Det er lidt svært at forklare, men jeg skal gøre mit bedste, for jeg er ikke helt stiv i dette her.
Men så vidt jeg har forstået, så er det dit barn, der skal holde fostervandsmængden i ave ved at drikke af vandet, og så udskiller barnet væsken via nyrerne. Hvis ikke fosteret gør det i tilstrækkeligt omfang vil livmoderen blive større og mere væskefyldt end normalt.
Naturlgvis vil der også blive udskilt en del via fosterhinderne og moderkagen, men det er primært fosteret som via sit væskeindtag fra fostervandet, skal holde mængden nede.
Hvis fosteret ikke indtager væske nok, kan der være en årsag. Ikke at der nødvendigvis behøver at være en, men nogle gange hænger det sammen med at barnets nyrer ikke fungerer godt nok eller andet, som man så tager højde for.
Men...nu kan din bebs jo også være en stor bamse og du måske er af den type, der bare har meget fostervand...det havde jeg selv.
Mine sejlede rundt i fostervand, omkring 2 l hvergang, selvom jeg var gået 12 dage over tid, så der var ikke tale om tørfødsler der 
Så jeg synes du skal tage den helt med ro, og være glad for, at de tjekker både dig og den bette grundigt op.

Kærligst
Sussie
Anmeld