Snart 2 år og vil ikk spise varm mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

908 visninger
6 svar
0 synes godt om
14. marts 2011

*Sofie*

Hva gør jeg...?
Hva er I gjort, som har været i samme situation?

Hun vil ikk ha aftensmad...og hun spiser næsten ikk noget frokost i vuggestuen (varm mad)

Det har været sårn længe, og jeg har så givet hende havregryn når vi sku spise aftensmad..
Men det droppede jeg for nogle uger siden. Hun fik en 'kold havregrødstyrker', så nu må hun spise hva der bliver serveret.
Hun vælger jo så bare ikk at spise noget, og det synes jeg jo bestemt ikk er sjovt.

I må meget gerne komme med nogle inputs...Ved ikk om jeg gør det rigtige...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2011

Hansen97

*Sofie* skriver:

Hva gør jeg...?

Hun vil ikk ha aftensmad...og hun spiser næsten ikk noget frokost i vuggestuen (varm mad)

Det har været sårn længe, og jeg har så givet hende havregryn når vi sku spise aftensmad..
Men det droppede jeg for nogle uger siden. Hun fik en 'kold havregrødstyrker', så nu må hun spise hva der bliver serveret.
Hun vælger jo så bare ikk at spise noget, og det synes jeg jo bestemt ikk er sjovt.

Hejsa

Min datter på 3 spiser næsten heller ikke aftensmad og har ikke gjort siden hun begyndte at spise selv.. jeg lader hende spise det hun vil af det der er... hun spiser en god portion morgenmad og mellem 2 og 3 hele stykker rugbrød i børnehaven. Lidt frugt/snack om eftermiddagen og næsten ingenting til aften.
Jeg har været lige så frustreret som du er nu men jeg er kommet så langt at det ikke nytter noget at sætte det store fokus på aftensmaden hvis bare hun ellers virker tilpas og ikke taber sig. Og hun mangler bestemt ikke noget.. er ikke tyk men heller ikke tynd... helt gennemsnitlig...
Så mit råd er at hun nok skal spise hvis hun bliver sulten nok
Anita

Anmeld

14. marts 2011

Mor til Frederic og Freya

*Sofie* skriver:

Hva gør jeg...?

det er super træls....

Men 2* varm mad om dagen, kan sagtens være for meget for hende.

Du får lige en kopi af det vi fik på børne afd ang børn med spiseproblemer.

Vi fik et stykke A4 papir med hjem fra spise team, hun synte vi skulle have den med hjem - selvom vi har levet efter den i over 1 år...

Vejledning - en fridk start på spisning.Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er; 

- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.

- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.

- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.

- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet; 

- lad dit barn spise i fred og ro

- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.

- vær diskret rollemodel.

- undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne; 

- skab en rolig atmosfære- sluk tv, dvd, video, radio

- undlad legetøj på bordet

- placer jer, så barnet kan se dig spise

- sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden; 

- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.

- lad dit barn selv øse op.

- sørg for at barnet har eget bestik.

- ingen kommentarer om mad eller spisning.

- ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning; 

- lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)

- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;

- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.

- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur.. 

Anmeld

14. marts 2011

*Sofie*

112233 skriver:

Hejsa

Min datter på 3 spiser næsten heller ikke aftensmad og har ikke gjort siden hun begyndte at spise selv.. jeg lader hende spise det hun vil af det der er... hun spiser en god portion morgenmad og mellem 2 og 3 hele stykker rugbrød i børnehaven. Lidt frugt/snack om eftermiddagen og næsten ingenting til aften.
Jeg har været lige så frustreret som du er nu men jeg er kommet så langt at det ikke nytter noget at sætte det store fokus på aftensmaden hvis bare hun ellers virker tilpas og ikke taber sig. Og hun mangler bestemt ikke noget.. er ikke tyk men heller ikke tynd... helt gennemsnitlig...
Så mit råd er at hun nok skal spise hvis hun bliver sulten nok
Anita

Tak for dit svar

ja, det var egentlig sårn et svar jeg regnede lidt med at få.
Jeg gør ikk aftensmaden til en kamp, overhovedet. Jeg ærger mig bare over at hun ikk spiser. Hun mangler bestemt ikk noget...men ka ikk lade vær med at tænke at hun måske ville sove lidt bedre om natten, hvis hun nu spise en god portion aftensmad.
Og så ved jeg jo med mig selv at det ikk er rart at gå sulten i seng...For hun må da være sulten, når hun ikk har fået noget at spise siden om eftermiddagen
Det er skidesvært bare at trække på skulderen og tænker 'ja, så fik hun heller ikk noget at spise i aften...'

Anmeld

14. marts 2011

*Sofie*

Mor til Frederic skriver:

det er super træls....

Men 2* varm mad om dagen, kan sagtens være for meget for hende.

Du får lige en kopi af det vi fik på børne afd ang børn med spiseproblemer.

Vi fik et stykke A4 papir med hjem fra spise team, hun synte vi skulle have den med hjem - selvom vi har levet efter den i over 1 år...

Vejledning - en fridk start på spisning.Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er; 

- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.

- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.

- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.

- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet; 

- lad dit barn spise i fred og ro

- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.

- vær diskret rollemodel.

- undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne; 

- skab en rolig atmosfære- sluk tv, dvd, video, radio

- undlad legetøj på bordet

- placer jer, så barnet kan se dig spise

- sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden; 

- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.

- lad dit barn selv øse op.

- sørg for at barnet har eget bestik.

- ingen kommentarer om mad eller spisning.

- ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning; 

- lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)

- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;

- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.

- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur.. 

Tusind tak! Den oversigt vil jeg tage til mig!

Anmeld

14. marts 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vi har haft en rigtig lang periode, hvor Luka ikke ville spise nogen former for sovs. Så når vi fik fik pasta, gryderetter eller andet spiste han bare ris, pasta mv.

Jeg tilbød ham ikke andet mens vi spiste, men inden, at han skulle sove fik han en banan. Det stod på i 3 mdr. og lige pludselig spiser han alt igen og vil ikke længere have sin banan.

Anmeld

14. marts 2011

*Sofie*

MoarHvidovre skriver:

Vi har haft en rigtig lang periode, hvor Luka ikke ville spise nogen former for sovs. Så når vi fik fik pasta, gryderetter eller andet spiste han bare ris, pasta mv.

Jeg tilbød ham ikke andet mens vi spiste, men inden, at han skulle sove fik han en banan. Det stod på i 3 mdr. og lige pludselig spiser han alt igen og vil ikke længere have sin banan.

Tak for dit svar

Her forleden, lige inden tandbørstningen, bad hun faktisk om en banan. Og så fik hun én. Men det var kun den ene gang.
Hun plejer at være god til at sige til, hvis hun er sulten eller tørstig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.