Den kære sut.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.831 visninger
9 svar
0 synes godt om
31. marts 2011

britt

hey piger

nu mangler jeg lidt hjælp eller erfaringer.

Vi har en søn som bliver 3 år i næste uge, og som vi synes er ved at være så stor at sutten må væk, (han er meget glad for den) meeen han har en søster som er 6 måneder og bruger sut, hvad og hvordan gør vi lige så han ikke bare glad/stolt aflevere sin sut og får en gave (som vi har aftalt) og bare tager hendes bagefter. ???

håber der er nogle der har nogle erfaringer omkring sutten og mindre søskende.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2011

Chri9000

Profilbillede for Chri9000

Hej..

Har dog ikke nogen erfaring, med når der er mindre søskende.

Men dengang min søn stoppede med hans sut, var den dag han begyndte i børnehave og har ikke haft den lige siden. Han startede 1 dec, så det passede med "at vi sendte den til julemanden".. Det var kun lige det første par dage, han spurgte efter sutten.. så ikke så "smertefudt" 

Men nu ved jeg jo ikke om din søn er/eller snart skal starte i BH?

Det er hvertfald en mulighed for at slippe af med den 

Anmeld

31. marts 2011

Hansen97

britt skriver:

hey piger

Vi har en søn som bliver 3 år i næste uge, og som vi synes er ved at være så stor at sutten må væk, (han er meget glad for den) meeen han har en søster som er 6 måneder og bruger sut, hvad og hvordan gør vi lige så han ikke bare glad/stolt aflevere sin sut og får en gave (som vi har aftalt) og bare tager hendes bagefter. ???

Vi forberedte simpelthen Mie gennem længere tid med at når man bliver 3 år så er man en stor pige og bruger ikke sut længere.. hun var ikke glad for at snakke om det, men alligevel smed hun selv sin sut i skraldespanden den morgen hun fyldte 3 år og spurgte et par gange til den derefter men ikke noget særligt.

Ved godt det kan være sværere når han har en lillesøster men måske det hjælper at lave forskellen på en lille baby og en stor dreng...

Anita

Anmeld

31. marts 2011

Millah

britt skriver:

hey piger

Nu har jeg ikke selv børn endnu, men kan fortælle hvordan vi klarede det med min lillebror

Til og starte med måtte sutten kun være på hans værelse, og da det have kørt i en periode og rigtig godt faktisk måtte han kun have den om natten til sidst ville han fakitsk ikke selv have den, da han selv sagde at han var en stor dreng og store drenge brug ikke sut"

'vi huskede ham hele tiden på at han var en ved og være en stor dreng så man skulle da ikke bruge sut, dog uden at være "ondskabsfulde" i stemmen

Sådan blev min lillebror vænnet af med og bruge sut, og da han var 3½ år, brugte han slet ikke sut mere og han bliver 6 til september

Anmeld

31. marts 2011

tinasmor

Vi har ikke erfaringer med mindre søskende. Men hang sutter på suttetræ og så gaver. Men i forhold til dit problem så tror jeg, at I skal spille på at NU er han stor. Det har hjulpet meget her hjemme. Altså selvfølgelig går det nok ikke lige de første par dage, da det kan være lidt af en kamp. Men vi gjorde meget ud af at NU var hun stor. Nu var det slut med sut og slut med ble (som var noglelunde samtidig) så hun voksede lige et par cm. Når hun ser nogle i bh som er over 3 år siger hun altid til mig når vi kommer hjem, at xxx er da for stor til sut. Så jeg tror måske det er den vej I skal prøve. Altså gøre ham stolt af at nu er storebror ikke længere en "baby" som lillesøster/bror

Anmeld

1. april 2011

JustAnotherName

Bianca kom af med sin sut kort tid efter hun var fyldt 3 år.
Det passede med at vi nærmede os december måned med julekalender og nisse-snak og alt det der.... Så vi fortalte hende, at baby-nisserne ingen sutter havde, og så lavede vi et brev (bare en konvolut som Bianca dekorerede på, hvor vi lagde ALLE hendes sutter i, og så gik vi ud og smed brevet i postkassen ...til julemanden.

Vi havde snakket med hende om det i en tid op til....
Imens bed vi mærke i, at hun i BR's julekatelog havde forelsket sig i en blå lava-lampe.

Noget tid efter at brevet var "sendt" (vi pillede sutterne ud af postkassen og gemte dem godt væk ......just in case, hvis nu projektet skulle være så mislykket, at vi måtte kapitulere)
- Nå, men kort tid efter, bankede det på. Og udenfor døren stod en stor pakke med en hilsen fra julemanden som takkede for sutterne til baby-nisserne. Som tak gav han Bianca en gave.

Hun fik såmænd en fin blå lava-lampe
Og da hun skulle sove, så erstatede lampen sutterne.

Det skal lige tilføjes, at Bianca har en lillesøster som er 1½ år yngre, og som stadig bruger sut. Men det har INTET problem været, for de blev meget bevidste om, hvis sutter der var hvis.

Kun EEN eneste gang, har Bianca grædende sagt "jeg vil ha' min suuuut", men ellers har jeg aldrig hørt en kny om de sutter.
Lava-lampen bliver i øvrigt fortsat tændt hver aften, når hun skal puttes.

Måske findes der andre sutteløse babyer end "baby-nisserne"  
Kun fantasien sætter grænser jo. Og hvis ikke man er til dét med at digte sådanne historie for børnene, så kan man jo bare tage det så simpelt som det er, og snakke med barnet om det i en tid op til, så de er en smule forberedte på, hvad der vil ske. Og så ellers bare sætte sig en dato for, hvornår man kører projektet igennem. Men man skal nok forvente, at der KAN komme et par aftner med gråd i starten.
SÅ er det igen en temperaments-sag, om man syntes at sutte-afkaldet skal "belønnes" med en lille gave eller ej...

Men mht. søskende der bruger sut, så TROR jeg altså ikke, at det gør den store forskel. Det gjorde det ihvertfald ikke i vores tilfælde. Og jeg havde nemlig også frygtet tanken lidt, at hun måske bare ville benytte sig af sin lillesøsters sutter i stedet for så, eller at det ville være svært som forældre, at holde ved og kunne argumentere for, at den store ikke må bruge sut, når den yngste godt må.

HELD OG LYKKE!! 

Anmeld

1. april 2011

Ida.

JustAnotherName skriver:

Bianca kom af med sin sut kort tid efter hun var fyldt 3 år.
Det passede med at vi nærmede os december måned med julekalender og nisse-snak og alt det der.... Så vi fortalte hende, at baby-nisserne ingen sutter havde, og så lavede vi et brev (bare en konvolut som Bianca dekorerede på, hvor vi lagde ALLE hendes sutter i, og så gik vi ud og smed brevet i postkassen ...til julemanden.

Vi havde snakket med hende om det i en tid op til....
Imens bed vi mærke i, at hun i BR's julekatelog havde forelsket sig i en blå lava-lampe.

Noget tid efter at brevet var "sendt" (vi pillede sutterne ud af postkassen og gemte dem godt væk ......just in case, hvis nu projektet skulle være så mislykket, at vi måtte kapitulere)
- Nå, men kort tid efter, bankede det på. Og udenfor døren stod en stor pakke med en hilsen fra julemanden som takkede for sutterne til baby-nisserne. Som tak gav han Bianca en gave.

Hun fik såmænd en fin blå lava-lampe
Og da hun skulle sove, så erstatede lampen sutterne.

Det skal lige tilføjes, at Bianca har en lillesøster som er 1½ år yngre, og som stadig bruger sut. Men det har INTET problem været, for de blev meget bevidste om, hvis sutter der var hvis.

Kun EEN eneste gang, har Bianca grædende sagt "jeg vil ha' min suuuut", men ellers har jeg aldrig hørt en kny om de sutter.
Lava-lampen bliver i øvrigt fortsat tændt hver aften, når hun skal puttes.

Måske findes der andre sutteløse babyer end "baby-nisserne"  
Kun fantasien sætter grænser jo. Og hvis ikke man er til dét med at digte sådanne historie for børnene, så kan man jo bare tage det så simpelt som det er, og snakke med barnet om det i en tid op til, så de er en smule forberedte på, hvad der vil ske. Og så ellers bare sætte sig en dato for, hvornår man kører projektet igennem. Men man skal nok forvente, at der KAN komme et par aftner med gråd i starten.
SÅ er det igen en temperaments-sag, om man syntes at sutte-afkaldet skal "belønnes" med en lille gave eller ej...

Men mht. søskende der bruger sut, så TROR jeg altså ikke, at det gør den store forskel. Det gjorde det ihvertfald ikke i vores tilfælde. Og jeg havde nemlig også frygtet tanken lidt, at hun måske bare ville benytte sig af sin lillesøsters sutter i stedet for så, eller at det ville være svært som forældre, at holde ved og kunne argumentere for, at den store ikke må bruge sut, når den yngste godt må.

HELD OG LYKKE!! 

Det som Katrine sagde Hun er en klog kvinde

Vi gjorde fuldstændig det samme med Annika - sendte sutterne op til nissebabyerne - her kom julemanden med en dukke som erstatning...dukken har ingen betydning nu! Men hun har tit dukker eller bamser med i seng....som Katrines Bianca, så har Annika også en lillesøster, der er 1½ år yngre, og det har aldrig været problem, at Lina har haft sut og Annika ikke har - for Lina er jo lille og når man er en stor pige, bruger man ikke sut

Anmeld

1. april 2011

JustAnotherName

idamaria83 skriver:

Det som Katrine sagde Hun er en klog kvinde

Vi gjorde fuldstændig det samme med Annika - sendte sutterne op til nissebabyerne - her kom julemanden med en dukke som erstatning...dukken har ingen betydning nu! Men hun har tit dukker eller bamser med i seng....som Katrines Bianca, så har Annika også en lillesøster, der er 1½ år yngre, og det har aldrig været problem, at Lina har haft sut og Annika ikke har - for Lina er jo lille og når man er en stor pige, bruger man ikke sut

The wise women have spoken  

Anmeld

13. april 2011

aya-zia

da min store pige skulle af med hendes tog vi ned i legekæden (i horsens) der kan man nemlig hænge sine sutter op...

vi fortalte hende at når man bliver 3 år så er man en STOR pige og så skal sutterne hænge der sådan at de små babyes som har glemt deres sut der hjemme kan komme her ind og få en ny... hun var lidt sur fordi lillesøster ik skulle af med sin men sage bare til hende at det jo var fordi hun ik var 3 år endnu... hun spurgte slet ik efter den men vi var nede og se dem et par gang...

min lille pige her lige smit sin her i november... den med og hænge den op ville ik virke med hende kunne jeg mærke og så er godt råd jo dyre.... hehe 

jeg fortalte hende simpelhen at når man blev 3 år så blev sutterne HELT sorte og gik i stykker...

jeg sad dagen før hendes føsdag og malede ALLE sutterne sorte med neglelak og klippede dem i stykker... den hun sov med måtte jeg liste ud af munden på hende og gøre det samme med... hun fandt dem alle på køkken bordet dagen efter..

det virkede hun har slet ik spurgt efter dem en eneste gang...

Anmeld

18. april 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Luka stoppede med sin sut sidste mandag og han blev 3 1/2 i fredags. Vi puttede dem alle i en pose og så lagde han dem selv op på loftet til nisserne som skulle bruge dem til de små nisse-babyer.

Bagefter kørte vi ud og købte en løbehjul som han længe havde ønsket sig.

Han har kun spurgt efter suttene et par gange og så snakkede vi bare om, at dem brugte nisse-babyerne.

Lillesøster bruger stadigvæk sut, men han har kun taget en af hendes en gang og der grinte han og vidste godt, at han ikke skulle tage den.

Vi snakkede i flere måneder om, at sutter skulle på loftet til nisserne, så han var forberedt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.