Min erfaring siger mig, at det kan betale sig at undersøge markedet lidt, før du vælger køreskole. Ikke kun prismæssigt, men også undervisningsmæssigt. Mange steder foregår teorien ofte sådan, at du sidder ved en computer og laver test på test på test, meget lig den rigtige teoriprøve. Du læser altså selv tingene op enten hjemme, eller ved computeren på køreskolen. Ofte kan det også laves hjemme, hvilket giver langt mere "frihed" end hvis man skal møde til teori mellem 19 og 22 hver tirsdag fx. Jeg valgte "selvlært", og bestod teoriprøven med 0 fejl, men tror det er en smagssag.
Selve kørslen var jeg nervøs for! Det gik dog egentlig rigtig fint, helt fra start, og jeg havde den rareste kørelærer. Da jeg havde haft næsten alle mine lovpligtige køretimer, begyndte han at tale om booking af køreprøver. SÅ gik det galt. Jeg blev simpelthen så nervøs for den køreprøve, at jeg fuldstændig mistede evnen til at køre, og troen på jeg kunne. Det var som at starte på endnu mere bar bund, end da jeg startede...
Det var noget rigtig skidt, og det kostede mig 20 ekstra køretimer 

Men kørelæreren formåede at få mig til at tro jeg kunne, og endelig kom jeg til køreprøve. Jeg var vildt dårlig af nervøsitet, og bestod den heller ikke. Lavede 2 meget dumme, og faktisk farlige, fejl, pga. nervøsitet. Kørelæreren var suveræn, han roste mig for forsøget, og foreslog mig at tale med lægen (jeg lider generelt af ENORM eksamensangst generelt) og jeg fik nogle betablokkere som man må bruge ved bilkørsel. De sænkede mit blodtryk lidt, sveden i hænderne var ikke så voldsom og alle de der fysiske tegn man normalt har når man er meget nervøs, var næsten væk. Jeg var stadig nervøs, men kun til en vis (brugbar) grænse og bestod efter 10 minutters kørsel. 
Siden da (2007 sommer) har jeg godt kunne lide at køre bil. Dog vil jeg, som de andre foreslår, slå et slag for en lidt ældre bil at starte med. Min kæreste og jeg har en næsten spritny swift, købt fra fabrik, med fiiine, drengerøvs alufælge, og jeg skal komme efter dig; og aldrig har jeg kørt så dårligt, som jeg gør i den bil!!
Jeg er bange for at lave skader, selvom vi har både kasko og ansvar på den... 
Forsikringen giver vi ca. 500 for i måneden, og grøn ejerafgift ca. 100 kroner i måneden. Den kører ca. 20 km på literen, da det er en dieselbil, så der er ikke de store udgifter til brændstof.
Undskyld det blev så langt, det var nok mest for at vise, at selvom man er virkelig "bange" for at skulle ud at køre, og dumper pga. nervøsitet, så kan det lade sig gøre at bestå, og endda blive glad for at køre bil!!