Børnebidrag som kontanthjælpsmodtager

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.066 visninger
9 svar
0 synes godt om
14. februar 2011

eElak

Halløjsa de damer..

Skal lige høre om i har nogle erfaringer på dette område..

Far og mor er gået fra hinanden..

Far får kontanthjælp som forsørger. Men mor får intet børnebidrag.

Hvis mor søger om børnebidrag via kommunen, vil kommunen så:

1. Nedsætte hans månedlige ydelse til værende "ikke forsørger", og så betaler kommunen børnebidraget til mor.

2. kommunen betaler børnebidraget til mor, og sender en regning til faren på børnebidragets størrelse hver måned.

Derudover - er der nogen der ved om mor overhovedet kan søge MINDRE end de 1200 kroner pr måned, som satsen lyder på?

Altså hvis hun kun er interesseret i f.eks. 500 kroner om måneden..

Tak for hjælpen de damer.. 

EDIT - jeg fik lige ringet til afdelingen og fandt svaret... Som var mulighed nummer 2.

Mht. at søge om mindre... ligemeget hvad, så skal man runde STF... og det gider jeg bare IKKE, så jeg må undvære indtil videre...  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2011

smlmea

Man kan ikke søge om et mindre beløb,end det fastsatte af staten.

Hvis du vil have et mindre beløb,må du selv aftale det med din x,og håber han frivilligt indbetaler,ellers er det altid normalbidraget,som kommunen udbetaler,og der efter opkræver hver månede,hos din x-kærste.

Anmeld

14. februar 2011

eElak

smlmea skriver:

Man kan ikke søge om et mindre beløb,end det fastsatte af staten.

Hvis du vil have et mindre beløb,må du selv aftale det med din x,og håber han frivilligt indbetaler,ellers er det altid normalbidraget,som kommunen udbetaler,og der efter opkræver hver månede,hos din x-kærste.

Ved ikke om du nåede at læse EDIT delen (forståeligt hvis ikke)...

Men det er noget man kan snakke om i STF, hvis det er noget jeg ønsker....

Nu skal de næste måneder lige gå, så skal vi aftale om hvor meget jeg skal have af ham om måneden... Det kommer også en smule an på om jeg har job eller skal studere må jeg indrømme...

Anmeld

14. februar 2011

Noneother

Bare så du ved det. Det kan tage ½-1år at få børnebidraget i orden via statsforvaltningen.

Så hvis du regner med at få brug for det på et tidspunkt, bør du søge nu!

Anmeld

14. februar 2011

eElak

Noneother skriver:

Bare så du ved det. Det kan tage ½-1år at få børnebidraget i orden via statsforvaltningen.

Så hvis du regner med at få brug for det på et tidspunkt, bør du søge nu!

Af den årsag gider jeg ikke at søge om det via det offentlige, da det netop tager en krig..

Nu har jeg også klaret den indtil videre uden noget fra faren (6 måneder), så et par måneder til skulle være til at klare..

Anmeld

14. februar 2011

mamax3

KaLee skriver:

Halløjsa de damer..

Skal lige høre om i har nogle erfaringer på dette område..

Far og mor er gået fra hinanden..

Far får kontanthjælp som forsørger. Men mor får intet børnebidrag.

Hvis mor søger om børnebidrag via kommunen, vil kommunen så:

1. Nedsætte hans månedlige ydelse til værende "ikke forsørger", og så betaler kommunen børnebidraget til mor.

2. kommunen betaler børnebidraget til mor, og sender en regning til faren på børnebidragets størrelse hver måned.

Derudover - er der nogen der ved om mor overhovedet kan søge MINDRE end de 1200 kroner pr måned, som satsen lyder på?

Altså hvis hun kun er interesseret i f.eks. 500 kroner om måneden..

Tak for hjælpen de damer.. 

EDIT - jeg fik lige ringet til afdelingen og fandt svaret... Som var mulighed nummer 2.

Mht. at søge om mindre... ligemeget hvad, så skal man runde STF... og det gider jeg bare IKKE, så jeg må undvære indtil videre...  

Det er så ik rigtigt at det tager så lang tid...

Jeg søgte om det i marts da faren og jeg gik fra hinanden og allerede i april kom brevet men afgørelsen... 

Anmeld

14. februar 2011

qp

Du skal jo søge om fastsættelse af børnebidraget via Statsforvaltningen - når det bliver godkendt får du et brev herom som du skal medbringe til kommunen.

Det udbetales med tilbagevirkende kraft alt efter hvilken månede du vil søge fra

De ripper da ikke din eks som sådan, de sender et girokort som han skal indbetale. Kommunen lægger bare ud for den anden part da det ofte kan være svært, at lave faste aftaler mht. økonomi med den anden part.

Han kan trække næsten hele beløbet fra i SKAT, så du kunne råde ham til at gå ned på skattekontoret efter der er blevet vedtaget en afgørelse mht bidraget således, at SKAT kan trække det i hans fradrag

Anmeld

14. februar 2011

smlmea

Statsforvaltningen kan ikke lave en afgørelse på et mindre beløb end det fastsatte normal bidrag,gør de det er det ulovligt.

Så skal der et mindre beløb på bordret,er det en aftale imellem forældrene,og har intet med SF og kommunen at gøre.

Men hvorfor er det du mener din x ikke skal stå til ansvar økonomisk for jeres datter?

Som en anden siger,så kan han trække over 30% fra i skat,og det var vel også ham der ville have barn??

Anmeld

14. februar 2011

Noneother

mamax3 skriver:

Det er så ik rigtigt at det tager så lang tid...

Jeg søgte om det i marts da faren og jeg gik fra hinanden og allerede i april kom brevet men afgørelsen... 

-og jeg søgte i juli men fik først godkendt i januar. og fik sjovt nok svar lige efter jeg havde sendt nogle andre papirer ind til dem. (ellers havde det nok taget endnu længere tid) kender flere hvor det tog længere tid end det.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra, men det har nok noget med det at gøre. For her på sjælland er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på 26uger ifølge deres egen hjemmeside.

Anmeld

14. februar 2011

eElak

smlmea skriver:

Statsforvaltningen kan ikke lave en afgørelse på et mindre beløb end det fastsatte normal bidrag,gør de det er det ulovligt.

Så skal der et mindre beløb på bordret,er det en aftale imellem forældrene,og har intet med SF og kommunen at gøre.

Men hvorfor er det du mener din x ikke skal stå til ansvar økonomisk for jeres datter?

Som en anden siger,så kan han trække over 30% fra i skat,og det var vel også ham der ville have barn??

Ringer du til sagsbehandleren på kommunen og fortæller det?

Jeg har prioriteret at faren har mulighed og råd til at have vores søn på samvær så meget som muligt frem for penge.. Men nu er det også heldigt at vi snakker godt sammen..

Det har INTET at gøre med om han vil flygte fra sit ansvar.. tværtimod, han har mega dårlig samvittighed over at jeg pt ikke engang får lommeulden fra hans lommer til at forsørge knægten.

Desuden - faren fik hurtigt en lejlighed, så vi kunne få samværet til at fungere, og vi kunne starte livet som deleforældre. Det betød så desværre bare at lejligheden var noget dyr, og så måtte jeg vælge.. Hvad var vigtigst - et sted hvor min søn kan besøge sin far, hvor de kan være, eller at få "skaldede 1200 kroner om måneden"...

Grunden til at jeg har spurgt til børnebidrag var mere om der var andre måder at gøre det på, så han efterhånden kunne betale lidt, UDEN at det fik en for stor indgribning på hans økonomi pt..

Hvorfor? jo han står midt i en flytning - så han kommer til at bo billigere og tættere på knægten..

Jeg (vi) har dog tænkt os at når han lige er faldet til i det nye, så skal der penge på bordet..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.