opskrifter til børn (ingen kommentarer!!!!)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.389 visninger
8 svar
0 synes godt om
4. marts 2011

Caroline86

Jeg blev lige anbefalet at starte en tråd med opskrifter til børn.

Både de helt små men bestemt også de større

Tråden er tænkt KUN til opskrifter! I bedes altså venligst IKKE kommentere i tråden

Jeg har lavet et forslag til opsætning af opskrifterne så det er tydeligt hvilken alder den passer til

RET: Havregrød

ALDER: >6 mdr.

MÅLTID: morgen (men kan spises til de andre måltider også)

OPSKRIFT: 1 del havregryn og 2½ dele vand kommes i en gryde. Grøden koges op under omrøring til den ønskede konsistens er nået. Tilsættes en klat smør og evt. frugtmos, frugtstykker, rosiner el.lign.

Køles af inden fodringstid

ØVRIGE BEMÆRKNINGER: Vi plejer at komme 2 isterninger frugtmos i Lauras portion. Ud over at hun får lidt frugt smag i, køler de kolde terninger grøden så den er klar til spisning med det samme

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2011

Senia

( Tak smukke )

RET:

OVN-KARTOFFELMOS

ALDER: '

Fra 6 måneder

MÅLTID:

Aftensmad

OPSKRIFT:

1 Bagekartoffel,ca. 200 g.

1/2 dl. vand

1/2 dl. mm eller mme

1 tsk. fedtstof

Rænd ovnen på 200 grader. Skræl kartoflen, og skær den i tern. Tag et stykke bagepapir, og læg kartoflerne midt på papiret. Hæld vandet over kartoflerne. Pak nu kartoflerne ind, så luft ikke kan trænge ind og væsken ikke løber ud. Læg pakken med kartofler i et ildfast fad, og bag kartoflerne i ca. 40 min. til de er mørre. Purér de ovnbagte kartofler igennem en finmasket sigte. Rør mælk og fedtstof i.

TIP

Ønskes en mere flydende mos, tilsæt da lidt mere mm eller mme. Pakken med kartofler kan fx. tilsættes presset hvidløg og lidt timian, før den bages. Det giver en god smag.

Anmeld

4. marts 2011

Senia

RET:

ÆBLE-ABRIKOSMOS

ALDER:

4 månder

MÅLTID

Mellemmåltid / tilbehør til grød

OPSKRIFT

Ca. 100 g. øbler med skræl i både, uden kernerhus.

4 tørrede usvovlede abrikoser, klippet i små stykker

1/2 dl. vand

Kog æbler og abrikoser i gryde (18 cm i diameter) med låg ved svag varme i ca 15-20 min. til det hele er mørt. Blend med stavblender, og purer herefter igennem en sigte.

TIP:

Server et par ekstra skefulde af mosen til grød eller sammen med lidt mme eller mm efter et måltid.

Anmeld

4. marts 2011

Senia

RET:

Tynd begynder grød af majs- eller rismel

ALDER:

4 mdr.

MÅLTID:

Middag eller aften

OPSKRIFT:

2 tsk. majsmel eller rismel

2 dl. koldt vand

mme-pulver svarende til 2 dl vand

Pisk mel og vand sammen i gryde. Bring blandingen i kog under omrøring. Skru ned til svag varme, og kog grøden under omrøring i 2 min. Afkøl til stuetemperatur. Pisk mme-pulver i.

TIP:
Ønskes tykkere grød (til når den lille f.eks. har vænnet sig til den tynde og til at spise af ske), bruges dobbelt så meget mel.

Anmeld

4. marts 2011

Senia

RET:

Cremet hirsegrød

ALDER:

4 måneder

MÅLTID:

Middag eller aften

OPSKRIFTER:

1/2 dl hirseflager

1 1/2 dl vand

1 tsk. fedtstof'

1/2 dl mm eller mme

Blend hirseflagerne med en stavblender. Bring vand og hirse i kog i en gryde. Kog i ca. 2 min. mens den piskes. Tag gryden af varmen. Fedtstoffet røres i, og mælken tilsættes, til konsistensen er passende.

TIP:

Grøden kan også tilberedes uden at blende hirseflagerne.

Ønskes en tykkere grød bruges 3/4 dl hirseflager.

Anmeld

4. marts 2011

Ranarupta

RET:
Økologisk sveskemos

ALDER:
Ca. fra 4 mdr.

MÅLTID:
Alle - også som smagsgiver til fx. havregrød

OPSKRIFT:
1 ps. økologiske svesker
koldt vand - så det lige dækker sveskerne

Sveskerne hakkes groft og kommes i en skål med koldt vand, der lige dækker.
Stilles i køleskabet natten over.

Kommes i en kasserolle med vandet og lad koge i 15 minutters tid.
Når det er kogt færdigt, blendes det hele ellers presses igennem en si - alt efter hvor grov/fin en konsistens, man ønsker.

TIP:
Er godt mod hård mave.

Anmeld

4. marts 2011

Senia

RET:

Pastinak-blomkål-gulrodsmos

ALDER:

4 måneder

MÅLTID:

Middag eller aften

OPSKRIFT:

1 pastinak ca. 60 g.

1 buket blomkål. ca. 60 g.

1 gulerod ca. 60 g.

1 spsk. dild uden stilk

1 spsk. frisk persille

1 tsk. fedtstof

1/2 dl. mm eller mme

Skræl og rens grøntsagerne. Skær pastinak og gulerod i stave og del blomkålen i mindre buketter. Skyl krydderurterne. Kom det hele i stålsigte, og sæt den oveni gryden i kogende vand. Læg låg på gryden og sigte og damp i ca. 15 min. til grøntsagerne er møre. Blend forsigtigt de dampede grøntsager og krydderurter sammen med fedtstof. Rør til sidst mælk i.

TIP:

Grøntsagerne kan også pureres igennem en sigte.

Anmeld

4. marts 2011

Senia

RET:

Kold porresovs

ALDER:

6 måneder

MÅLTID:

Tilbehør

OPSKRIFT:

1 porre, ca. 100 g.

3 dl. vand

1 spsk. flødeost naturel, ca. 20% fedt

1/2 dl sødmælk

Flæk og rens porren. Skær den i skiver, og kom den i en lille gryde (18 cm. i diameter) sammen med vandet, Læg låget på og damp i ca. 10 min. til porren er hel mør. Hæld vandet fra og lad porren afkøle i en sigte. Kom porre, flødeost og sødmællk i et blenderglas, og blend til en cremet konsistens.

TIP:

Server sovsen til kartofler, ris eller pasta og husk ekstra fedtstof. (1 tsk.)

Anmeld

4. marts 2011

Senia

RET:

Oksekød/kalvekød med grøntsager

ALDER:

6 måneder

MÅLTID:

Aftensmad

OPSKRIFT:

6-8 store tern, ca. 100g.

1/2 porre ca. 85 g.

1 gulerod ca. 85 g.

1 tomat, ca. 85 g.

1 spsk. olie

4 dl vand

1 bagekartoffel i tern, ca. 200 g.

1 laurbærblad

evt. ½ dl sødmælk

Opvarm ovnen til 180 grader. Rens og skyl grøntsagerne. Skær porre og gulerod i skiver og tomaterne i 4 dele. Svits porre og gulrodi olien i en gryde. Tilsæt kødet, og svits et par min. under omrøring. Tilsæt vandet, de 4 dele i tomater og den skrællede kartoffel i tern. Hæld det hele i et smurt ovnfast fad sammen med et lauerbærblad. Læg låg på fadet, eller dæk det med staniol, så luft ikkke kan trænge ind.

Bag i ovnen i 1½ - 2 timer. Kom evt. mere vand ved undervejs. Kødet skal hele tiden være dækket. Retten er frdig når kødet er mørt og blødt. Hæld væden fra og gem. Fjern laurbærbladene og de 4 tomatskaller. Blend det hele sammen i kort tid med stavblender. Smag på retten og tilsæt evt. lidt lun mælk. Lidt af væden kan også røres i.

Opskriften rækker til flere portioner, så husk at tilsætte ekstra fedtstof for hver portion til barnet under 1 år.

TIP:

Kødet kan også blendes for sig selv, og grøntsagerne moses med gaffel eller pureres igennem en sigte.Det gør mosen mere grov og knap så fast. Velegnet til barnet der kan tygge. Når barnet tygger godt, gives grøntsagerne udskåret, som de er. Lødert blendes, pureres eller findeles med en gaffel, for at undgå fejlsynkning.

FRYSNING:

Denne ret er velegnet til frysning.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.