Er der læge eller sygeplejske herinde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

701 visninger
8 svar
0 synes godt om
11. februar 2011

Mumto3

Hmm..efter en tur til lægen hvor jeg stort set var utilfreds med ALT, så der er en ting der også undre mig.

Min søn skulle vaccineres (og nej lægen informeret mig hverken om hvad han skulle vacc. i mod eller skrev det i det medbragte vacc. kort!)

Nå, men mit spørgsmål er, når man vaccinere bruger man jo en sprøjte med en nål. Er det normalt at nålen bliver trykket HELT i bund, altså så INTET at nålen kan ses, men HELE nålen er inde i låret. Det skal sige at jeg har en tynd dreng, så der er ikke noget fedtlag! Jeg synes det så helt grotesk ud, men nålen i bund og kan slet ikke forstå at hun ikke nærmest stak ind i lårbensknoglen eller forbi den.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2011

Ox.

Kontakt Anne85 ellers, hun er uddannet sygeplejerske ..

Anmeld

11. februar 2011

otlitrom

Det er meget svært at vurdere, ud fra en beskrivelse. Jeg ser det som en vurderingssag, hver gang jeg giver en intramuskulær injektion. Man skal tage højde for højde og dræjde når de gives, for det kan være meget ubehageligt og smertefuldt hvis man kommer i kontakt med knoglen.

Den kan se voldsom ud med de intramuskulære, men jeg er ret sikker på at lægen har vurderet der er det rigtige..

Kitty - snart udd. sygeplejerske.

Anmeld

11. februar 2011

christinak

Mumto3 skriver:

Hmm..efter en tur til lægen hvor jeg stort set var utilfreds med ALT, så der er en ting der også undre mig.

Min søn skulle vaccineres (og nej lægen informeret mig hverken om hvad han skulle vacc. i mod eller skrev det i det medbragte vacc. kort!)

Nå, men mit spørgsmål er, når man vaccinere bruger man jo en sprøjte med en nål. Er det normalt at nålen bliver trykket HELT i bund, altså så INTET at nålen kan ses, men HELE nålen er inde i låret. Det skal sige at jeg har en tynd dreng, så der er ikke noget fedtlag! Jeg synes det så helt grotesk ud, men nålen i bund og kan slet ikke forstå at hun ikke nærmest stak ind i lårbensknoglen eller forbi den.

Det lyder til at han har fået en intramuskulær injektion, det vil sige at nålen skal helt ned i musklen det kan godt se voldsom ud.

Anmeld

11. februar 2011

Mor til Frederic og Freya

Har selv en tynd dreng og ja sprøjten har hver gang været helt nede ved ham også.

Men det gjorde mere ondt på mig end på ham, han sad bare og smiled...

Anmeld

11. februar 2011

anna-jonas

Først...................En læge SKAL informere om mulige bivirkninger ved en vaccine, da der er lovgivet omkring lige netop dette........................at kunne give informeret samtykke, kræver at man er informeret om behandlingen, formål og evt. bivirkninger.

Her er hvad der står på SUNDHED.dk.

Samtykke før behandling

Både medicinsk og kirurgisk behandling er frivillig. Før en behandling indledes, skal lægen sikre, at du er indforstået med behandlingen, d.v.s. at du har givet samtykke. Et samtykke kan gives skriftligt eller mundtligt eller samtykke kan ligge i situationen. Som hovedregel bruges det mundtlige samtykke, som lægen noterer i journalen.

Du kan når som helst tilbagekalde et samtykke til behandling - også selv om behandlingen er startet. Du kan derfor altid fortryde og frabede dig videre behandling.

Du har krav på fuld information om din helbredstilstand, diagnose og behandlingsmuligheder samt om risiko for komplikationer og bivirkninger. Din stillingtagen skal naturligvis baseres på viden.

Du skal informeres mundtligt. På særlige områder skal lægen yderligere informere skriftligt f.eks. i forbindelse med forskningsmæssig behandling.

Du kan sige nej til at vide alt om din helbredstilstand. Hvis du ikke ønsker detaljeret information om din helbredstilstand, skal du fortælle det til lægen som herefter ikke vil påtvinge dig information, du ikke ønsker.

Dernæst, så er det helt normalt at en intramuskulær injektion gives dybt. Men hos meget små børn, er nålen selvsagt ikke så stor/lang, som til et voksent menneske.

M.v.h Mette

Anmeld

11. februar 2011

Mumto3

Tak for alle jeres svar!

Så er jeg mere rolig! Lægen havde bare været SÅ usikker med alt muligt andet, at jeg også blev helt itvivl om hun overhovedet havde vaccineret rigtigt. Men det lyder det til, og det er jeg rigtig glad for!

Tak for svar!

Anmeld

11. februar 2011

Anne85

Det er helt korrekt at nålen trykeks helt i bund - vaccinen skal gives intramuskulær (altså helt ind i dit barns muskel). Jeg kan godt forstå du oplever det som voldsomt - det er jo en stor nål, og nålen skal stikkes ind i huden i en rask bevægelse. Så der har din læge handlet helt korrekt.

Derimod kan jeg undre mig over at du ikke er blevet informeret om hvorfor man vaccinerer?? Jeg håber du har fået at vide at vaccination kun er et TILBUD og at du selv skal beslutte om du vil lade dit barn vaccinere.

Det er lægens pligt! Ligesom det er hans pligt at informere om eventuelle bivirkninger o.lign

Mvh Anne - sygeplejerske

Anmeld

11. februar 2011

Rikke Houmøller Thaarup

Hvis man får tid til vaccination til sit barn hos lægen, så er man vel klar over at det er en del af børnevaccinationsprogrammet og man kan læse i barnets bog eller på sundhed.dk, hvilken injektion barnet har fået. Så måske er det derfor at lægen hopper let og elefant hen over informationen... (ikke at det kan undskyldes!)

Ja, I.M. injektioner kan ofte se lidt voldsomme ud. Jeg giver min datter injektioner mod en knoglegigtsygdom hver 14. dag og det er lidt med forskel hvor langt vi stikker ind, så længe at det bliver givet rigtigt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.