også gør det?

Anmeld

5. april 2011

Vingummien

Jeg har heller ikke en hånd :d og jeg er 25. Tegner dog godt nok med en hånd. Men jeg kan f.eks når jeg spiser så skifter jeg tit bestikket rundt i hænderne osv. Kan være meget forvirrende for folk at kigge på, men for mig er det normalt og tænker ikke over det.

Mener faktisk det har et navn, men kan ikke huske det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.