Drab af grindehvaler på Færøerne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.317 visninger
8 svar
0 synes godt om
13. marts 2011

JCS

I dag stod menuen på fersk grindekød, spæk, kartofler og sød/stærk sennep. Da jeg stod og tilberedte maden, blev jeg lidt nysgerrig efter at vide hvilke tanker danskere egentlig har gjort sig omkring de meget omtalte grindedrab på Færøerne. Green Peace, James Watson og andre dyreaktivister har de seneste år været meget opmærksomme på Færøerne og grindedrabene. Der har været en række fordømmelser og endda kommet dødstrusler fra bl.a tyske aktivister. James Watson, der før har været på Færøerne, har i et offentligt skriv bedt den færørske befolkning om at 'ruste sig ud til krig', for han har planer om at komme til landet til sommers.

Selv kan jeg ikke se problemet - hvad er forskellen på at dræbe en laks og spise den, og så at dræbe en hval og spise den? Det er jo kommet frem, at grindehvalen ikke er en truet dyreart.             Selv om jeg ikke forstår fordømmelsen og truslerne, passer jeg, i Danmark, meget på med udtalelser om hvad der ligger i min fryser - hvilket er svært, for glæden er dælme stor, når der kommer en pakke med hvalekød sendende fra min far på Færøerne.

Nå - for at tæmme min nysgerrighed: Hvad synes i? Er vi nogle stendalderagtige, dyrefjendske svin eller er det OK, at vi holder fast ved en så gammel og afoldet tradition?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2011

Vial

Jeg synes, det er helt fint - så længe der er nok af dem! Det er ikke værre end andet kød fra dyr. Det ser meget drabeligt ud, når de bliver slagtet, men det er jo også store dyr.

Min veninde fra færøerne siger altid, når hun har voldsom mens, at det er grintedrab. Klamt.. haha. Nå, sidespor.

De skal selvfølgelig dræbes på en så human måde som muligt - og så vil jeg gerne være fri for spækken..

Anmeld

13. marts 2011

otlitrom

Jeg bliver dødmisundelig, for det kunne jeg SÅ godt spise lige nu!

Men jeg er gravid, så det må vente

Min holndning til grindedrab er som en hver anden færings. Det er helt ok!

Anmeld

13. marts 2011

Madam Blå

Mmhh. Hvor blev jeg sulten nu

Jeg siger som kitty, og enhver anden færing - det er helt ok.

Anmeld

13. marts 2011

Zeus

Haha... Tjaa... Min mor var grønlænder, så det er også helt fint med mig  Har selv spist både hvalkød, sælkød, spæk osv, men er ikke så sikker på, at jeg ville kunne lide det idag

Anmeld

13. marts 2011

SussieThyssen

JCS skriver:

I dag stod menuen på fersk grindekød, spæk, kartofler og sød/stærk sennep. Da jeg stod og tilberedte maden, blev jeg lidt nysgerrig efter at vide hvilke tanker danskere egentlig har gjort sig omkring de meget omtalte grindedrab på Færøerne. Green Peace, James Watson og andre dyreaktivister har de seneste år været meget opmærksomme på Færøerne og grindedrabene. Der har været en række fordømmelser og endda kommet dødstrusler fra bl.a tyske aktivister. James Watson, der før har været på Færøerne, har i et offentligt skriv bedt den færørske befolkning om at 'ruste sig ud til krig', for han har planer om at komme til landet til sommers.

Selv kan jeg ikke se problemet - hvad er forskellen på at dræbe en laks og spise den, og så at dræbe en hval og spise den? Det er jo kommet frem, at grindehvalen ikke er en truet dyreart.             Selv om jeg ikke forstår fordømmelsen og truslerne, passer jeg, i Danmark, meget på med udtalelser om hvad der ligger i min fryser - hvilket er svært, for glæden er dælme stor, når der kommer en pakke med hvalekød sendende fra min far på Færøerne.

Nå - for at tæmme min nysgerrighed: Hvad synes i? Er vi nogle stendalderagtige, dyrefjendske svin eller er det OK, at vi holder fast ved en så gammel og afoldet tradition?

Nu er der jo stor forskel på en hval og en laks.
Den første er et ekstremt intelligent pattedyr og det andet er en fisk.
Personligt er jeg 100% modstander af drab på hvaler, hvad enten de er store eller små, for de er tænkende væsener, med et sprog og kommunikation, og nyere forskning viser, at de, hvis de var blevet udstyret med hænder eller håndlignende luffer, ville kunne fremstille værktøj. Derudover er de mere intelligente end vore nærmeste fætre menneskeaberne, og det gælder hvad enten det er en grindehval, en blåhval eller en delfin.

Jeg har selv smagt hvalkød i mine barne- og teenår, og det smager godt, synes jeg.
Men det er heldigvis mange år siden, og jeg har stadig sort samvittighed over det, men dengang vidste man ikke så meget, som man gør i dag.
Så for mig er hvaldrab no-go.

Kærligst
Sussie

Anmeld

14. marts 2011

Tkcuf

nu synes jeg det er en lidt sjov samligning du kommer med? Laks og hvaler er bestemt ikke det samme. Hvaler er meget intelligente, derfor synes jeg det er dybt forkert at dræbe dem, studier af hvaler har vist at de er i stand til at snakke og lege sammen, de tænker på hinanden og har familier. Jeg synes det er så forkert at spise en eller andens mor, datter, bror eller kammerat!

Men jeg kan da godt forstå der ikke bare lige bliver givet afkald på hval madder Jeg ville heller ikke synes om at undvære frikadeller hvis folk ligepludseselig sagde at nu var det ildeset at spise grisekød.

Lige et side spørgsmål- nu hvor du spiser hval, kan du så stadig godt se det søde og nuttede ved sådan et dyr, eller er det 'bare' mad?

Anmeld

14. marts 2011

Jibbe

Jeg synes det er ok. Jeg fatter slet ikke hvorfor folk ikke må spise det de har levet af de sidste mange hundrede år når der er nok af det. Det er da værre at forbyde det og så man skal til at importere dyre varer fra andre lande som helt sikkert ikke er vokset op vildt og som medvirker til forurene jorden unødigt med CO2 under opvæksten og transporten. Jeg går 1000% ind for at man må spise sine egnsretter.

Anmeld

14. marts 2011

LotteGabriella

Jeg synes, at det er helt fint, sålænge de ikke bliver en truet dyreart!

Jeg synes dog, at det ser så voldsomt og drabeligt ud, når de bliver slået ihjel, og lige præcis det jeg så (video min veninde havde optaget, da hun var oppe ved sin familie), der havde den ene der blevet slået ihjel, en baby i maven). Men sålænge de bliver slået ihjel på den mest humane måde, så er det vel ikke værre end, når vi slår alle mulige andre dyr ihjel for at spise dem!

Go' dag til dig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.