Hvornår er man grandkusine/fætter?:)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

42.547 visninger
5 svar
0 synes godt om
9. marts 2011

>>Carina<<

Jeg mener at jeg er grandkusine til min fars fætters datter! Hvis jeg er det, er min søn og hendes datter så grand grand kusine/fætter?Nogen der kender 'reglerne' for det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2011

Ni-ko-li-ne

Jeg mener at jeg er grandkusine til min fars fætters datter! Hvis jeg er det, er min søn og hendes datter så grand grand kusine/fætter?Nogen der kender 'reglerne' for det?

hvis min fætter får et barn så er vores datter og hans barn gran-kusiner/fætre

Anmeld

9. marts 2011

TbCp

Sakset fra wiki

"Grand foran tante, onkel, fætter eller kusine betegnede oprindeligt, at der var tale om ens fars eller mors tante, onkel, fætter eller kusine. En grandonkel/ grandtante var altså ens fars/mors onkel eller tante. En grandfætter eller grandkusine var så ens mors/fars fætter eller kusine.

Men i moderne sprogbrug bruges ordene grandfætter og grandkusine ofte om ens mors/fars fætters/kusines børn, altså et niveau neden under. Dette svarer til ens halvfætter/ halvkusine, eller næstsøskendebarn. I denne forstand svarer det til det engelske ord "Second Cousin"

Begge brug af grandfætter er officielle, i den forstand at de er medtaget i 5 binds supplementet til ODS, der dækker årene 1992-2005 (findes endnu kun i trykt udgave). Altså: En grandfætter kan betegne en forælders fætter, men det kan også betegne en forælders fætter/kusines drengebarn.

Det modsatte til en grandonkel er en grandnevø. Hvis X er Y's grandonkel, så vil Y være X's grandnevø. Ligeledes forholder det sig med grandtante og grandniece.

I dag taler nogle også om deres grand-grandfætter eller grand-grandkusine. Skal man acceptere denne sprogbrug, refererer grand-grandfætter/ grand-grandkusine i den oprindelige betydning til den samme person, som er ens mors grandkusine og ens mormors kusine.

Men i den nyere betydning, som nok er den almindelige, refererer det til ens fars/mors grandfætters/ grandkusines barn, altså to niveauer under bedstforælderens fætter/kusine. Denne betydning lægger sig op ad den engelske betydning, eftersom dette betegnes "Third Cousin".

En anden måde at forstå begreberne på er følgende: (efter den nyere betydning)

• Man har et par bedsteforældre til fælles med sin fætter eller kusine
  • Man har et par oldeforældre til fælles med sin grandfætter eller grandkusine
  • Man har et par tip-oldeforældre til fælles med sin grand-grandfætter eller grand-grandkusine
  • Ens barnebarn er grand-grandkusine til ens fætter/kusines barnebarn"

Anmeld

9. marts 2011

Lunae

Ni-ko-li-ne skriver:

hvis min fætter får et barn så er vores datter og hans barn gran-kusiner/fætre

Enig!!

Anmeld

9. marts 2011

>>Carina<<

Lunae skriver:

Enig!!

Så er jeg og min fars fætters datter også grandkusiner Men er vores børn noget til hinanden? Altså hvor meget grand grand grand grand ka man 'tillade' sig at bruge?

Anmeld

9. marts 2011

Lunae

Carina1984 skriver:

Så er jeg og min fars fætters datter også grandkusiner Men er vores børn noget til hinanden? Altså hvor meget grand grand grand grand ka man 'tillade' sig at bruge?

Jeres børn er efter min mening ikke noget til hinanden! Men jeg har faktisk tit tænkt på det, altså det med grandhalløj!

Fx. Min kusine er intet til mine børn, men min kusines børn bliver grandkusiner!

I virkeligheden burde min kusine jo nærmere være noget, da det andet er ret langt ude!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.