I dag stod menuen på fersk grindekød, spæk, kartofler og sød/stærk sennep. Da jeg stod og tilberedte maden, blev jeg lidt nysgerrig efter at vide hvilke tanker danskere egentlig har gjort sig omkring de meget omtalte grindedrab på Færøerne. Green Peace, James Watson og andre dyreaktivister har de seneste år været meget opmærksomme på Færøerne og grindedrabene. Der har været en række fordømmelser og endda kommet dødstrusler fra bl.a tyske aktivister. James Watson, der før har været på Færøerne, har i et offentligt skriv bedt den færørske befolkning om at 'ruste sig ud til krig', for han har planer om at komme til landet til sommers.
Selv kan jeg ikke se problemet - hvad er forskellen på at dræbe en laks og spise den, og så at dræbe en hval og spise den?
Det er jo kommet frem, at grindehvalen ikke er en truet dyreart. Selv om jeg ikke forstår fordømmelsen og truslerne, passer jeg, i Danmark, meget på med udtalelser om hvad der ligger i min fryser - hvilket er svært, for glæden er dælme stor, når der kommer en pakke med hvalekød sendende fra min far på Færøerne.
Nå - for at tæmme min nysgerrighed: Hvad synes i? Er vi nogle stendalderagtige, dyrefjendske svin eller er det OK, at vi holder fast ved en så gammel og afoldet tradition?
Anmeld