Skal gudmor være tilstede i kirken ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.747 visninger
8 svar
0 synes godt om
2. marts 2011

Anonym trådstarter

Jeg er i et kæmpe dillemma....

Når vi engang skal holde barnedåb (august/september) er min søster på Grønland prg. arbejde og kan derfor ikke være med i kirken eller festen

Jeg vil så gerne have at hun skal være gudmor for min lille pige...

Syntes i man kan være det alligevel ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

DK

Altså gudmor/gudfar er den der bærer barnet til dåben, så jeg vil sige nej! Hun kan jo ikke bære når hun ikke er til stede! Måske kan hun blive fadder?

Anmeld

2. marts 2011

Gittemor09

Anonym skriver:

Jeg er i et kæmpe dillemma....

Når vi engang skal holde barnedåb (august/september) er min søster på Grønland prg. arbejde og kan derfor ikke være med i kirken eller festen

Jeg vil så gerne have at hun skal være gudmor for min lille pige...

Syntes i man kan være det alligevel ?

som DK skriver er det jo hende der skal bære.. og det vil jo være svært når hun er på Grønland..

både gudmor/gudfar skal være tilstede i kirken, samt faddere....

så desværre må i nok finde en anden til det hvis hun virkelig ikke har mulighed for at komme..!!

Anmeld

2. marts 2011

Nemesis

En gudmor eller gudfar er den person, der bærer barnet til dåben og svarer ja til at blive døbt på barnets vegne. En gudmor eller gudfar er normalt en af barnets forældre eller en af fadderne.....så ja det skal hun jo så!

Men det skal en fadder også..en fadder er et vidne på at barnet er døbt og derfor kræves det jo at man fysisk er der.

Så er bange for at din søster endten må undvære titlen eller at i må finde et andet tidspunkt til dåben.

Sisse

Anmeld

2. marts 2011

Kildebakken

Tal med præsten om det, tror det er forskelligt hvor flex. de er. Du kan jo selv bære, så er der ingen forvirring. - I sidste ende er der nok ikke nogen der tjekker Gudmoderens ID:-)

Anmeld

2. marts 2011

Anonym trådstarter

Jamen hvad hvis jeg selv er bære ?

Anmeld

2. marts 2011

Gittemor09

Anonym skriver:

Jamen hvad hvis jeg selv er bære ?

så er det dig der er gudmor...!!

Anmeld

2. marts 2011

Kindfed

en fadder er et vidne på at barnet er døbt og derfor kræves det jo at man fysisk er der.

Man kan godt blive fadder in absentia, altså få titlen/jobbet uden at være til stede i kirken, så din søster kan godt blive fadder - som er den/dem, der sværger at opdrage barnet (i den kristne tro), hvis begge forældre skulle gå hen at dø..

Anmeld

2. marts 2011

Gittemor09

Kindfed skriver:

Man kan godt blive fadder in absentia, altså få titlen/jobbet uden at være til stede i kirken, så din søster kan godt blive fadder - som er den/dem, der sværger at opdrage barnet (i den kristne tro), hvis begge forældre skulle gå hen at dø..

det er ikke sikkert i alle kirker... det er op til præsten om hun kan være fadder.. hvis det var fordi hun blev syg et par dage før dåben siger de fleste ja.... men meget sjældent fordi det er pga. rejse...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.