Ja, her kommer nørden igen. Sorry, men jeg læser bare så mange spændende ting på studiet, at jeg bare er nødt til at bringe dem op herinde. Så som sædvanlig er jeg lige i gang med at læse den her bog
Den hedder "Why zebras don't get ulcers" og handler om stress.
Stress er meget adaptivt hos dyr, fordi de kun bliver stresset kortvarigt, når det er nødvendigt. Fx når de skal flygte fra løven, der vil æde dem. Når man (og de) bliver stresset holder kroppen op med at bruge unødvendig energi på alle mulige kropslige funktioner, som lige i den fight-or-flight situation er ligegyldig. Det gælder eksempelvis sådan noget som fordøjelse og andre ting i kroppen, som ikke er adaptive i en situation, hvor man skal flygte. Så mobiliseres kroppens energi i stedet til at hæve blodtrykket, gøre kroppen parat til at spurte afsted osv. og det er jo fint! For når man så er ude af den stress-situation, så kan kroppen vende tilbage til normal tilstand. Fx viser det sig, at man ofte ikke føler smerte før stress-situationen er overstået.
Problemet hos mennesket er så, at vi er en af de eneste arter, hvor stress har udviklet sig til IKKE at være adaptivt. For det første er det jo sjældent vi kommer i en situation, hvor vi skal flygte, eller kroppen skal mobiliserer alle sine kræfter på én ting. For det andet er vi end af de få arter, der oplever kronisk stress. Og det vil jo sige, at kroppen hele tiden bruger energi på at forberede kroppen på at kæmpe eller flygte, hvilket igen betyder, at visse kropslige funktioner sættes ud af drift, fordi kroppen tror, at der er vigtigere ting at bruge energien på, fx at flygte. Det har mange kropslige konsekvenser, men en af de mere interessante er infertilitet.
Mange voksne mennesker, som er kronisk stressede kan opleve problemer med infertilitet. Kvindens ægløsning kan hæmmes, fordi kroppen bruger energi på noget andet, så hun får færre menstruationer. Mandens krop danner mindre testosteron og nedsætter sædproduktionen.
Hvad mener i om dette? Og jer der har/har haft problemer med infertilitet, er det nogen sinde blevet undersøgt, om i har stress? Der stod nemlig også i bogen, at det er et område der er for lidt fokus på, ift. at det kan være én af grundene til, at nogen par oplever barnløshed.
Skyd løs, hvad tænker i, når i læser dette?