Altankasser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.045 visninger
12 svar
0 synes godt om
11. marts 2011

otlitrom

Ja, nu ved jeg godt det ikke er "spørg Søren Ryge" herinde, men måske der sidder en klog person, der har erfaringer med altankasser

Jeg vil mægtig gerne have noget kulør på vores altan! Men hvilke blomster egner sig godt til den slags? De skal helst ikke være alt for plejekrævende, for jeg har ikke de mest grønne fingre.

Nogle gode råd?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2011

Ni-ko-li-ne

kitty skriver:

Ja, nu ved jeg godt det ikke er "spørg Søren Ryge" herinde, men måske der sidder en klog person, der har erfaringer med altankasser

Jeg vil mægtig gerne have noget kulør på vores altan! Men hvilke blomster egner sig godt til den slags? De skal helst ikke være alt for plejekrævende, for jeg har ikke de mest grønne fingre.

Nogle gode råd?

stedmoder, bellis.... lyng, men det er ikke lige nu jo... til sommer: dahlia/georgine...

jordbær i potter....

Anmeld

11. marts 2011

otlitrom

Ni-ko-li-ne skriver:

stedmoder, bellis.... lyng, men det er ikke lige nu jo... til sommer: dahlia/georgine...

jordbær i potter....

Årh, det lyder helt hyggeligt

Kan man have solsikker på altan? Altså i en potte på selve altanen?

Anmeld

11. marts 2011

Ni-ko-li-ne

kitty skriver:

Årh, det lyder helt hyggeligt

Kan man have solsikker på altan? Altså i en potte på selve altanen?

ja:0)

faktisk alle potte blomster.... der er ikke ret mange begrænsninger...

Anmeld

11. marts 2011

otlitrom

Ni-ko-li-ne skriver:

ja:0)

faktisk alle potte blomster.... der er ikke ret mange begrænsninger...

Nå, men så skal jeg jo næsten bare igang? Eller måske jeg skal vente til det er lidt lunere. Den der sne.. Den skal ikke vise sit grumme ansigt igen!!

Anmeld

11. marts 2011

Ni-ko-li-ne

kitty skriver:

Nå, men så skal jeg jo næsten bare igang? Eller måske jeg skal vente til det er lidt lunere. Den der sne.. Den skal ikke vise sit grumme ansigt igen!!

altså, køb du bare nogle frø... de kan forspires indenfor... sådan at de danner en lille spire og en lille rod og om 14 dage når det er 20 grader planter du dem så ud... ha ha

Anmeld

11. marts 2011

otlitrom

Ni-ko-li-ne skriver:

altså, køb du bare nogle frø... de kan forspires indenfor... sådan at de danner en lille spire og en lille rod og om 14 dage når det er 20 grader planter du dem så ud... ha ha

Sig mig, er du gartner, søde? Eller er du faktisk Søren Ryge? Det lyder som om du har totalt tjek på det!

Anmeld

11. marts 2011

Mi

Forårsstemningen breder sig  

Pas på ikke at få det for tidlig ud, for det kan stadig give nattefrost, og så dør mange blomster. Du kan jo også plante en tomat på altanen i en potte. Man kan få nogle som er speciel velegnet til at plante udendørs. Du skal bare sørge for at den får lys, så tomaterne modnes.

www.stjerneleg.dk

Anmeld

11. marts 2011

Ni-ko-li-ne

kitty skriver:

Sig mig, er du gartner, søde? Eller er du faktisk Søren Ryge? Det lyder som om du har totalt tjek på det!

ha ha... ja jeg er Søren Ryge shhhhhhhhh det en hemmerlighed...

nej men mine forældre har altid været have mennesker og har nu altan og koloni have og jeg eeeeeeeeeeeelsker blomster... så kan man ikke undgå at vide noget:0)

Anmeld

11. marts 2011

AnneBJ

Jeg vil  bestemt ikke kalde mig selv Søren Ryge så nu skal du høre hvad jeg gjorde sidste år! Første år som altanejer!

Gik i Bauhaus - eller hvor det nu var, og købte noget helt almindeligt jord. Ikke noget af det der hed alt mulig fint, og ikke halvt af dit og halvt af dat eller noget.. Købte så de"frøposer" med de flotteste billeder (læs: flest farver) på og smed frøene i jorden. Sådan ca. ved denne tid faktisk, men jeg lod dem så stå inde i vindueskarmene indtil ... øh? Maj? måske.. 

Der røg hele herligheden udenfor, plus jeg puttede solsikkefrø i nogle urtepotter. Der gik ikke mange dage før det væltede frem med spirer der ude i solen. Nuvel, nogle af blomsterne var måske lidt høje at have stående i en altankasse, så dem lader jeg bare være med at købe i år (ikke at jeg kan huske hvad de hedder..) 

Så et par overordnede tips:

- Helt almindelig jord er ganske fint
- Lave blomster egner sig bedst til altankasser (Øjeblomster er vældig smukke)
- Brug gerne 5 kroner ekstra på en frøpose, der er efter min erfaring "flottere" blomster i (hvis det fx er en pose "blandede blomster"
- Put solsikker og andre høje blomster i krukker, så du kan "opstamme" dem, efterhånden som de vokser
- Husk at vande skidtet......

God fornøjelse!  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.