Barsels dagpenge ????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.929 visninger
9 svar
0 synes godt om
15. februar 2011

mukka88

Kan slet ikke finde ud af det? 

Er det noget man får ved sin fagforening ? eller ved sin kommune? Kan ingen satser finder ? Nogle der ved hvor man kan finde det? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2011

kamtok

Du kan læse de generelle barselsregler her: 

https://www.borger.dk/Emner/familie-og-boern/Orlov/Sider/barselsorlov.aspx?

Satsen finder du her: 

http://www.penst.dk/Regler-og-tal/Satser%202011/Barselsdagpenge.aspx

Hvis man er i arbejde, får man fuld løn den første tid og får derefter barselsdagpenge fra kommunen.

Hvis man er ledig: 

Er du ledig og modtager arbejdsløshedsdagpenge, har du automatisk også ret til barselsdagspenge, når du er på orlov.

Modtager du kontanthjælp eller starthjælp, har du ved barselsorlov som hovedregel ret til denne ydelse i de samme perioder, som gælder lønmodtageres ret til barselsdagspenge. Mens du holder barselsorlov, har du ikke pligt til at tage imod tilbud om beskæftigelse, aktivering e.l.

Er du ledig uden at modtage arbejdsløshedsdagpenge eller kontant- eller starthjælp, er du ikke berettiget til barseldagpenge. Du skal have haft en tilknytning til arbejdsmarkedet og opfylde visse krav om beskæftigelse.

Bemærk, at du som ledig ikke har helt de samme muligheder for at udnytte den fleksible barselsorlov. Fx kan du kun forlænge din orlov med 8 uger og ikke med 14 uger. Du kan kontakte enten din a-kasse eller kommunen for at få nærmere oplysninger.

Håber det kan bruges til noget.. 

Anmeld

15. februar 2011

Rockertand

De nye regler dikterer dagpenge i max. 2 år.

Hvad sker der, hvis man bliver gravid og er på barsel i den periode? Er det så stadig max. 2 år eller forlænges perioden? Man er jo reelt ikke til rådighed for arbejdsmarkedet, når man er på barsel.

Anmeld

16. februar 2011

kamtok

Prøv at kontakte A-kassen og hør dem ad. 

Anmeld

16. februar 2011

Ni-ko-li-ne

Rockertand skriver:

De nye regler dikterer dagpenge i max. 2 år.

Hvad sker der, hvis man bliver gravid og er på barsel i den periode? Er det så stadig max. 2 år eller forlænges perioden? Man er jo reelt ikke til rådighed for arbejdsmarkedet, når man er på barsel.

barselsdagpenge tæller ikke med i de to år.....

Anmeld

16. februar 2011

Rockertand

Ni-ko-li-ne skriver:

barselsdagpenge tæller ikke med i de to år.....

Så det betyder, at perioden forlænges med den periode, man er på barsel? Det er vist noget med, at barselsperioden på barselsdagpenge er kortere end under ansættelse?

Anmeld

16. februar 2011

Ni-ko-li-ne

Rockertand skriver:

Så det betyder, at perioden forlænges med den periode, man er på barsel? Det er vist noget med, at barselsperioden på barselsdagpenge er kortere end under ansættelse?

nej barselsperioden på KH er kortere....

Barselsdagpenge er det ganske almindeligt lønmodtagere går over til når de ikke længere har løn under barsel (hvilket de typsik har 8 eller 4 uger plus 14 eller 26 uger)

Anmeld

16. februar 2011

Rockertand

Ni-ko-li-ne skriver:

nej barselsperioden på KH er kortere....

Barselsdagpenge er det ganske almindeligt lønmodtagere går over til når de ikke længere har løn under barsel (hvilket de typsik har 8 eller 4 uger plus 14 eller 26 uger)

Okay, jeg har bare tænkt over det, fordi der jo specielt i disse tider er risiko for fyring, og fordi dagpengeperioden er sat ned til 2 år - men har aldrig gået ledig, så jeg kender ikke så meget til det. Jeg kommer aldrig på KH (har en meget eftertragtet uddannelse, og ellers går jeg hjemme uden indkomst), men der er selvfølgelig en mulighed for at blive fyret, og så skal jeg jo på dagpenge....og så kom jeg til at tænke på, HVIS vi skulle have en mere - hvordan reglerne så er?

Anmeld

16. februar 2011

Ni-ko-li-ne

Rockertand skriver:

Okay, jeg har bare tænkt over det, fordi der jo specielt i disse tider er risiko for fyring, og fordi dagpengeperioden er sat ned til 2 år - men har aldrig gået ledig, så jeg kender ikke så meget til det. Jeg kommer aldrig på KH (har en meget eftertragtet uddannelse, og ellers går jeg hjemme uden indkomst), men der er selvfølgelig en mulighed for at blive fyret, og så skal jeg jo på dagpenge....og så kom jeg til at tænke på, HVIS vi skulle have en mere - hvordan reglerne så er?

men jeg er ikke klar over om man kan få barselsdagpenge hvis man går ledig:0) der må din fagforening være dig svar skyldig

Anmeld

16. februar 2011

Rockertand

Ni-ko-li-ne skriver:

men jeg er ikke klar over om man kan få barselsdagpenge hvis man går ledig:0) der må din fagforening være dig svar skyldig

Det er også mig, der ikke omtaler det korrekt, jeg ved godt, hvad barselsdagpenge er - men altså det er perioden, hvor man er på dagpenge, og man så skal på barsel, og så er der dagpenge igen bagefter - det var for at få at vide, hvor lang perioden alt ialt maximalt er...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.