camillakrath skriver:
Hej tøser,
Så har jeg lige været til forældreforberedelse om amning. Synes det var super godt og jeg lærte rigtig meget.
Dog sagde hun at det var bedst at amme fulde 6 måneder. Altså uden anden form for nærring.
Men er der andre muligheder? Troede godt man måtte skifte nogen af måltiderne ud med lidt grød efter måske 4 - 5 måneder? Er det mig der er helt galt på den?
Knus Camilla (som er ABSOLUT førstegangs-gravid)
Grunden til at de anbefaler det, er fordi deres tarmsystem og lever og nyrer først er klar til den belastning, fast føde er, når de er omkring 6 mdr. Derudover er den en risiko for at barnet udvikler allergi, især hvis forældrene er disponeret.
Der ligger et appetitspring omkring 3½4 mdr., mender ligger også et udviklingsspring, og begge dele kan gøre at de begynder at vågne mere om natten, hvilket gør at mange vælger at give deres børn fast føde der, i håb om at børnene sover bedre. Og så tror jeg også at mange synes det er hyggeligt at de får grød - det er så en grund jeg ikke fatter en meter af, men jeg har også ammet min datter længe og syntes det var LANGT det nemmeste, fremfor at skulle stå og lave grød og have glas og alt muligt med når man skulle ud af huset.
Når børnene sover bedre i 3-4 måneders alderen, når de får vælling og grød, hænger det ofte sammen med at deres system ikke kan fordøje det og de derfor opnår en slags bevidstløs tilstand og altså ikke bedre søvn (jo, for moderen
). Det synes jeg lige man skal huske. Derudover vil man sikkert opleve mange gange efterfølgende at barnet sover dårligt pga. udvikling, tænder, sygdom osv. og det synes jeg også man skal huske når man begynder på fast føde udelukkende for at få en bedre søvn. Og til sidst er der jo de børn, som sover dårligere når de får fast føde...
Nå ja, så er der dem som mener at hvis man ikke begynder på fast føde før en hvis alder (er det 6 mdr?), så får man problemer med at få barnet til at spise. Det er skkert også rigtigt, men jeg tror mange, som begynder tidligere, alligevel oplever problemer, fordi barnet på et tidspunkt bliver meget bevidst om, hvad det vil og ikke vil.
Jeg fuldammede min datter til hun var næsten 7½ måned - vi introducerede mos og grød ved 6 mdr., men det havde ingen interesse (sikkert fordi vi ventede, vil de kloge nok sige
). Vi havde stor succes med dels at tage den med ro på madfronten og bruge principperne fra Baby Led Weaning http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm og idag spiser min datter alting og helt selv. Hun er 11 mdr. Hvis du ammer, så er det ikke noget fast føde der slår din mælk - også selvom du ammer et stort barn. Din mælk indeholder alt det, dit barn har brug for.
Der mange ting man skal tage stilling til når man bliver mor og der er mange der har en holdning til om man skal amme eller ikke, hvor længe man skal amme, hvornår man skal give fast føde, hvad man skal give og hvad man ikke skal give... Bare vent
Tror man skal bruge sin sunde fornuft og se på sit barn og ikke tænke så meget på, hvad der står i bøgerne.
Undskyld den lange smøre
Tulle