Anonym skriver:
Håber emnet er placeret rigtigt..
Jeg er gravid, og både kæresten og jeg + begge vores familier er overlykkelige. Det er virkelig planlagt, og vi har læst SÅ meget om babyer, børn, barnets udvikling og what not. Der er laaaaang tid til termin, men stadig, jeg bekymrer mig. For jeg føler mig virkelig på bar bund!
Én ting er at læse en hel masse, men hvordan ved man, hvordan man rent faktisk GØR med sådan en lille basse, når h*n en gang kommer ud? Fra dag 1? Hvordan man skal håndtere den lille, hvordan det ene og det andet.. Føler mig virkelig på bar bund og føler mig til grin, fordi jeg har læst så meget, men stadig intet ved.
Kommer det med tiden? Er det learning by doing ud over basisting? Fx synes jeg at have læst at babyen ikke bare må sove i vuggen fra starten, men at mange har den i liften i vuggen? Jeg er forvirret. Føler jeg lyder som en alt for ung pige (er jeg ikke) som ikke helt har styr på noget, men trods al planlægning føler jeg mig rent praktisk på bar bund.
Har i haft samme følelse? Har self. masser af støtte fra familien, der vil hjælpe, men altså.. Puha..
He-he, vi har alle været der, - og du kommer også igennem det....om 1-1½ år sidder du og er sååå klog og giver andre gode råd og fortæller om din fødsel og siger"ja, vent til du selv får børn" - du bliver ligesom alle os andre.
Det gælder for lift/vugge-situationen som med alt andet med jeres baby - så længe det ikke er direkte skadeligt for jeres baby, så skal I gøre, som i synes er bedst, der er retningslinjer for meget, men i sidste ende er det jeres barn og jeres beslutninger.
Jeg mener, at du kan læse dig til meget - men jeres lille guldklump er helt sin egen, og jeres nuværende liv bliver hevet op med rode og skal lægges om, når den kommer, - så du kan være helt sikker på, at du vil stå på bar bund mange gange, og du er nødt til at være lidt mindre "boglig" og turde stole på din intuition som mor, og at du finder ud af mange ting ved at lytte til dit barns signaler - og ellers står der jo fagfolk klar til at vejlede.