Stor livmoder - hvilken betydning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.030 visninger
3 svar
0 synes godt om
29. marts 2011

Mamalou

Kære alle!

Jeg har været hos jordemor i dag og er henvist til en ekstra scanning, da min livmoder er vokset en del - følger ikke længere sin kurve. 

Jordemoderen skønnede prinsen til at ligge på omkring 2600 g. (er 34+4 i dag) og mener at livmoderens størrelse skyldes en større mængde fostervand. Alligevel henviste hun til en ekstra scanning for at være på den sikre side.

Jeg sidder og studser lidt over, hvad det egentlig kan have af betydning, at livmoderen er vokset sig stor? Ifølge jordemoderen er prinsen jo inden for gennemsnittet af hvor stor han bør være og i uge 30 blev han skønnet til at ligge på 1600 g. Så hvis det ikke betyder at han er et stort barn, hvilken betydning kan det så have?

Er der nogen der kan gøre mig klogere omkring dette - måske har erfaringer med en stor livmoder? 

God tirsdag til alle!

Kh. Louise 34+4 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. marts 2011

SussieThyssen

Det er lidt svært at forklare, men jeg skal gøre mit bedste, for jeg er ikke helt stiv i dette her.

Men så vidt jeg har forstået, så er det dit barn, der skal holde fostervandsmængden i ave ved at drikke af vandet, og så udskiller barnet væsken via nyrerne. Hvis ikke fosteret gør det i tilstrækkeligt omfang vil livmoderen blive større og mere væskefyldt end normalt.
Naturlgvis vil der også blive udskilt en del via fosterhinderne og moderkagen, men det er primært fosteret som via sit væskeindtag fra fostervandet, skal holde mængden nede.
Hvis fosteret ikke indtager væske nok, kan der være en årsag. Ikke at der nødvendigvis behøver at være en, men nogle gange hænger det sammen med at barnets nyrer ikke fungerer godt nok eller andet, som man så tager højde for.
Men...nu kan din bebs jo også være en stor bamse og du måske er af den type, der bare har meget fostervand...det havde jeg selv.
Mine sejlede rundt i fostervand, omkring 2 l hvergang, selvom jeg var gået 12 dage over tid, så der var ikke tale om tørfødsler der
Så jeg synes du skal tage den helt med ro, og være glad for, at de tjekker både dig og den bette grundigt op.

Kærligst
Sussie

Anmeld

29. marts 2011

Mamalou

SussieThyssen skriver:

Det er lidt svært at forklare, men jeg skal gøre mit bedste, for jeg er ikke helt stiv i dette her.

Men så vidt jeg har forstået, så er det dit barn, der skal holde fostervandsmængden i ave ved at drikke af vandet, og så udskiller barnet væsken via nyrerne. Hvis ikke fosteret gør det i tilstrækkeligt omfang vil livmoderen blive større og mere væskefyldt end normalt.
Naturlgvis vil der også blive udskilt en del via fosterhinderne og moderkagen, men det er primært fosteret som via sit væskeindtag fra fostervandet, skal holde mængden nede.
Hvis fosteret ikke indtager væske nok, kan der være en årsag. Ikke at der nødvendigvis behøver at være en, men nogle gange hænger det sammen med at barnets nyrer ikke fungerer godt nok eller andet, som man så tager højde for.
Men...nu kan din bebs jo også være en stor bamse og du måske er af den type, der bare har meget fostervand...det havde jeg selv.
Mine sejlede rundt i fostervand, omkring 2 l hvergang, selvom jeg var gået 12 dage over tid, så der var ikke tale om tørfødsler der
Så jeg synes du skal tage den helt med ro, og være glad for, at de tjekker både dig og den bette grundigt op.

Kærligst
Sussie

Tak for svar!

Jeg tager den også med ro og ser frem til den ekstra scanning.

Der er bare nogle ting, der ikke helt hænger sammen for mig efter jeg er kommet hjem fra jordemor. Som jeg forstod på jordemoderen var bette manden ikke stor (ud fra hvad hun skønnede) og så studser jeg over hvorfor han skulle scannes. Jeg kan så forstå, at der også kan være andre årsager - eller slet ingen! 

Dejligt at jordemoderen handler og sørger for ekstra undersøgelse, så håber jeg at vi bliver klogere

Anmeld

29. marts 2011

SussieThyssen

Mamalou skriver:

Tak for svar!

Jeg tager den også med ro og ser frem til den ekstra scanning.

Der er bare nogle ting, der ikke helt hænger sammen for mig efter jeg er kommet hjem fra jordemor. Som jeg forstod på jordemoderen var bette manden ikke stor (ud fra hvad hun skønnede) og så studser jeg over hvorfor han skulle scannes. Jeg kan så forstå, at der også kan være andre årsager - eller slet ingen! 

Dejligt at jordemoderen handler og sørger for ekstra undersøgelse, så håber jeg at vi bliver klogere

Jamen det kan jeg da godt forstå.
Men jeg antager, at hun blot for en sikkerheds skyld vil have tjekket hans nyrer og om alt nu også er helt ok.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.