dyt dyt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

764 visninger
9 svar
0 synes godt om
2. marts 2011

Milka

ladies,

jeg kan ikke køre bil. hvilket er forkert, på alle mulige måder. så nu tænker jeg at jeg måske skulle begynde at overveje at tage kørekort 

jeg ved godt at jeg kan google mig frem til det, men hellere spørge hos jer, der med garanti kan give mig bedre svar!

men altså:

1) er det ikke megadyrt og megasvært at tage kørekort? er der prisforskel på sådan noget?

2) hvad betaler i om måneden for jeres bil? altså med benzin og alle de der afgifter? rundt regnet?

har en eller anden ide om at det er helt uden for rækkevidde for mig, men måske ikke?

knus 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

TbCp

Milka skriver:

ladies,

jeg kan ikke køre bil. hvilket er forkert, på alle mulige måder. så nu tænker jeg at jeg måske skulle begynde at overveje at tage kørekort 

jeg ved godt at jeg kan google mig frem til det, men hellere spørge hos jer, der med garanti kan give mig bedre svar!

men altså:

1) er det ikke megadyrt og megasvært at tage kørekort? er der prisforskel på sådan noget?

2) hvad betaler i om måneden for jeres bil? altså med benzin og alle de der afgifter? rundt regnet?

har en eller anden ide om at det er helt uden for rækkevidde for mig, men måske ikke?

knus 

Jeg fik jo først kørekort for 1 1/2 år siden, jeg var rædselsslagene! Var sikker på at jeg slet slet ikke kunne finde ud af det.
Men det viste sig sørme at det kunne jeg! Og nu ELSKER jeg at køre bil!

Jeg tror jeg gav omkring 10.000 i alt, det var uden ekstra køretimer, men incl. teoriprøve, køreprøve + leje af skolevogn under køreprøven.
Men kig lidt rundt på nettet, det kan godt variere lidt i pris, men tror ikke det er meget, da der er et vist antal køretimer man skal have + teoriundervisning osv.

Jeg havde en kvindelig kørelærer, drøngod!

Jeg skal hente MIN bil idag, men hvd jeg kommer til at betale aner jeg ikke, vi har ellers haft firmabil og der gik alle omkostninger jo til firmaet, så har slet ikke styr på det.

Held og lykke med det, jeg er SÅ glad for at jeg fik taget kortet og vil slet ikke undvære det nu!

Anmeld

2. marts 2011

Ida.

Pelle fik kørekort for 1 år siden - og han var også virkelig nervøs for at komme igang - ikke at der var nogen grund til det overhovedet!!! Vi gav 11.000 for hans kørekort - inkl. alt - han bestod både teori og praksis i første forsøg.

Jeg ved faktisk ikke, hvad vores bil står os i hver måned

Anmeld

2. marts 2011

anna-jonas

Jeg gav lige omkring 10.000 kr. i 1996. Men man kan tit købe sådan en pakkeløsning, hos en kørelærer, så man ikke pludselig får for store udgifter til eks. køretimer.

En god ide, som førstegangskøber af bil er, at købe en godt brugt bil til 10-15.000, som ikke behøver at blive kaskoforsikret, men kun den lovpligtige ansvarsforsikring. På den måde kan man få en rimelig billig forsikring, som jo så desværre ikke dækker skader på egen bil, kun skader på andre. Det var sådan at jeg fik råd, da jeg var alene med Jonas. Så brugte jeg vel 400-500 kr. i benzin om måneden, og forsikringen kostede 2200 kr. om året.

Held og lykke med dit projekt.

Anmeld

2. marts 2011

ooo

anna-jonas skriver:

Jeg gav lige omkring 10.000 kr. i 1996. Men man kan tit købe sådan en pakkeløsning, hos en kørelærer, så man ikke pludselig får for store udgifter til eks. køretimer.

En god ide, som førstegangskøber af bil er, at købe en godt brugt bil til 10-15.000, som ikke behøver at blive kaskoforsikret, men kun den lovpligtige ansvarsforsikring. På den måde kan man få en rimelig billig forsikring, som jo så desværre ikke dækker skader på egen bil, kun skader på andre. Det var sådan at jeg fik råd, da jeg var alene med Jonas. Så brugte jeg vel 400-500 kr. i benzin om måneden, og forsikringen kostede 2200 kr. om året.

Held og lykke med dit projekt.

Lige præcis hvad Mette den vise siger.

Her har vi jo kadytten fra den fine årgang 1987 (vintage, baby) og det betyder at det er en rigtig billig bil for os at have. Min far, der arbejder med biler, ringede ind til forsikringen for os, og fik lavet en god deal med dem, så vi hurtigt kom på et billigere trin. Normalt er det to år, af tre omgange, man skal vente på at forsikringen bliver billigere, men her går det lidt hurtigere. Så det kan helt klart betale sig at finde en billig bil, og ringe rundt og forhøre sig ved forsikringsselskaberne.

Anmeld

2. marts 2011

AnneBJ

Min erfaring siger mig, at det kan betale sig at undersøge markedet lidt, før du vælger køreskole. Ikke kun prismæssigt, men også undervisningsmæssigt. Mange steder foregår teorien ofte sådan, at du sidder ved en computer og laver test på test på test, meget lig den rigtige teoriprøve. Du læser altså selv tingene op enten hjemme, eller ved computeren på køreskolen. Ofte kan det også laves hjemme, hvilket giver langt mere "frihed" end hvis man skal møde til teori mellem 19 og 22 hver tirsdag fx. Jeg valgte "selvlært", og bestod teoriprøven med 0 fejl, men tror det er en smagssag.

Selve kørslen var jeg nervøs for! Det gik dog egentlig rigtig fint, helt fra start, og jeg havde den rareste kørelærer. Da jeg havde haft næsten alle mine lovpligtige køretimer, begyndte han at tale om booking af køreprøver. SÅ gik det galt. Jeg blev simpelthen så nervøs for den køreprøve, at jeg fuldstændig mistede evnen til at køre, og troen på jeg kunne. Det var som at starte på endnu mere bar bund, end da jeg startede... Det var noget rigtig skidt, og det kostede mig 20 ekstra køretimer 

Men kørelæreren formåede at få mig til at tro jeg kunne, og endelig kom jeg til køreprøve. Jeg var vildt dårlig af nervøsitet, og bestod den heller ikke. Lavede 2 meget dumme, og faktisk farlige, fejl, pga. nervøsitet. Kørelæreren var suveræn, han roste mig for forsøget, og foreslog mig at tale med lægen (jeg lider generelt af ENORM eksamensangst generelt) og jeg fik nogle betablokkere som man må bruge ved bilkørsel. De sænkede mit blodtryk lidt, sveden i hænderne var ikke så voldsom og alle de der fysiske tegn man normalt har når man er meget nervøs, var næsten væk. Jeg var stadig nervøs, men kun til en vis (brugbar) grænse og bestod efter 10 minutters kørsel.

Siden da (2007 sommer) har jeg godt kunne lide at køre bil. Dog vil jeg, som de andre foreslår, slå et slag for en lidt ældre bil at starte med. Min kæreste og jeg har en næsten spritny swift, købt fra fabrik, med fiiine, drengerøvs alufælge, og jeg skal komme efter dig; og aldrig har jeg kørt så dårligt, som jeg gør i den bil!! Jeg er bange for at lave skader, selvom vi har både kasko og ansvar på den... 

Forsikringen giver vi ca. 500 for i måneden, og grøn ejerafgift ca. 100 kroner i måneden. Den kører ca. 20 km på literen, da det er en dieselbil, så der er ikke de store udgifter til brændstof. 

Undskyld det blev så langt, det var nok mest for at vise, at selvom man er virkelig "bange" for at skulle ud at køre, og dumper pga. nervøsitet, så kan det lade sig gøre at bestå, og endda blive glad for at køre bil!!

Anmeld

2. marts 2011

LIZO

jeg tog lørekort da liam var spæd... troedet det ville tage flere år men tog kun 3 måneder så havde jeg kørekort i hånden.. havde den bedste kørelærer.. så jeg følte mig tryg.. turde jo ikke tage det på grund af min ulykke nogle år før.. 

jeg kan ikke undeværer min bil nu

altså lige nu har vi 2 biler. den gamle betaler vi 800 kr for om måneden i forsikring og vægtagift. og så kommer benzin oven i..

den nye skal vi betel 2700 kr for i lån.. mener det er 500 600 kr i forsikring og vægtafgift og så disvel oven i.. ´

men kan jeg gøres meget billigere. før havde vi en gammel ford. den kostet os 12.000 og var billig i det hele. og den kørte altså super godt.. for så billige biler kan man "nøjes" med ansvar på den. og så vægt afgift..

Anmeld

2. marts 2011

Milka

super mange tak for jeres svar!! nu skal jeg lige tygge lidt på det, kigge på økonomien, og finde ud af hvad kasko betyder 

og tak til dig, AnneBJ, for det om at være nervøs til køreprøven! jeg synes i det hele taget det virker som et overvældende projekt, og jeg synes biltrafik er noget farligt noget ... men samtidig vil jeg så gerne have den frihed det må være at kunne køre ud i landet med mine piger, når det skal være. 

Anmeld

2. marts 2011

Klumpe-dumpe

Milka skriver:

super mange tak for jeres svar!! nu skal jeg lige tygge lidt på det, kigge på økonomien, og finde ud af hvad kasko betyder 

og tak til dig, AnneBJ, for det om at være nervøs til køreprøven! jeg synes i det hele taget det virker som et overvældende projekt, og jeg synes biltrafik er noget farligt noget ... men samtidig vil jeg så gerne have den frihed det må være at kunne køre ud i landet med mine piger, når det skal være. 

pssssssT.

Kasko er en noget man kan tegne på sin bil, så hvis der kommer skader på DIN bil bliver det dækket via forsikringen. Dog er der en selvrisiko (Kasko er ikke lovligpligtig)

Og ud i det blå med klipklapper på.... Ses i sommerlandet ;)

Anmeld

2. marts 2011

AnneBJ

Milka skriver:

Og du skal sagtens klare det!! Jeg er glad for jeg tog en køreprøve hvor jeg kunne "mærke mig selv" men er også glad for at min nervøsitet blev taget alvorligt!

Og når du står med dit midlertidige kørekort i hånden, føler du dig bare SÅ sej, og SÅ uafhængig!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.