Anonym skriver:
vidste jeg ikke man kunne, altså ringe til politiet, men vil jeg gøre hvis jeg ser dette igen,
de sætter også tit autostolen fast med en 2 punkt sele når den skal sættes fast med 3 punkts sele, ved du om dette også er ulovligt, er ikke så meget inde i det
Så vidt jeg ved, siger loven at autostolen skal fastsættes med den type sele, som den er bygget til.
Så hvis autostolen er bygget til en 2 punkts sele, så er det sådan en man skal have i bilen, og er det en 3-punkts sele, så er det den.
Men så vidt jeg ved, så er det kun autostole til 3-punktsseler der er godkendt i DK, og så kan man få nogle til H-seler, men de er vist ikke sådan lige til at skaffe.
Hvorom alting er, så SKAL børn, i følge loven være fastspændt i dertil hørende autostole indtil en vis størrelse, derefter på selepude, og efterfølgende som en voksen. Observerer man børn, der ikke er fastspændt, griber man knoglen og ringer til politiet, oplyser bilmærke, farve, nr og sted man har set det...og hvis der så er en patrulje i nærheden holder de øje med bilen.
Der er to ting, der kan få mig til at anmelde noget, den ene er spirituskørsel og den anden er når forældre ikke kører med deres børn fastspændt.
Hvis voksne vælger ikke at spænde sig selv fast, må det være deres eget problem, man man skal dælme sørge for, at børnene er det.

Anmeld