debat omkring åben sæddonor kontra lukket ægdonation...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.300 visninger
6 svar
0 synes godt om
24. marts 2011

celkt

jeg læste idag, at politikerne vil til at ligge op til, at vi ikke kan have anonyme sæddonorer i dk mere. Hvad man mener om det, er en debat for sig, men jeg mener nu personligt, at det er helt som det skal være.

Men hvis de nu beslutter sig for det, så vi får den samme model som i norge, hvad sker der så på området med ægdonation??

For et barn, der er kommet til verden som følge af ægdonation, har da lige så meget ret eller uret til at kende sit fædrene/mødrene ophav som sæddonorbørn.

Personligt mener jeg at jeg ville have det helt fint med at være åben donor når og hvis jeg en dag laver den ægdonation, jeg går og overvejer. Jeg vil ikke have et problem med hvis der en dag dukker en teenager op og ser mig an, men det er ikke mit barn!! Mit barn er et jeg selv har bagt på og født, ikke bare et resultat af en af mine ægceller. Men jeg vil gerne indrømme at jeg tror det ville være temmeligt akavet. Og det vækker da stof til eftertanke. Før havde jeg det bare fint med tanken om at jeg havde hjulpet nogen til at få DERES ønskebarn, og så var der ikke mere i det. Hvis det nu skal være med åben donor, skal man forholde sig til at det måske vender tilbage til en en dag, på en eller anden måde har man påtaget sig et større ansvar.

Og de æg, der nu bliver bortdoneret af en person der selv er i behandling, de kan så ikke bruges, hvis ikke personen samtidig giver tilladelse til ikke at være anonym. Hmm, spild af babyfrø må man sige.

Ej, nu må vi se, hvad det ender med, men mon dog ikke der kommer noget tilsvarende på det her område.

Jeg kan godt forstå at det skaber røre i sæddonor-dammen, at christiansborg nu er fremme med det her. Det giver uligt tingene en noget dybere dimension.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. marts 2011

Mi

Jeg kan overhovedet ikke se hvad problemet i lukkede donationer er. Men at udelukke anonymiteten vil nok bare medføre færre donationer og det er da noget skidt.

Anmeld

24. marts 2011

celkt

MarianneSonne skriver:

Jeg kan overhovedet ikke se hvad problemet i lukkede donationer er. Men at udelukke anonymiteten vil nok bare medføre færre donationer og det er da noget skidt.

jeg syntes heller ikke der er et problem i det. Men man er nødt til at forberede sig på at et eller flere børn en dag opsøger en for at se hvad de kommer fra, og det er noget af en mundfuld. Derfor tror jeg mange ville vælge det fra...

Anmeld

24. marts 2011

Mi

celkt skriver:

jeg syntes heller ikke der er et problem i det. Men man er nødt til at forberede sig på at et eller flere børn en dag opsøger en for at se hvad de kommer fra, og det er noget af en mundfuld. Derfor tror jeg mange ville vælge det fra...

Jeg kan godt se problemerne i åbne donationer, selvom en mand som har doneret sæd ikke mener at han er eller nogensinde bliver forældre til et donerbarn, så kan han jo risikere at der 18 år senere står en eller flere børn som opfatter ham som en slags far.

Jeg ville helt klart vælge lukkede donationer og det er dem jeg ikke kan se problemerne i.

Anmeld

24. marts 2011

Becks

Så skal de ihvertfald til og lave en masse om, for som det er nu, må kun jordemødre inseminere med åben donor!

Når jeg skal insemineres, bliver det med anonym donor, da jeg er under lægebehandling for min pco..

Jeg kan se fordele og ulemper ved begge, men jeg er bange for at der ville blive blive langt færre sæddonorer hvis de ikke kan gøre det anonymt..

Jeg selv, ville ikke have noget imod og være åben æg donor, jeg har ingen følelser forbundet til det her barn, da jeg ikke har båret det i min mave, har ikke født - Jeg har blot hjulpet et par med og få ønskebarnet!

Anmeld

25. marts 2011

celkt

MarianneSonne skriver:

Jeg kan godt se problemerne i åbne donationer, selvom en mand som har doneret sæd ikke mener at han er eller nogensinde bliver forældre til et donerbarn, så kan han jo risikere at der 18 år senere står en eller flere børn som opfatter ham som en slags far.

Jeg ville helt klart vælge lukkede donationer og det er dem jeg ikke kan se problemerne i.

så må du undskylde, jeg misforstod dig... - det var vist ved at være sent...

Anmeld

25. marts 2011

celkt

Tutter skriver:

Så skal de ihvertfald til og lave en masse om, for som det er nu, må kun jordemødre inseminere med åben donor!

Når jeg skal insemineres, bliver det med anonym donor, da jeg er under lægebehandling for min pco..

Jeg kan se fordele og ulemper ved begge, men jeg er bange for at der ville blive blive langt færre sæddonorer hvis de ikke kan gøre det anonymt..

Jeg selv, ville ikke have noget imod og være åben æg donor, jeg har ingen følelser forbundet til det her barn, da jeg ikke har båret det i min mave, har ikke født - Jeg har blot hjulpet et par med og få ønskebarnet!

altså, sådan som jeg hørte det, skulle lukkede sæddonorer helt afskaffes ligesom i norge, men nu må vi se hvad det ender med...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.