Hold kæft jeg er ved at blive skør af det her! Sidste semester var jeg i en over-effektiv læsegruppe. Det var simpelthen for meget! De ville mødes konstant og snakke om ting, midt i eksamens-stress perioden, som overhovedet ikke var relevant for eksamen, og brugte timer på at analysere på små ting sagt på forelæsningerne, som ikke skulle bruges til eksamen. Derfor blev jeg kun i gruppen semesteret ud, og skiftede til en ny dette semester.
Vi er kun 3 i den nye, og vi har - troede jeg - meget ens personligheder. Vi aftalte at mødes en gang om ugen pr. fag, og det ene fag delte vi pensum op og aftalte at tage noter til hinanden, fordi faget er udenadslære. At tage de noter tager self. ret lang tid, men omvendt har vi jo delt det op, så vi kun har 1/3 af pågældende pensum til faget hver. Vi lovede hinanden at være effektive og overholde aftaler, og især lovede de mig effektivitet, da jeg af private årsager ikke deltager i 2. del af 2. fags undervisning dette semester, og derfor har brug for en god gruppe at støtte mig op af.
Men de overholder ikke aftaler! De får ikke lavet de noter, de slacker helt vildt. Jeg afleverer ALT til tiden, gerne før tid, så de har ekstra tid til at se på noterne inden undervisningen. Jeg har endda påtaget mig at skrive noter til flere ting end de gør. Men de får bare intet lavet. De skylder noter fra adskillige kapitler, de afleverer ikke til tiden, og nu har de besluttet at vi den ene gang om ugen ikke skal mødes alligevel før læseferien, fordi de synes det ikke er nødvendigt.
Jeg har talt med dem, men de har så mange årsager. Den ene føler sig lidt presset, og okay - Det er fair nok! Men vi lovede hinanden at gøre det, og jeg synes virkelig det er noget for noget! Jeg kan ikke overtage de andres noter, for så har jeg ikke længere noget liv, fordi det tager for lang tid. Den anden er kommet ind i en periode, hvor hun fester og drikker hele tiden, fordi vi har fri mange dage om ugen, og så er hun umotiveret og får - som hun siger - ikke læst ret meget. Jeg har forsøgt at understrege vigtigheden i de her noter, og forsøgt at sige, at det her virkelig er vigtigt, men uden effekt.
Senest snakkede jeg med den ene som sagde, at hun synes det var træls at skrive noter til den bog vi er i gang med, fordi hun alligevel godt kan huske hvad der står. Ja, men hvad med os andre? Noget for noget!
Jeg er ved at blive pisse hamrende gal, for de lovede mig effektivitet, da jeg skiftede i gruppe, og det her er nok det semester hvor jeg har allermest brug for en god læsegruppe. Det er alt for sent at skifte gruppe nu, da eksamen nærmer sig, og de andre grupper har andre fremgangsmåder. Føler mig bare så snydt og røvrendt, og at jeg knokler for ingen verdens nytte!
Hvad skal jeg gøre? Kan ikke bare melde mig ud, for som sagt har jeg brug for dem til eksamen!