CCSVI er en metode, der har potientiale til at hjælpe en masse mennesker, men for mit eget vedkommende, afventer jeg lidt og ser hvad der sker i sagen.
Jeg synes stadig, der er en del uafklarede punkter og der er intet kendskab til langtidsvirkningerne af operationen. Derudover skal det foretaget i udlandet (tyskland eller polen) og det er for egen regning.
Jeg er heller ikke overbevist om at det er den mirakelkur mod MS, nogle mener det er - jeg tror at sygdommen er et samspil mellem mange forskellige faktorer og det virker som om operationen løser et specifikt problem, men der igen ingen studier af langtidseffekten af operationen og om opererede patienter fortsat får attacks.
Jeg synes dog det er interessant og jeg følger med i resultaterne fra denne behandling, ligesom jeg gør med flere andre.
Når det så er sagt, kan jeg godt forstå at nogle folk vælger at tage til udlandet og blive opereret.
Jeg er selv i den "heldige" situation at jeg blev diagnosticeret tidligt, og selvom sygdommen er relativt aggressiv hos mig, har den kunne holdes nogenlunde i ro ved hjælp af den medicin jeg får. Jeg har også været heldig at de permanente skader hos mig endnu er så små at jeg stadig kan fungere normalt i hverdagen og stadig kan passe et fuldtidsjob. Havde jeg ikke kunnet det, havde min holdning nok også set anderledes ud, og jeg havde været mere villig til at prøve en eksperimentiel behandling som CCSVI.
Anmeld