Det danske sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.129 visninger
18 svar
0 synes godt om
4. april 2011

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Hvorfor hedder det:

Der sidder en edderkop på væggen?

Hvorfor hedder det ikke at der STÅR en edderkop på væggen?

En edderkop kan da ikke sidde ned? den har da 8 ben, som jeg bestemt synes den står på! Men det er som om at alle dyr under en And's størrelse altså sidder ned, selvom de rent faktisk står op.

Eller tænk over det her:

Der sidder en rotte i opgangen.

Men rent faktisk er det jo sådan her en rotte gør, hvis den befinder sig i opgangen:

Der STÅR en rotte i opgangen!

Men så tror man straks at det er en kæmpe stor, tyk og fed rotte, man ikke turde gå ind til!

Dansk er spøjst, hvad jeg vil med det her indlæg aner jeg ikke, men synes det er nogen sjove ting man falder over til tider, jeg var inde og besøge noget af min familie i københavn, hvor vi havde lige præcis denne snak, og nøj hvor vi morede os.

-Skovrup 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2011

CamiRon

Den her slags emner er sjove! Jeg syntes tit man støder på noget i det danske sprog som virker lidt spøjst og måske lidt omvendt.

Jeg tænker tit på - Hvorfor hedder en ko en ko? Altså hvem har bestemt det og ud fra hvilke kriterier? En plæneklipper kunne vel ligeså godt hedde en sløjfe og et hustag kunne hedde en elefant??

Og ja, den edderkop må da STÅ på væggen!

Anmeld

4. april 2011

LotteGabriella

Fru. Skovrup skriver:

Hvorfor hedder det:

En edderkop kan da ikke sidde ned? den har da 8 ben, som jeg bestemt synes den står på! Men det er som om at alle dyr under en And's størrelse altså sidder ned, selvom de rent faktisk står op.

Eller tænk over det her:

Men rent faktisk er det jo sådan her en rotte gør, hvis den befinder sig i opgangen:

Men så tror man straks at det er en kæmpe stor, tyk og fed rotte, man ikke turde gå ind til!

Dansk er spøjst, hvad jeg vil med det her indlæg aner jeg ikke, men synes det er nogen sjove ting man falder over til tider, jeg var inde og besøge noget af min familie i københavn, hvor vi havde lige præcis denne snak, og nøj hvor vi morede os.

-Skovrup 

Ja det er sgu et sjovt sprog...

et eksempel:

Min far er italiener og siger en dag, da vi er ude at køre, at vi skal se føerne på marken?!?!? og ja, han tænkte, at når det hedder en ko, køerne, ja så hedder det nok også et får, føerne

Anmeld

4. april 2011

mor-til-freya

Fru. Skovrup skriver:

Hvorfor hedder det:

Eller tænk over det her:

-Skovrup 

hmm jeg siger der er en edderkop på væggen og der er en rotte i opgangen... hvis man skal sige det, bruger ikke står og sidder

Anmeld

4. april 2011

2babygirls

mor-til-freya skriver:

hmm jeg siger der er en edderkop på væggen og der er en rotte i opgangen... hvis man skal sige det, bruger ikke står og sidder

Hi hi.... siger også altid AAAAD, der er en kæmpe (læs: mini) edderkop på væggen/toilettet/soveværelse... KOM OG FJERN DEN

Anmeld

4. april 2011

Pige2009

Good one

Anmeld

4. april 2011

eElak

Fru. Skovrup skriver:

Hvorfor hedder det:

Eller tænk over det her:

-Skovrup 

jeg siger altså: der ER en edderkop på væggen og der ER en rotte i opgangen...

Anmeld

4. april 2011

MamaJakob

Hmm.. Måske er det fordi så små dyr - eller dyr med så korte ben - alligevel har numsen så tæt på underlaget, at man kan blive helt i tvivl om den sidder eller står?

P.S. Fuck, hvor lyder det egentlig skræmmende med en rotte, der står!? Har jeg aldrig overvejet. Ydr.

Anmeld

4. april 2011

Skovrup

CamiRon skriver:

Den her slags emner er sjove! Jeg syntes tit man støder på noget i det danske sprog som virker lidt spøjst og måske lidt omvendt.

Jeg tænker tit på - Hvorfor hedder en ko en ko? Altså hvem har bestemt det og ud fra hvilke kriterier? En plæneklipper kunne vel ligeså godt hedde en sløjfe og et hustag kunne hedde en elefant??

Og ja, den edderkop må da STÅ på væggen!

hehe synes bare det er sjovt, når man tænker lidt over tingene, grunden til vi kom til at snakke om det igår, er fordi min faster er oversætter, og så møder hun jo alle mulige mærkelige sætninger, som skal oversættes fra det ene sprog til det andet, og så kommer der nogen spøjse tanker i den forbindelse 

Anmeld

4. april 2011

Skovrup

LotteGabriella skriver:

Ja det er sgu et sjovt sprog...

et eksempel:

Min far er italiener og siger en dag, da vi er ude at køre, at vi skal se føerne på marken?!?!? og ja, han tænkte, at når det hedder en ko, køerne, ja så hedder det nok også et får, føerne

logik ! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.