Frugt & grønt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.321 visninger
27 svar
0 synes godt om
5. april 2011

Kruse90

Hej piger.
Nu er jeg en af de uheldige der ikke kan lide frugt og grønt
Jeg får dog frugt gennem smoothies (jordbær, blåbær, ananas og  blandet med lidt juice)

Har i nogle gode råd til at lære at spise grøntsager?
Og hvad ville være godt at starte med?

Kom med gode råd. Vil gerne lære at spise dem rå fortåes sådan at de ikke SKAL være pakket ind i kød og alt muligt

Kram den meget kræsne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2011

camillakrath

Kruse90 skriver:

Hej piger.
Jeg får dog frugt gennem smoothies (jordbær, blåbær, ananas og  blandet med lidt juice)

Kom med gode råd. Vil gerne lære at spise dem rå fortåes sådan at de ikke SKAL være pakket ind i kød og alt muligt

Kram den meget kræsne

Det er jo selvfølgelig svært hvis du ikke kan lide smerten.

Men vi får ihvertfald spist MEGET mere frugt herhjemme, hvis vi gør det lækkert. Og ikke bare skyller et æble.

Vi køber tit både en masse bær, meloner osv., udover de "normale frugter". Og så skærer jeg det i lækre stykker og putter små pinde i.

Eller hvad med at skære grøntsager ud og lave en lækker dip af fx græsk yoghurt?

Anmeld

5. april 2011

Tullemor

Har lige været på kursus idag med en diætist, hvor vi bl.a. snakkede om smoothies. Hun sagde faktisk at en smoothie er et glas kalorier med en MASSE frugtsukker, hvor de fleste af os ville have bedre af at spise frugterne hele i stedet - diætistens udtalelse, men værd at tænke over.

Med hensyn til hvad der er godt at starte med så vil jeg foreslå dig gulerødder, agurk og peberfrugt(rød, gul, orange)(sys ikke selv om den grønne) skåret i mund hapser.

Skulle du have mod på lidt til aftenmaden har jeg gode erfaringer med bønner(5-7 stk) som er viklet ind i bacon og så i ovnen til baconet er sprødt, det smager super. Eller tærter med lidt af hvert i. Lige nu er der opskrifter bag på maizena tærtedej's pakkerne.

God fornøjelse

Anmeld

5. april 2011

Kruse90

camillakrath skriver:

Det er jo selvfølgelig svært hvis du ikke kan lide smerten.

Men vi får ihvertfald spist MEGET mere frugt herhjemme, hvis vi gør det lækkert. Og ikke bare skyller et æble.

Vi køber tit både en masse bær, meloner osv., udover de "normale frugter". Og så skærer jeg det i lækre stykker og putter små pinde i.

Eller hvad med at skære grøntsager ud og lave en lækker dip af fx græsk yoghurt?

Det ved jeg ikke om det kunne være noget
jeg må forsøge. Tak for tippet

Anmeld

5. april 2011

tinasmor

Mht grøntsager så synes jeg feks helt friske, dejlige ærter købt hos grønthandleren er rigtig lækre. Prøv at finde dem som ikke er for store (så kan de blive lidt grynede)

Jorbær med sukker på og hvis man skejter helt ud f.eks fløde eller sødmælk.

Kan du lide frugt i en frugtsalat med lidt chokolade på drysset på toppen?

Gulerødder og agurkestænger somd du har "forklædt" med Kims Holiday mix

Anmeld

5. april 2011

Dinna88

Kruse90 skriver:

Hej piger.

Kram den meget kræsne

Lære at spise grøntsager, den var ny...  Mht. til frugt - har du prøvet at starte ud med det helt søde først? jordbær, kirsebær, pink lady æbler? Personligt kan jeg ikke leve uden frugt, pink lady æblerne kan få min mund til at løbe i vand - okay, jeg skal have et nu selvom jeg lige har spist aftensmad!

Jeg ville engang rigtig gerne lære at spise havregryn, men jeg kunne bare ikke - det var så smagløst og tamt at jeg spyttede det ud igen fordi jeg bare ikke kunne sluge det. Da jeg så blev veganer skulle jeg finde noget nemt og billigt morgenmad: havregrød! Og i dag kan jeg ikke leve uden det! (uden sukker, tak, det smager forfærdeligt hvis det er fuldstændig sødet til) Nå, men the thing is - jeg lærte at spise havregrød fordi jeg skulle. Det var nødvendigt. 

Hvad med at sige til dig selv at grugt og grønt er sundt og en NEM snack i forhold til slik osv, så du SKAL bare lære at spise det?

Anmeld

5. april 2011

Kruse90

Tullemor skriver:

Har lige været på kursus idag med en diætist, hvor vi bl.a. snakkede om smoothies. Hun sagde faktisk at en smoothie er et glas kalorier med en MASSE frugtsukker, hvor de fleste af os ville have bedre af at spise frugterne hele i stedet - diætistens udtalelse, men værd at tænke over.

Med hensyn til hvad der er godt at starte med så vil jeg foreslå dig gulerødder, agurk og peberfrugt(rød, gul, orange)(sys ikke selv om den grønne) skåret i mund hapser.

Skulle du have mod på lidt til aftenmaden har jeg gode erfaringer med bønner(5-7 stk) som er viklet ind i bacon og så i ovnen til baconet er sprødt, det smager super. Eller tærter med lidt af hvert i. Lige nu er der opskrifter bag på maizena tærtedej's pakkerne.

God fornøjelse

jeg er blevet bedre til rød pepper.
Men bacon er jo ikke sundt hehe
men bønner det må jeg da prøve

Hvis jeg laver tærte er det ofte skinke / porrer tærte eller
løg tærte

Anmeld

5. april 2011

tinasmor

Tullemor skriver:

Skulle du have mod på lidt til aftenmaden har jeg gode erfaringer med bønner(5-7 stk) som er viklet ind i bacon og så i ovnen til baconet er sprødt, det smager super.

Det lyder lækkert. Det har jeg ikke tænkt på før. Jeg er nemlig heller ikks så god til grøntsager (elsker dog frugt)

Er det sådan nogle bønner man køber frossen og så tør op eller er det nogle bønner man køber fra nye af i et supermarked (måske dumt spørgsmål men har aldrig rigtig spist bønner)

Anmeld

5. april 2011

Tullemor

Kruse90 skriver:

jeg er blevet bedre til rød pepper.
Men bacon er jo ikke sundt hehe
men bønner det må jeg da prøve

Hvis jeg laver tærte er det ofte skinke / porrer tærte eller
løg tærte

nej bacon er ikke sundt, men det giver smag og kamuflerer ofte grøntsagssmagen

Anmeld

5. april 2011

Kruse90

puha piger.
jeg må jo altså forsøge.

men er i klar over hvor svært det er når man inderligt ikke KAN lide det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.