Hjælp til økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

399 visninger
5 svar
0 synes godt om
1. marts 2011

Anonym trådstarter

Har brug for et råd.. Jeg er træt af min økonomi. Før jeg røg tilbage på SU arbejdede jeg fuldtid et år og opbyggede en god opsparing. Men pga. indflytning i ny lejlighed, nye møbler + bøger til 2 semestre på studiet er den nu kun på knap 3000 kroner. Min eneste indkomst er SU + SU lån, så ca. 7800 om måneden udbetalt.. Og det er jeg TRÆT af! Jeg vil ikke sidde tilbage om 4-5 år med en gigantisk gæld, som vil tage mange mange år at tilbagebetale. Men jeg har heller ikke mulighed for at arbejde pt. pga nogle ting i min graviditet, som jeg ikke lige vil uddybe. Desuden tror jeg ikke nogen gider ansætte en, der "snart" går på barsel. Og når så først barnet kommer, så går der jo et år, hvor jeg er hjemme på barsel og ikke kan arbejde. Derefter kan jeg evt. søge job, men da min kæreste til den tid har nogle lange arbejdstider kan jeg jo ikke så godt arbejde om aftenen, for hvem skal så hente den lille?

Hvad skal jeg gøre for at undgå gældshelvede? Har overvejet at sætte mit månedlige lånebeløb ned, men jeg er også nødt til at have overskud for at kunne købe babyting osv. nu her.. Pt ryger der 600 fra til budgetkonto om måneden, 400 over på baby-kontoen (til babyting) og så 700 til opsparingen. Nogen siger man ikke skal spare op af lån, men det er jeg nødt til for at have råd til bøger hvert semester.. What to do? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2011

Julemusen

Hej med dig.

Vil bare sige at jeg kender det. Min kæreste og jeg er begge studerende og jeg er gravid. Vi får begge 4900 udbetalt om måneden, som jo så bare er su efter skat og boligstøtte på 600 kr. 

VI har ikke su-lån eller anden indkomst, og har begge udgifter til studiebøger hvert semester, men vores økonomi hænger sammen, så det kan lade sig gøre. 

Du skal tænke på om i kan få højere boligstøtte når barnet kommer. Vi stiger fx til 2300 kr

Dernæst får i familie ydelse i kvartalet, som jo også er en del penge.

Vi ligger ikke penge til side til baby ting for tager i genbrugsen og spørger rundt blandt familie og venner om de har noget vi kan låne. og min mor giver en barnevogn. Resten kan vi købe hen af vejen. 

Når det kommer til studiebøger vil jeg anbefale at du købe brugt på pensum.dk hvor jeg i gennemsnit har sparret 1000 kr pr. semester Og så kan du låne på biblioteket og tage kobier billigt der

Når det kommer til andre udgifter, så tjek om dit mobil abonnoment er det billigst? om i kan spare på kanal-pakke til tv? om hvor megeti bruger på mad om måneden? VI er to og bruger 1600 om måneden og lever altså godt. Ingen fastfood men fx stjerneskud i går og karfoffelmor, kyllig og ærter i dag. Jeg bager selv madpakkebrød da det er billigst og handler kun i rema, fakta og spar.

Håber det hjælper jer

Anmeld

1. marts 2011

mele

du får ikke noget billigere lån end su lån, så hvis du skal låne syntes jeg det er en god ide....

en måde at spare mange penge på, er at få kopieret sine bøger istedet for at købe dem (tit er det kun nogle kapitler der er pensum alligevel) og skal du købe så gør det brugt fx via pensum.dk

men når alt kommer til alt og uanset hvor meget du spare på børneudstyr osv, ja så er det dyrt at have børn og læse....

jeg har en gæld på 150.000 i su gæld, men tilgengæld betød det at jeg "kunne leve" mens jeg læste og ikke altid skulle vende hver en 25 øre....nu har jeg fast job og en fast månedsløn...bevars jeg glæder mig til den dag mit lån er betalt og at jeg har mere mellem hænderne, men jeg har jo aldrig haft så meget mellem hænderne som nu, så jeg brokker ikke...

for at være ærlig ved jeg ikke hvor du kan spare for at undgå dit studie lån....jo fx leje en billig lille lejlighed, droppe alt luksus, købe brugt, få et studie arbejde når du engang har født.....MEN alle disse ting gør at du måske ikke får færdiggjort dit studie og ja så er su lånet og lidt luksus nok bedre i sidste ende...

vi alle er selvfølgelig forskellige og valget er helt op til den enkelte....held og lykke både med studiet og maven

Anmeld

1. marts 2011

Anonym trådstarter

Kirstina skriver:

Hej med dig.

Vil bare sige at jeg kender det. Min kæreste og jeg er begge studerende og jeg er gravid. Vi får begge 4900 udbetalt om måneden, som jo så bare er su efter skat og boligstøtte på 600 kr. 

VI har ikke su-lån eller anden indkomst, og har begge udgifter til studiebøger hvert semester, men vores økonomi hænger sammen, så det kan lade sig gøre. 

Du skal tænke på om i kan få højere boligstøtte når barnet kommer. Vi stiger fx til 2300 kr

Dernæst får i familie ydelse i kvartalet, som jo også er en del penge.

Vi ligger ikke penge til side til baby ting for tager i genbrugsen og spørger rundt blandt familie og venner om de har noget vi kan låne. og min mor giver en barnevogn. Resten kan vi købe hen af vejen. 

Når det kommer til studiebøger vil jeg anbefale at du købe brugt på pensum.dk hvor jeg i gennemsnit har sparret 1000 kr pr. semester Og så kan du låne på biblioteket og tage kobier billigt der

Når det kommer til andre udgifter, så tjek om dit mobil abonnoment er det billigst? om i kan spare på kanal-pakke til tv? om hvor megeti bruger på mad om måneden? VI er to og bruger 1600 om måneden og lever altså godt. Ingen fastfood men fx stjerneskud i går og karfoffelmor, kyllig og ærter i dag. Jeg bager selv madpakkebrød da det er billigst og handler kun i rema, fakta og spar.

Håber det hjælper jer

Hey Tak for dine råd! men jeg kan ikke leve for så lidt. Jeg følger allerede alle de råd, du siger. Har fundet det billigste abonnement, forsøger at finde studiebøger brugt og kopierer der hvor jeg kan. Men dette semester har der ikke været en eneste brugt bog til salg jeg kunne bruge. Hvis de var der, var det en forkert udgave, som vi er blevet frarådet at købe. Vi bor i en stor by, og huslejen er ikke den billigste, dog billigt ift. byen. Derudover er jeg jo nødt til at lægge fra til budget for at kunne betale forsikringer, elregninger og internet efterhånden som de kommer. Men vi prøver at spare meget, slukker altid for alt strøm når vi ikke bruger det osv. Angående babyting køber jeg heller ikke spritnye ting. Vi får barnevogn i gave og har købt vugge og puslebord brugt til 400 i alt. Men der er jo stadig et hav af ting der skal købes, og selvom meget købes brugt løber det jo alligevel op.. Der er meget med vores SU som forældre som endnu ikke er på plads, da han skal i praktik og få en noget højere løn og i den tidsperiode ikke er på SU. Så der er pt. mange ting der er uvisse.

Men alt i alt så med alle de udgifter osv. vi har, som ikke kan skæres ned på, så ville jeg ikke have noget overskud hvis jeg ikke havde lånet, og så ville der aldrig være penge til at købe fødselsdagsgaver, ventetøj og andre ting, som man har brug fro :/

Anmeld

1. marts 2011

Julemusen

Nej det er meget forskelligt hvordan man lever, og huslejen kan godt trække en del op i udgifterne. Kender mange som har SU lån og de siger at det er den billigste lånetype pt, da renterne og reglerne for afbetaling ændrede sig for få år siden, så er ikke så svært at komme af med igen som det var engang. 

Held og lykke med det hele  

Anmeld

1. marts 2011

Anonym trådstarter

mele skriver:

du får ikke noget billigere lån end su lån, så hvis du skal låne syntes jeg det er en god ide....

en måde at spare mange penge på, er at få kopieret sine bøger istedet for at købe dem (tit er det kun nogle kapitler der er pensum alligevel) og skal du købe så gør det brugt fx via pensum.dk

men når alt kommer til alt og uanset hvor meget du spare på børneudstyr osv, ja så er det dyrt at have børn og læse....

jeg har en gæld på 150.000 i su gæld, men tilgengæld betød det at jeg "kunne leve" mens jeg læste og ikke altid skulle vende hver en 25 øre....nu har jeg fast job og en fast månedsløn...bevars jeg glæder mig til den dag mit lån er betalt og at jeg har mere mellem hænderne, men jeg har jo aldrig haft så meget mellem hænderne som nu, så jeg brokker ikke...

for at være ærlig ved jeg ikke hvor du kan spare for at undgå dit studie lån....jo fx leje en billig lille lejlighed, droppe alt luksus, købe brugt, få et studie arbejde når du engang har født.....MEN alle disse ting gør at du måske ikke får færdiggjort dit studie og ja så er su lånet og lidt luksus nok bedre i sidste ende...

vi alle er selvfølgelig forskellige og valget er helt op til den enkelte....held og lykke både med studiet og maven

Tak for dine råd! Som du måske kan se ovenover, så sparer jeg også hvad jeg kan med bøger. Men de fleste af dem er sådanne grundbøger på mange mange hundrede sider, hvor det er urealistisk at kopierer dem. Alle artikler på 50 sider eller under købes dog hvert semester i et kompendie, som er ret billigt..

Men jeg kan godt følge dig. Jeg kommer nok også op på de 150.000, nok lidt over. Det føles bare uoverskueligt, især fordi jeg pr. princip altid har været meget over min økonomi. Jeg trækker ALDRIG over og er generelt i mod lån, men jeg har også måtte indse at lånet har været nødvendigt for overhovedet at kunne leve. Så det er virkelig tricky! Men jeg har det som dig. Jeg vil gerne kunne fokusere på mit studie uden at stresse over, at jeg ikke har råd til at leve, så det er en ret svær situation!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.