Hjælp : Kort til nonfirmation

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. april 2011

mama09

Znuzke skriver:

Ren nysgerrighed: Du skriver at din datter skal have "hele lortet - minus kirke" og længere nede skriver du at du lærer din datter om religion så hun selv beslutter at hun ikke skal i kirke.

Bliver hun opdraget i en anden tro end den kristne eller er i ikke-troende. Og hvis i har en anden tro, har hun så et reelt valg om kirke eller ikke-kirke?

(og det er altså stille og rolig nysgerrighed - og bestemt ikke ment provokerende eller hvordan det nu kunne opfattes)

okay formulert forkert. føler mig ikke prokeret Har bare svært ved at få mine ord/tanker ned på skrift , så andre forstår det

Vi kan ikke tvinge hende til at tro på noget.

Men alligevel vil "vi" (min mand) lærer hende alt om hans tro, og håbe på hun går den vej.

Hun er muslim.

Min forældre sagde også "vores datter (mig) er kristen" da jeg var 2.. men jeg valgte selv da jeg blev ældre.

hmm håber det gav mening.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2011

mama09

Helt enig. Herhjemme må man gerne undlade at blive konfirmeret, men man får altså hverken fest eller gaver så.

Så skal jeg holde non-fødselsdag 364 dage om året - og så skal jeg også lige finde ud af hvornår jeg skal fejre at jeg ikke er gift....

så har dine børn jo intet valg, de skal i KIRKE. for alle teenager vil da ha fest og alt der hører til!

Hvad med at lade dem vælge selv, og fejrer dem for de turde og ta deres første valg!

Med hensyn til giftemål, kan man jo også blive gift på rådhuset, synes det TIT er falsk at gå i kirke, for at blive gift.. for man gør det som regel kun for at få sit prinsesse bryllup... Men ellers bruger man aldrig kirken.. eller be fader vor hver dag osv. mennesker har glemt kirken og bruger den kun til dåb,konfi, kirke.. det sgu trist, så hellere vær sej og sig nej!

Så det er jo også fake at blive konfi, bare fordi man kun får festen, hvis man gør sine forældre glade.

Man vælger ikke selv at blive døbt (for de fleste)! Jeg blev døbt, ja som min forældre siger "det var jo normalt"!

Min datter blev ikke døbt, men fik da en fest NAVNGIVNINGSFEST!

Men vi er jo så forskellige

Men dem der vælger at blive gift i kirke, deres valg, og de skal da ha fest, ligesom dem der bliver gift på rådhuset - jo en stor dag for alle parter, lige meget hvordan man er blevet viet..

den med fødselsdagen springer jeg over - for ak ja det handler jo ikke om kristendom, men en dag du blev født.

og det var ikke for at være prokerende jeg skrev det!

Anmeld

2. april 2011

mama09

Lunae skriver:

Det synes jeg virkelig er noget fis! Hvorfor er det flottere, hvis man fravælger festen? der er så mange unge mennesker, som udelukkende vælger konfirmationen fordi det er normen og fordi de ikke tager stilling! Jeg synes sgu at man skal tage hatten af for de unge mennesker, som tør at sige fra for familiens pres, gruppepres osv! Respekt til dem, som går egne veje og selvfølgelig skal de da også have en fest - der er da netop noget af fejre

Anmeld

2. april 2011

Troldepussen

Znuzke skriver:

Helt enig. Herhjemme må man gerne undlade at blive konfirmeret, men man får altså hverken fest eller gaver så.

Så skal jeg holde non-fødselsdag 364 dage om året - og så skal jeg også lige finde ud af hvornår jeg skal fejre at jeg ikke er gift....

Enig med dig. Her må man gerne vælge konfirmationen fra. men så vælger man altså også festen fra.

Anmeld

2. april 2011

mama09

Troldepussen skriver:

Enig med dig. Her må man gerne vælge konfirmationen fra. men så vælger man altså også festen fra.

Så har dine børn jo hellere ikke et valg, for hvem siger nej til fest og gaver?

Hvad med de fik et valg, og blev fejret fordi de var "voksne" nok selv til at vælge..........

Mange unge siger "Gider ikke i kirke, men gør det pga. min forældre, for hvis jeg ikke gør, får jeg ingen fest og gaver" det er sgu da falsk, og man tvinger dem til noget og "lokker" med fest og gaver! tsk tsk! God aften!

Sgu glad for mine forældre støttede og lod mig vælge. Jeg lærte at holde fast ved min mening, og vælge selv, istedet for at bukke under for gruppe presset!

Anmeld

2. april 2011

Troldepussen

mama09 skriver:

Så har dine børn jo hellere ikke et valg, for hvem siger nej til fest og gaver?

Hvad med de fik et valg, og blev fejret fordi de var "voksne" nok selv til at vælge..........

Mange unge siger "Gider ikke i kirke, men gør det pga. min forældre, for hvis jeg ikke gør, får jeg ingen fest og gaver" det er sgu da falsk, og man tvinger dem til noget og "lokker" med fest og gaver! tsk tsk! God aften!

Sgu glad for mine forældre støttede og lod mig vælge. Jeg lærte at holde fast ved min mening, og vælge selv, istedet for at bukke under for gruppe presset!

De skal jo også lære at et valg har konsekvenser.

Det kan godt være at det er falsk at de vælger konfirmation fordi de kan få en fest. Men det er ikke tvang jeg vil ikke tvinge dem til noget, men de skal lære at valg har konsekvenser. 

Vælger de konfirmation for festens skyld fair nok, jeg mener at hvis de virkelig ikke ønsker at blive konfirmeret, så vil de også være ligeglad med om de får en fest eller ej.

Anmeld

2. april 2011

tazz

Lunae skriver:

Jeg er egentlig ret enig med dig, men tror dog at det med at vælge fest og gaver går begge veje! Dine døtre har taget et valg udfra den viden de har om kristendommen. Det er flot og det skal du da også være stolt af - det betyder jo, at de mener du din livsanskuelse er den rigtige! Jeg tror desværre bare, at det er de færreste unge mennesker, som træffer deres valg på baggrund af reel viden! Jeg tror netop, at hvis deres forældre har sagt: emten konfirmation og gaver eller nonfirmation og ingenting, så vælger størstedelen gaver! Det er på falsk grundlag, at de træffer deres beslutning!

Mht sammenligningen med non bryllup, så synes jeg ikke den går! Det er børn på 13-14 år, som skal fratages den samme oplevelse som alle deres venner, fordi de ikke tror på Gud - det er i min verden urimeligt! Hvis man fravælger at blive gift, så er man voksen og skal selvfølgelig ikke fejres! Du kan jo sagtens blive borgerligt viet, men så fortjener man heller ikke en fest i din optik, eller hvad?

Må lige skynde mig at tilføje, at jeg ikke er mere religiøs end den gængse ubåds-regligøse dansker (vi popper kun op til jul og bryllupper).

Jeg elsker at gå i kirke, synes faktisk at det er  helt vildt hyggeligt, bare lidt for tidligt en søndag morgen for mig  Pigerne har ikke boet hos os hele deres liv, så det er ikke MIN anskuelse der slår igennem. Deres mormor/morfar er færøske og der er man en smule mere religiøs, det er mere dét der er slået igennem. Men de er selv kommet og bedt om, at få lov til, at komme i kirkeklub, det er ikke noget vi har opfordret til.

Mht. rådhus bryllupper, så indgår man jo en pagt og siger ja til hinanden. Det er da en fest værd. Dog er min erfaring, at folk toner festlighederne ned ifht., at det så ikke er prinsessebrylluppet der er gang i.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.