du stiller faktisk et spørgsmål og giver svarmuligheder der ikke hænger sammen. Dit spørgsmål er helt grundlæggende og svarer til, at du fx spørger "Er helium et grundstof" - der er kun eet svar uanset hvordan man vender og drejer den. Men i svarmulighederne vil du egentlig gerne vide om VI synes det er den rigtige model samfundet kører på lige nu.
JA jeg er enig i, at at verdens økonomien er indrette således at der hele tiden skal ske en vækst. Det kan man sådan set ikke være Uenig i, for det er sådan kapitalismen fungerer.
Jeg har dog ikke trykket på en af dine svarmuligheder for jeg er simpelthen ikke nok inde i det her emne til at jeg kan svare. Det er overraskende indviklet og kompliceret og selvom jeg er kommunist kan jeg ikke bare blankt afvise at væksten har en positiv indflydelse. Selvom jeg ikke mener kapitalismen har det.
Det er et af de steder Karl Marx tog fejl, da han skrev sine teorier ned, kapitalismen har været overraskende god til at spotte de her områder hvor den har kunnet skabe vækst, selvom væksten er fuldstændig overflødig og ligegyldig. Og den har overlevet selv de værste kriser. Det tror jeg ikke Marx havde regnet med den kunne. Og nu må vi se hvor længe det holder, for når ens egen have begynder at se sådan ud, at man ikke kan få job og ikke kan tjene penge, så begynder man at tænke "er det sådan det skal være, eller burde jeg havde en meget større stemme i den her gård?". Mærsk har lige offentligjort et rekordhøjt overskud for 2010 - men han har flyttet stort set al virksomhed (udover supermarkederne) til udlandet hvor han kan få meget billigere arbejdskraft (udnytte arbejderen). Han svigter jo i høj grad den danske økonomi, der er rigtig mange mennesker der idag - eller meget snart - står uden arbejde pga disse flytninger. Og det er jo så simpelth med kapitalismen, at hvis vi ikke tjener penge, har vi ikke noget at købe goder for og hvis vi ikke køber goder, sker der ikke nogen vækst. Desuden er folk tvunget til at leve på "lånte" penge og det udhuler fuldstændig den kapitalistiske økonomi.
Nu kan jeg se, at Znuzke svarer, at hun håber der fx altid vil være vækst indenfor fx medicinal industrien og her tænker jeg, at ordet "vækst" er misforstået. Istedet for vækst skulle der stå udvikling. Jeg er helt sikker på, at det er ekstremt få af os, der ikke ønsker nogen som helst udvikling på fx medicinalindustrien - og andre områder.
Samtidig tror jeg heller ikke, at ret mange er enige i, at arbejderen skal udnyttes på den måde vi ser idag. Fx er hele debatten om afskaffelsen af efterlønnen jo et spørgsmål om hvor langt kapitalismen kan komme til at gå i udnyttelsen af arbejderen. Hvis efterlønnen afskaffes, er der en stor flok mennesker der fortsat vil være på arbejdsmarkedet. Jo flere arbejdere der er om udbuddet af jobs, jo længere ned kan arbejdsgiverne presse lønningerne og VOILA udnytte arbejderen og gøre arbejdsgiverne rigere. Som fx Mærsk gør lige nu.
Så JA, jeg er enig i det dit spørgsmål egentlig lyder på, nemlig at verdens økonomien er indrettet således at der hele tiden skal være vækst for at det løber rundt. Men om jeg synes det er det rigtige, kan jeg ikke svare på, da jeg simpelthen ikke er nok inde i min politiske teori. Men jeg kan svare, at NEJ jeg synes ikke kapitalismen er vejen frem.