hvordan får jeg gjort hende glad for børnehaven igen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

475 visninger
8 svar
0 synes godt om
7. oktober 2008

finkedinke

Lærke startede i børnehaven i slutningen af juni. Før det har hun været i dagpleje hjemme hos mig. Hun har været en del syg siden hun startede i børnehave og har ikke været der så meget.
Indkøringen gik over alt forventning. Hun kunne næsten ikke få mig hurtigt nok ud af døren. Men nu er hun inde i en periode hvor hun ikke vil afsted. Vi kan sidde til aftensmaden og snakke om hvad vi alle skal dagen efter, der er hun glad og snakker gerne om de andre børn og om at skulle i børnehave. Der er flere børn hun kender fra dagplejen i børnehaven.
Og personalet er gode til at tage imod børnene om morgenen.

Om morgenen begynder hun at småpivse når hun skal have sko på, og græder allerede inden vi siger farvel i børnehaven.
Problemet i det er at jeg er gravid og med alle de hormoner der fiser rundt, så er jeg ikke til meget hjælp men begynder også at små-tude.

Lige for tiden er hun forkølet og jeg ved ikke om det er derfor hun ikke føler sig klar til at komme i børnehave, men hun virker er på ingen måde syg eller træt.
Jeg overvejer om hun skal blive hjemme resten af denne uge, men i næste uge har det hele tiden været planen at hun skulle være hjemme fordi den store har efterårsferie.
Hvis vi bliver hjemme denne uge og næste uge er hun forhåbentlig helt rask og klar til næste uge eller måske vil det bare udsætte pinen, og gøre det endnu værre når hun så skal derhen om 14 dage.
Desværre kan min mand ikke aflevere, der er kun mig.

Jeg er sygemeldt og Lærke ved jo godt jeg bare går hjem når hun er i børnehaven, men jeg er netop sygemeldt for at tage det med ro. det kan jeg ikke helt på samme måde når hun er hjemme.

Hvad skal jeg gøre?
Berith

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2008

tasha33

hej berith
hvad siger de i børnehave når du henter hende? har hun været glad, leget med de andre, eller har hun bare tuller rundt.
jeg syntes du skal lave en aftale henne i børnehave at når det er at de ser jer komme, skal de gå ind og tage over også et hurtig farvel.
kender alt til det med hormoner der farer rundt, sådan havde jeg det da jeg ventede mine tvillinger og vi skulle klasse inddeles med den store og hun var ked af det fordi hun kun var den eneste pige i den klasse fra hendes bh, jeg ville endelig have flyttede hende, men blev rådet fra det, og hvor er jeg glad for det i dag.:)
held og lykke

Anmeld

7. oktober 2008

fam.4xc

Uha jeg har jo stået i lige samme situation som dig med min store pige Caroline.

Hun startede først i Vuggestue som 2 årige og havde indtil da gået hjemme hos mig... jeg var også gravid med lillesøster og en tude marie :)

Men det handler i stor grad om at du udviser at det her er det du skal lille skat og det er helt okay.

Det er okay at være ked og savne mor og mor savner også dig men glæder sig til at hente dig når du har hygget og leget lidt med alle dine søde kammerater, der elsker at lege med dig :D

Efter en rum tid synes hun faktisk det var fedt - og nu er hun så vild med både børnehave og den gamle vuggestue at vi tit går fordi og siger hej :):)

Hvis I virkelig vil ha hun skal det her må I også stå fast.. efter en tid hvor hun føler sig tryg og har skabt legeralationer skal hun nok falde til :)

Hvis hun er syg i denne uge skal ja hold hende da hjemme og ellers nej det blir ik bedre af at trække den.

Når hun så er kørt ordenlig ind kan du jo gi hende nogle flere fridage, eller nogen kortere dage.. men husk også at de som regel leger super godt sammen og blir frustrede over at vi vil hive dem ud af legen fordi vi synes de skal tidligt hjem eller at de ik kan falde ind i legen fordi de blir afleveret for sent...

Caroline har hele min barsel haft flex plads hvilke i vores kommune betyder vi betaler en 3.del af normal prisen og så må hun komme 3 dage om ugen - og det har bare været super for os.

Held og lykke og det skal nok gå :D

Anmeld

7. oktober 2008

lonemus

Jeg ville heller ikke trække tiden, hvis jeg var dig. Det bliver absolut ikke nemmere!

Stefanie startede også først i vuggestue, da hun var 22 mdr og havde ellers gået hjemme hos mig. Vi ville gerne have haft hende ud et halvt år før, men da vi kun ville have hende i vuggestue, så måtte vi vente lidt længere.
Det tog hende ca. 14 dage at vænne sig til det. I dag er hun simpelthen så glad for at være deroppe - og glæder sig hver dag vi pakke tasken.

Alexander startede i vuggestue som 1-årig. Han har nu gået deroppe i 5 uger og har først nu vænnet sig til det. Han græder nu kun en smule, når vi afl ham, men det går over lige så snart han ikke kan se os længere. I dag ville han faktisk ikke med hjem, for han skulle lige lave mad i køkkenet :)

Jeg tror også det handler om, at vise dem, jamen nu skal I op og lege, hygge jer og have det sjovt. Det er okay at reagere på det, savne osv., men at mor kommer igen senere. Jeg syntes det var svært i starten at være hård, se min lille pige blive ked af det, men jeg kunne ikke tage hende op for så ville jeg slet ikke kunne få hende til at give slip. I stedet se en pædagog tage hende op og trøste hende. For pokker det var hårdt...men det har faktisk hjulpet hende til at forstå, hvad hun skal bruge en pædagog til, nemlig trøst. Så hver morgen løber hun selv over i favnen på en pædagog, kigger på mig og vinker...nu ved hun godt mor skal gå, men hun ved også jeg kommer igen. Det fungerer bare så fint og pædagogerne er søde. Hun er meget tryg ved stedet og er bare så glad og livlig, når jeg henter hende.

Jeg afl. begge børn ved 8-8:30-tiden. De har samling kl 9, så jeg syntes det er vigtigt de lige får lov at lande sammen med de andre børn, inden de starter dagen. Jeg henter dem igen kl 11.30-11:45, hvor alle børnene skal ned at sove. De bliver skiftet og hører historie sammen med de andre børn, så de mærker ikke et brud i legen. Når de andre børn lige så stille lister ned og sove, jamen så tager vi tøjet på. Det gør vi i gangen, hvor der er megen gennemgang af børn, så de mærker egentlig ikke, at de skal noget andet. Jeg sørger for at komme, så de ikke mærker bruddet, og de skal absolut ikke sidde tilbage som den sidste. Det hele glider meget nemt og roligt.
Vi er rigtig glad for denne ordning. Vi har talt meget med personalet omkring tidspunkter osv, netop for at gøre det på den bedste måde for børnene.

Nå, men mit råd til dig er bare, at sende din datter i børnehave så snart hun er rask. Måske er det svært for hende nu, men hun vil elske at være sammen med andre børn. Jeg mener du frarøver hende det ved at vente....og at du kun vil vente for din egen skyld!! Det kan godt være det lyder hårdt, men sådan har jeg faktisk sagt til mig selv og på den måde lært at tackle det. Så jeg siger det altså ikke for at være ond ved dig. Jeg kender udmærket din situation, men du skal vise at nu skal hun altså afsted, og det er faktisk et rart sted.
Ring til børnehaven når du kommer hjem, for at høre hvordan hun har det.

Håber du kan bruge mit indlæg til noget :)

Lone

Anmeld

7. oktober 2008

twinboys

lonemus skriver:

Jeg ville heller ikke trække tiden, hvis jeg var dig. Det bliver absolut ikke nemmere!

Stefanie startede også først i vuggestue, da hun var 22 mdr og havde ellers gået hjemme hos mig. Vi ville gerne have haft hende ud et halvt år før, men da vi kun ville have hende i vuggestue, så måtte vi vente lidt længere.
Det tog hende ca. 14 dage at vænne sig til det. I dag er hun simpelthen så glad for at være deroppe - og glæder sig hver dag vi pakke tasken.

Alexander startede i vuggestue som 1-årig. Han har nu gået deroppe i 5 uger og har først nu vænnet sig til det. Han græder nu kun en smule, når vi afl ham, men det går over lige så snart han ikke kan se os længere. I dag ville han faktisk ikke med hjem, for han skulle lige lave mad i køkkenet :)

Jeg tror også det handler om, at vise dem, jamen nu skal I op og lege, hygge jer og have det sjovt. Det er okay at reagere på det, savne osv., men at mor kommer igen senere. Jeg syntes det var svært i starten at være hård, se min lille pige blive ked af det, men jeg kunne ikke tage hende op for så ville jeg slet ikke kunne få hende til at give slip. I stedet se en pædagog tage hende op og trøste hende. For pokker det var hårdt...men det har faktisk hjulpet hende til at forstå, hvad hun skal bruge en pædagog til, nemlig trøst. Så hver morgen løber hun selv over i favnen på en pædagog, kigger på mig og vinker...nu ved hun godt mor skal gå, men hun ved også jeg kommer igen. Det fungerer bare så fint og pædagogerne er søde. Hun er meget tryg ved stedet og er bare så glad og livlig, når jeg henter hende.

Jeg afl. begge børn ved 8-8:30-tiden. De har samling kl 9, så jeg syntes det er vigtigt de lige får lov at lande sammen med de andre børn, inden de starter dagen. Jeg henter dem igen kl 11.30-11:45, hvor alle børnene skal ned at sove. De bliver skiftet og hører historie sammen med de andre børn, så de mærker ikke et brud i legen. Når de andre børn lige så stille lister ned og sove, jamen så tager vi tøjet på. Det gør vi i gangen, hvor der er megen gennemgang af børn, så de mærker egentlig ikke, at de skal noget andet. Jeg sørger for at komme, så de ikke mærker bruddet, og de skal absolut ikke sidde tilbage som den sidste. Det hele glider meget nemt og roligt.
Vi er rigtig glad for denne ordning. Vi har talt meget med personalet omkring tidspunkter osv, netop for at gøre det på den bedste måde for børnene.

Nå, men mit råd til dig er bare, at sende din datter i børnehave så snart hun er rask. Måske er det svært for hende nu, men hun vil elske at være sammen med andre børn. Jeg mener du frarøver hende det ved at vente....og at du kun vil vente for din egen skyld!! Det kan godt være det lyder hårdt, men sådan har jeg faktisk sagt til mig selv og på den måde lært at tackle det. Så jeg siger det altså ikke for at være ond ved dig. Jeg kender udmærket din situation, men du skal vise at nu skal hun altså afsted, og det er faktisk et rart sted.
Ring til børnehaven når du kommer hjem, for at høre hvordan hun har det.

Håber du kan bruge mit indlæg til noget :)

Lone

Super godt skrevet... Lige mine ord..

Majbritt(H)

Anmeld

9. oktober 2008

finkedinke

Tak for svarene.
Lærke har været i børnehave i dag. Jeg har helt fra morgenstunden været besluttet på at det skulle hun, og jeg har sørget for at vise hende at jeg mente det.
Denne gang små-græd hun kun, men personalet havde ret hurtigt spottet det og var hurtige til at tage hånd om hende, så jeg ikke nåede også at begynde at tude. (graviditets-hormoner er noget l...)

Hun er glad for børnehaven, og det er kun i afleveringen at hun græder. Ellers er hun en pige der sjældent er ked af det.
Jeg ved godt det er en periode der skal overstås, og hun SKAL i børnehave, det er bedre for hende end at sidde herhjemme med mor hver dag, når jeg ikke har energien lige for tiden.
Jeg er jo sygemeldt pga graviditet og har brug for at hvile mig i løbet af dagen, så det er vigtigt for både mig og Lærke at hun komer afsted.

Berith

Anmeld

9. oktober 2008

lonemus

finkedinke skriver:

Tak for svarene.
Lærke har været i børnehave i dag. Jeg har helt fra morgenstunden været besluttet på at det skulle hun, og jeg har sørget for at vise hende at jeg mente det.
Denne gang små-græd hun kun, men personalet havde ret hurtigt spottet det og var hurtige til at tage hånd om hende, så jeg ikke nåede også at begynde at tude. (graviditets-hormoner er noget l...)

Hun er glad for børnehaven, og det er kun i afleveringen at hun græder. Ellers er hun en pige der sjældent er ked af det.
Jeg ved godt det er en periode der skal overstås, og hun SKAL i børnehave, det er bedre for hende end at sidde herhjemme med mor hver dag, når jeg ikke har energien lige for tiden.
Jeg er jo sygemeldt pga graviditet og har brug for at hvile mig i løbet af dagen, så det er vigtigt for både mig og Lærke at hun komer afsted.

Berith

Super flot - og rigtig flot af din datter :)

Jeg kender alt til det med at have børn der er kede af afleveringen, men jeg kan så trøste dig med, at det går over efter et par uger. De vil jo gerne de andre børn, men skal bare lige have lidt hjælp til at slippe mor og far.

Super at pædagogerne var opmærksomme og hjalp til, hvor de kunne.

Ja, hun har bedst af at komme ud, du har behov for hvile - mon ikke I begge faktisk har haft en dejlig dag :)

Stort kram fra
Lone (H)

Anmeld

10. oktober 2008

finkedinke

I dag startede Lærke tidligt på morgenen med at protestere over for at skulle i børnehave. Men da vi kom ind af døren i børnehaven var der væddeløb lige indenfor døren. Det var lige hvad der skulle til, Lærke løb ind og havde dårligt tid til at sige farvel.
Jeg gik fra børnehaven og var helt opløftet.

Jeg havde også sørget for at aflevere hende forholdsvis tidligt så vi ikke gik og hyggede for meget herhjemme. Jeg frygtede at hun ville blive for glad for at være hjemme og så ville være svær at trække hjemmefra.

Berith

Anmeld

10. oktober 2008

lonemus

finkedinke skriver:

I dag startede Lærke tidligt på morgenen med at protestere over for at skulle i børnehave. Men da vi kom ind af døren i børnehaven var der væddeløb lige indenfor døren. Det var lige hvad der skulle til, Lærke løb ind og havde dårligt tid til at sige farvel.
Jeg gik fra børnehaven og var helt opløftet.

Jeg havde også sørget for at aflevere hende forholdsvis tidligt så vi ikke gik og hyggede for meget herhjemme. Jeg frygtede at hun ville blive for glad for at være hjemme og så ville være svær at trække hjemmefra.

Berith

Super godt :)

I dag legede de bus i vuggestuen, de skulle til Tyskland og købe saftevand....Stefanie løb også over og var med :)

Der skal faktisk ikke så meget til :)

Lone

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.