Mangler hjælp - barsel(penge) versus HK?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

645 visninger
6 svar
0 synes godt om
14. marts 2011

Anonym trådstarter

Jeg er medlem af Krifa og arbejder i butik som har overenskomst med HK. Fik min veninde, der er medlem af HK til at ringe ind, da de ikke helt ville svare mig, da jeg intet havde ved dem. Hun fik at vide, at jeg fik løn de 4 uger før jeg skulle føde samt 14 uger efter jeg har født OG hvis jeg føder efter marts i år så skal der ligges 7 uger oveni MED løn. Det er vist noget nyt nemlig.

Det vil sige, at det er barsel med løn indtil uge 6. Herefter skal man jo på barselspenge. Er der nogle der ved hvor meget det er? Får 120 i timen og er på 34 timer. sStår i butik, er ufaglært dog - og funktionær. Og jeg synes bare ikke jeg kan finde det nogle steder derinde, hvad man sådan ca får udbetalt.

Er udbetalingen ens for alle?

Og havde tænkt mig at holde mine sidste 4 ugers ferie i forlængelse af barslen, men nu siger min chef, at jeg måske skal tage mere end to uger her i sommerferien. Kan de bestemme det?

En administrativt forvirret 1. gangs mor

På forhånd tak for et hjælp i dette ret så kedelige spørgsmål!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2011

HDA2311

Jeg har lige hentet dette fr amin fagforenings hjemmeside:

Er du i job, beregnes barselsdagpengene på grundlag af din timeløn efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag. Timelønnen ganges med det antal timer, som du skulle have arbejdet.

Barselsdagpengene er pr. 1. januar 2010 maks. 101,62 kr. pr. time og maks. 3.760 kr. pr. uge.

Arbejder du for eksempel 30 timer, kan du maksimalt få dette beløb i barselsdagpenge: 101,62 kr. x 30 = 3.048,60 kr. før skat.

Anmeld

14. marts 2011

kamtok

Anonym skriver:

Jeg er medlem af Krifa og arbejder i butik som har overenskomst med HK. Fik min veninde, der er medlem af HK til at ringe ind, da de ikke helt ville svare mig, da jeg intet havde ved dem. Hun fik at vide, at jeg fik løn de 4 uger før jeg skulle føde samt 14 uger efter jeg har født OG hvis jeg føder efter marts i år så skal der ligges 7 uger oveni MED løn. Det er vist noget nyt nemlig.

Det vil sige, at det er barsel med løn indtil uge 6. Herefter skal man jo på barselspenge. Er der nogle der ved hvor meget det er? Får 120 i timen og er på 34 timer. sStår i butik, er ufaglært dog - og funktionær. Og jeg synes bare ikke jeg kan finde det nogle steder derinde, hvad man sådan ca får udbetalt.

Er udbetalingen ens for alle?

Og havde tænkt mig at holde mine sidste 4 ugers ferie i forlængelse af barslen, men nu siger min chef, at jeg måske skal tage mere end to uger her i sommerferien. Kan de bestemme det?

En administrativt forvirret 1. gangs mor

På forhånd tak for et hjælp i dette ret så kedelige spørgsmål!

Mener godt at de kan kræve at du holder 3 ugers sammenhængende ferie - men er ikke 100% sikker. 

Anmeld

14. marts 2011

Anonym trådstarter

HDA2311 skriver:

Jeg har lige hentet dette fr amin fagforenings hjemmeside:

Er du i job, beregnes barselsdagpengene på grundlag af din timeløn efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag. Timelønnen ganges med det antal timer, som du skulle have arbejdet.

Barselsdagpengene er pr. 1. januar 2010 maks. 101,62 kr. pr. time og maks. 3.760 kr. pr. uge.

Arbejder du for eksempel 30 timer, kan du maksimalt få dette beløb i barselsdagpenge: 101,62 kr. x 30 = 3.048,60 kr. før skat.

Alletiders - mange tak   Det er rart at man kan se bare ca. hvor man ender henne. Nåede ikke at ringe til borgerservice før de lukkede - men så er det godt at man har kloge kvinder herinde, der kender lidt til det

Anmeld

14. marts 2011

Anonym trådstarter

kamtok skriver:

Mener godt at de kan kræve at du holder 3 ugers sammenhængende ferie - men er ikke 100% sikker. 

Det var da egentlig en mærkelig regel, men ringer lige til min egen fagforening her i ugen - der er stadig længe til efteråret

Anmeld

14. marts 2011

kamtok

Anonym skriver:

Det var da egentlig en mærkelig regel, men ringer lige til min egen fagforening her i ugen - der er stadig længe til efteråret

Det er 2 uger - sorry.. 

Loven siger at man skal holde mindst 2 ugers sammenhængende ferie ud af de 5 uger man har. 

Du kan læse Feriereglerne her: http://www.e-pages.dk/hk/531/

Anmeld

14. marts 2011

Anonym trådstarter

kamtok skriver:

Det er 2 uger - sorry.. 

Loven siger at man skal holde mindst 2 ugers sammenhængende ferie ud af de 5 uger man har. 

Du kan læse Feriereglerne her: http://www.e-pages.dk/hk/531/

Hvor er du snild og hurtig Og har valgt 30+31, så nu skal jeg bare have snakket med fagforening om, om jeg ikke selv kan bestemme de andre ferier i forhold til min barsel. Kunne se problemet, hvis jeg først kom tilbage efter maj, men regner ikke med meget længere tid end til marts/april og så kunne jeg jo snildt nå 4 ugers ferie inden det nye ferieår starter. Nu må vi se, men MANGE tak for hjælpen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.