Jeg ville heller ikke trække tiden, hvis jeg var dig. Det bliver absolut ikke nemmere!
Stefanie startede også først i vuggestue, da hun var 22 mdr og havde ellers gået hjemme hos mig. Vi ville gerne have haft hende ud et halvt år før, men da vi kun ville have hende i vuggestue, så måtte vi vente lidt længere.
Det tog hende ca. 14 dage at vænne sig til det. I dag er hun simpelthen så glad for at være deroppe - og glæder sig hver dag vi pakke tasken.
Alexander startede i vuggestue som 1-årig. Han har nu gået deroppe i 5 uger og har først nu vænnet sig til det. Han græder nu kun en smule, når vi afl ham, men det går over lige så snart han ikke kan se os længere. I dag ville han faktisk ikke med hjem, for han skulle lige lave mad i køkkenet :)
Jeg tror også det handler om, at vise dem, jamen nu skal I op og lege, hygge jer og have det sjovt. Det er okay at reagere på det, savne osv., men at mor kommer igen senere. Jeg syntes det var svært i starten at være hård, se min lille pige blive ked af det, men jeg kunne ikke tage hende op for så ville jeg slet ikke kunne få hende til at give slip. I stedet se en pædagog tage hende op og trøste hende. For pokker det var hårdt...men det har faktisk hjulpet hende til at forstå, hvad hun skal bruge en pædagog til, nemlig trøst. Så hver morgen løber hun selv over i favnen på en pædagog, kigger på mig og vinker...nu ved hun godt mor skal gå, men hun ved også jeg kommer igen. Det fungerer bare så fint og pædagogerne er søde. Hun er meget tryg ved stedet og er bare så glad og livlig, når jeg henter hende.
Jeg afl. begge børn ved 8-8:30-tiden. De har samling kl 9, så jeg syntes det er vigtigt de lige får lov at lande sammen med de andre børn, inden de starter dagen. Jeg henter dem igen kl 11.30-11:45, hvor alle børnene skal ned at sove. De bliver skiftet og hører historie sammen med de andre børn, så de mærker ikke et brud i legen. Når de andre børn lige så stille lister ned og sove, jamen så tager vi tøjet på. Det gør vi i gangen, hvor der er megen gennemgang af børn, så de mærker egentlig ikke, at de skal noget andet. Jeg sørger for at komme, så de ikke mærker bruddet, og de skal absolut ikke sidde tilbage som den sidste. Det hele glider meget nemt og roligt.
Vi er rigtig glad for denne ordning. Vi har talt meget med personalet omkring tidspunkter osv, netop for at gøre det på den bedste måde for børnene.
Nå, men mit råd til dig er bare, at sende din datter i børnehave så snart hun er rask. Måske er det svært for hende nu, men hun vil elske at være sammen med andre børn. Jeg mener du frarøver hende det ved at vente....og at du kun vil vente for din egen skyld!! Det kan godt være det lyder hårdt, men sådan har jeg faktisk sagt til mig selv og på den måde lært at tackle det. Så jeg siger det altså ikke for at være ond ved dig. Jeg kender udmærket din situation, men du skal vise at nu skal hun altså afsted, og det er faktisk et rart sted.
Ring til børnehaven når du kommer hjem, for at høre hvordan hun har det.
Håber du kan bruge mit indlæg til noget :)
Lone
Anmeld