baby har forstøret nyrebækken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.096 visninger
11 svar
0 synes godt om
18. marts 2011

mia1981

Har termin om 18 dage... ved scanninger her i graviditeten, har det vist sig at baby har forstørret nyrebækken.

Er der andre der har oplevet det og hvordan er det gået jeres baby efter fødsel???

De siger jeg ikke skal være nervøs, han skal bare undersøges efter fødsel... evt have antibotika... (og i værste fald, dog uders sjældent opereres)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2011

SussieThyssen

mia1981 skriver:

Har termin om 18 dage... ved scanninger her i graviditeten, har det vist sig at baby har forstørret nyrebækken.

Er der andre der har oplevet det og hvordan er det gået jeres baby efter fødsel???

De siger jeg ikke skal være nervøs, han skal bare undersøges efter fødsel... evt have antibotika... (og i værste fald, dog uders sjældent opereres)

Hvad går det egentligt ud på?
Forstørret nyrebækken??

Kærligst
Sussie

Anmeld

18. marts 2011

mia1981

Det er noget med at urinvejen fra nyre til blære har forsnævring.

Anmeld

18. marts 2011

Palaja

Hej

Min datter har også hydronefrose/forstørret nyrebækken. Hendes er grad 4 (den "værste"). Vi fik at vide allerede til MD-scanningen at der var noget galt, og jeg blev scannet 3 gange efterfølgende (uge 32, 33 og 37)...

Efter hun er kommet til verden har hun været til en del undersøgelser, bl.a. scanninger og røntgenundersøgelser, og det er meningen hun skal opereres på et tidspunkt (kan ikke lige frem rose Skejby for et hurtigt forløb ), men først skal det klarlægges om der er forsnævring på urinlederen eller om ophobningen af urin i nyrebækkenet stammer fra tilbageløb fra blæreren. Jeg vil tro i skal igennem lign. undersøgelser??

Hun får fast penicillin hver dag for at forebygge uinvejsinfektion.

Jeg synes jeg bekymrede mig mest om det men hun lå i maven... Efter hun er kommet til verden er der lige pludselig blevet så meget andet at se til og bekymre sig om  Det er kun lige når vi skal til undersøgelser jeg tænker på hun er syg.

Du er meget velkommen til at skrive til mig hvis du har spørgsmål.

Maja

Anmeld

18. marts 2011

mia1981

Palaja skriver:

Hej

Min datter har også hydronefrose/forstørret nyrebækken. Hendes er grad 4 (den "værste"). Vi fik at vide allerede til MD-scanningen at der var noget galt, og jeg blev scannet 3 gange efterfølgende (uge 32, 33 og 37)...

Efter hun er kommet til verden har hun været til en del undersøgelser, bl.a. scanninger og røntgenundersøgelser, og det er meningen hun skal opereres på et tidspunkt (kan ikke lige frem rose Skejby for et hurtigt forløb ), men først skal det klarlægges om der er forsnævring på urinlederen eller om ophobningen af urin i nyrebækkenet stammer fra tilbageløb fra blæreren. Jeg vil tro i skal igennem lign. undersøgelser??

Hun får fast penicillin hver dag for at forebygge uinvejsinfektion.

Jeg synes jeg bekymrede mig mest om det men hun lå i maven... Efter hun er kommet til verden er der lige pludselig blevet så meget andet at se til og bekymre sig om  Det er kun lige når vi skal til undersøgelser jeg tænker på hun er syg.

Du er meget velkommen til at skrive til mig hvis du har spørgsmål.

Maja

1000 tak Det vil sige hun ellers fungere helt normalt??

Var i indlagt i ekstra tid efter fødsel??

Her har det også været noget fra starten, på begge nyre og det er ikke blevet mindre som de håbede.

Skal være alene med ham da faren er hoppet ud af billedet. Og jeg har en søn i forvejen, så håber bare ikke det er noget der er sådan alvorligt???

Men syntes indformation på roskilde har været lidt dårlig

Anmeld

18. marts 2011

Palaja

1000 tak Det vil sige hun ellers fungere helt normalt??

Var i indlagt i ekstra tid efter fødsel??

Her har det også været noget fra starten, på begge nyre og det er ikke blevet mindre som de håbede.

Skal være alene med ham da faren er hoppet ud af billedet. Og jeg har en søn i forvejen, så håber bare ikke det er noget der er sådan alvorligt???

Men syntes indformation på roskilde har været lidt dårlig

Jep, hun fungerer helt normalt. Der er har ingen problemer været, og fordelen ved alt det skide antibiotika er at hun ikke sådan lige bliver syg... man bliver jo nødt til at se på det positive 

Marie har kun på den ene side, den anden nyre er normal - så helt sammenligne kan vi vel ikke - men vi var ikke indlagt efter fødslen. Vi snakkede med en børnelæge og kom så ellers på patienthotellet. Hun fik scannet nyrene da hun var en uge gammel... og senere diverse undesøgelser. Og nu går vi så og venter på operation...

Men der er intet at mærke på hende til dagligt. Jeg tænker slet ikke over det i hverdagen. Det eneste er det penicillin hun skal have hver dag, men det bliver jo også bare en vane. Prøv at tænke på forhen hvor man ikke scannede. Der er garanteret mange som har forstørret nyrebækken og aldrig finder ud af det.

Du skal ikke bekymre dig, man kan klare sig med meget lidt nyrefunktion, 10 % på hver side eller sådan noget...

Det er da trist du er blevet alene Men det skal du nok klare! Du får lige

Anmeld

19. marts 2011

mia1981

Palaja skriver:

Jep, hun fungerer helt normalt. Der er har ingen problemer været, og fordelen ved alt det skide antibiotika er at hun ikke sådan lige bliver syg... man bliver jo nødt til at se på det positive 

Marie har kun på den ene side, den anden nyre er normal - så helt sammenligne kan vi vel ikke - men vi var ikke indlagt efter fødslen. Vi snakkede med en børnelæge og kom så ellers på patienthotellet. Hun fik scannet nyrene da hun var en uge gammel... og senere diverse undesøgelser. Og nu går vi så og venter på operation...

Men der er intet at mærke på hende til dagligt. Jeg tænker slet ikke over det i hverdagen. Det eneste er det penicillin hun skal have hver dag, men det bliver jo også bare en vane. Prøv at tænke på forhen hvor man ikke scannede. Der er garanteret mange som har forstørret nyrebækken og aldrig finder ud af det.

Du skal ikke bekymre dig, man kan klare sig med meget lidt nyrefunktion, 10 % på hver side eller sådan noget...

super, der er jeg glad for at høre. Hjalp lige at få det fra anden side end en læge

Håber operationen går godt

Anmeld

19. marts 2011

Vidunderligeunger

altså det har jeg selv... og er blevet opereret for det to gange. det har hjulpet godt, men der er stadig gener ved det. Jeg havde f.eks blærebetændelse de 9 mdr jeg var gravid og ofte ondt ved området hvor nyrene sidder.. 

det har også resulteret i (det med forsnævringen) at jeg har nedsat nyrefunktion på venstre nyre (den duer 33 % af hvad den skal) så jeg skal passe rigtig godt på mig selv. Spise sundt, drikke rigeligt med væske og holde mig laaaangt væk fra drukture, hvis jeg da ikke vil ende i dialyse engang... det er der stadig risiko for, men jeg vælger at leve det lidt sundere liv alligevel

spørg endelig..

KNUS

Anmeld

19. marts 2011

Vidunderligeunger

Palaja skriver:

nu er det ikke for at virke træls eller noget, men jeg synes ikke man kan sige der er nogen fordel ved at tage pennicilin? det nedbryder jo alle bakterier i kroppen, også de sunde/gode bakterier, så der er meget der skal bygges op efter sådan en kur... var bare lige en tanke...

og så vil jeg give dig ret i det med at de tidligere ikke scannede, jeg har haft forstørret nyrebækken hele mit liv, men de opdagede det først da jeg var 13 og opererede da jeg var 14, så det har været mange smerter som blev bortforklaret med alt mulig andet så som da jeg var barn, influenza, da jeg blrv ældre - puberteten eller kommen menses.  total unfair de først fandt ud af det i 2003 men sådan er det jo desværre..

Anmeld

19. marts 2011

Palaja

BlyViol skriver:

nu er det ikke for at virke træls eller noget, men jeg synes ikke man kan sige der er nogen fordel ved at tage pennicilin? det nedbryder jo alle bakterier i kroppen, også de sunde/gode bakterier, så der er meget der skal bygges op efter sådan en kur... var bare lige en tanke...

og så vil jeg give dig ret i det med at de tidligere ikke scannede, jeg har haft forstørret nyrebækken hele mit liv, men de opdagede det først da jeg var 13 og opererede da jeg var 14, så det har været mange smerter som blev bortforklaret med alt mulig andet så som da jeg var barn, influenza, da jeg blrv ældre - puberteten eller kommen menses.  total unfair de først fandt ud af det i 2003 men sådan er det jo desværre..

Nej jeg synes bestemt heller ikke det er en fordel! Det var små-sarkastisk ment Jeg ville da ønske hun ikke skulle have det. Men det skal hun jo, og så prøver jeg såmænd bare på at se det fra den lyse side... Det er jo heller ikke en kur hun får, men noget hun får fast hver dag, - resten af sin barndom. Det var rigtig træls da hun var spæd, da hun sked konstant fordi maven var smadret pga. af penicillinen.... Det hun får nu er specifikt til urinvejene, så det går heldigvis ikke så hårdt ud over mavsen.

Jeg prøver også at se det som noget positivt at vi har vidst det siden hun var et foster, istedet for det først bliver opdaget meget sent som i dit tilfælde, selvom det er hårdt at sådan en lille størrelse skal igennem alle de undersøgelser og operation....

Har du så nogen problemer med nyrerne i dag?? (Hvis jeg må spørge )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.