Graviditets forløb..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.600 visninger
9 svar
0 synes godt om
10. februar 2011

NilleG

Hej Alle Skønne Piger..

Jeg er ikke gravid endnu men arbejder på det..

Er begyndt at blive nervøs for forløbet når man er blevet gravid, blodprøver, gynækologiske undersøgelser osv... Er der nogen der kan fortælle hvad forløbet er når man er blevet gravid af diverse undersøgelser og prøver... Hvad man altså skal igennem fra start til slut  Håber i kan hjælpe mig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2011

JustMe

Nu er jeg godt nok kun i 26. uge, men jeg kan da skrive, hvad jeg grundlæggende har været til indtil videre og hvad jeg forventer forude.

Til allerførste lægeundersøgelse blev graviditeten bekræftet ved en blodprøve og en GU (gynækologisk undersøgelse). Dog benytter ikke alle læger GU.

Til 1. grav.undersøgelse fik jeg skrevet vandrejournal, vejet, blodtryk, urinprøve mv.

Så er der NF og MD, de to obligtoriske skanningstilbud.

Jeg er rhesus negativ rent blodtypemæssigt, så jeg skal snart have taget en blodprøve for at fastslå fosterets blodtype. Er det rhesus positivt, kræver det en sprøjte omkring 29. uge samt efter fødslen.

Nogle gravide får foretaget glukosebelastning, hvis de er i risikogruppen for at udvikle graviditetssukkersyge.

Derudover er der nogle ekstra lægebesøg og jordemoderbesøg, hvor der bliver skønnet fostervægt, lvmoderstørrelse, vægtstigning for dig, taget blodtryk, lyttet hjertelyd, stixet urin mv.

Anmeld

10. februar 2011

AnneBJ

NilleG skriver:

Hej Alle Skønne Piger..

Jeg er ikke gravid endnu men arbejder på det..

Er begyndt at blive nervøs for forløbet når man er blevet gravid, blodprøver, gynækologiske undersøgelser osv... Er der nogen der kan fortælle hvad forløbet er når man er blevet gravid af diverse undersøgelser og prøver... Hvad man altså skal igennem fra start til slut  Håber i kan hjælpe mig!

Det er jo meget individuelt... 

Mit forløb har været følgende (indtil videre)

7. uge: Underlivsundersøgelse, bekræftet graviditet
9. uge: Blodprøver til Dubbletest
32. uge: Blodprøve pga. mistanke om svangerskabsforgiftning
36/37. uge: Blodprøve pga. rhesus negativ blodtype

Hos læge og jordemoder får du målt dit blodtryk, målt maven, hørt hjertelyd på babyen, bliver vejet, taler om hvordan du generelt har det og ikke så meget andet.

Hvis du allerede nu frygter blodprøver og underlivsundersøgelser, synes jeg du skal få en snak med lægen om det, for det kan der være anledning til at få taget en del gange i løbet af en graviditet, afhængig af dit forløb. 

Anmeld

10. februar 2011

NilleG

JustMe skriver:

Nu er jeg godt nok kun i 26. uge, men jeg kan da skrive, hvad jeg grundlæggende har været til indtil videre og hvad jeg forventer forude.

Til allerførste lægeundersøgelse blev graviditeten bekræftet ved en blodprøve og en GU (gynækologisk undersøgelse). Dog benytter ikke alle læger GU.

Til 1. grav.undersøgelse fik jeg skrevet vandrejournal, vejet, blodtryk, urinprøve mv.

Jeg er rhesus negativ rent blodtypemæssigt, så jeg skal snart have taget en blodprøve for at fastslå fosterets blodtype. Er det rhesus positivt, kræver det en sprøjte omkring 29. uge samt efter fødslen.

Nogle gravide får foretaget glukosebelastning, hvis de er i risikogruppen for at udvikle graviditetssukkersyge.

Derudover er der nogle ekstra lægebesøg og jordemoderbesøg, hvor der bliver skønnet fostervægt, lvmoderstørrelse, vægtstigning for dig, taget blodtryk, lyttet hjertelyd, stixet urin mv.

det var et godt svar det lyder jo slet ikke farligt (pånær de blodprøver)

Anmeld

10. februar 2011

LC

Tror det er forskelligt hvad man kommer igennem, det er f.eks forskelligt fra kommune til kommune hvor mange jordemoder besøg der bliver tilbudt, og hvor mange læge besøg man skal have.... og hvornår man skal have dem...

Jeg flyttede imens jeg var gravid, og der var ihvertfald stor forskel, på hvor meget og hvornår de mente jeg skulle tjekkes.

Og ved 1 læge undersøgelse, fik jeg ikke taget blodprøve. Fik bare afvide af min læge at når je ghavde testet 2 gange hjemme og de var positive så var jeg gravid.  Så fik jeg tid 2 uger efter til en GU og til at få skrevet vandre journal.

Igen nogle gør det samlet ved 1læge besøg, det er vidst bare et spørgsmål om hvor travlt de har den dag man kommer.

Anmeld

10. februar 2011

JustMe

Det skal nok lige siges, at jeg også har fået taget ekstra mange blodprøver af helbredsmæssige årsager. Nogle får vist kun taget blodprøve rved 1. lægebesøg, hvor der både bliver tjekket HCG-tal, blodprocent, blodtype og de værdier, der skal bruges til doubletesten (bruges til at vurdere risikotallet ved nakkefoldsskanningen). Har man Rhesus positiv blodtype, kan man vist godt komme ud for, at det er første og sidste blodprøve

Anmeld

10. februar 2011

Rockertand

Kan lige tilføje, at det ikke er normalt, at man får bekræftet graviditeten ved en blodprøve, - og der er ingen lægelig begrundelse for at tage til læge før ca. uge 8, hvor man skal have lavet vandrejournal m.v......der er i øvrigt heller ikke nogen grund til at få lavet GU, nogle læger gør det stadig for at konstatere, at livmoderen er forstørret (hvilket jo ligesom er en "bivirkning" ved graviditet, så det kommer nok ikke som en overraskelse) - i denne forbindelse siger lægerne tit "den virker meget stor" eller "den er lidt lille" - og så starter alle nervøsitetshormonerne op, og kvinden kan så gå og bekymre sig ekstra meget indtil nakkefoldsskanningen ca. uge 12, hvor alt konstateres normalt. Lægen kan ved GU også se, om livmoderhalsen er blålig og lukket, som også er tegn på graviditet, men en tissepind lyver næppe, så mon ikke... 

Du skal nok blive informeret om diverse hen ad vejen - ellers spørg dine fagpersoner, hvis du er i tvivl.

Anmeld

12. februar 2011

JustMe

Rockertand skriver:

Kan lige tilføje, at det ikke er normalt, at man får bekræftet graviditeten ved en blodprøve, - og der er ingen lægelig begrundelse for at tage til læge før ca. uge 8, hvor man skal have lavet vandrejournal m.v......der er i øvrigt heller ikke nogen grund til at få lavet GU, nogle læger gør det stadig for at konstatere, at livmoderen er forstørret (hvilket jo ligesom er en "bivirkning" ved graviditet, så det kommer nok ikke som en overraskelse) - i denne forbindelse siger lægerne tit "den virker meget stor" eller "den er lidt lille" - og så starter alle nervøsitetshormonerne op, og kvinden kan så gå og bekymre sig ekstra meget indtil nakkefoldsskanningen ca. uge 12, hvor alt konstateres normalt. Lægen kan ved GU også se, om livmoderhalsen er blålig og lukket, som også er tegn på graviditet, men en tissepind lyver næppe, så mon ikke... 

Du skal nok blive informeret om diverse hen ad vejen - ellers spørg dine fagpersoner, hvis du er i tvivl.

Jeg skriver netop også i det efterfølgende indlæg, at mange først får blodprøve ved 1. lægebesøg, hvor der laves vandrejournal. Samt at ikke alle læger bekræfter ved GU

Anmeld

12. februar 2011

Majeha

Når man er til 1. lægeundersøgelse får man en bog udleveret... I den er der en "kalender/linie" over hvad man skal hvornår. Bl.a. de forsk. skanninger og lægebesøg.

Anmeld

12. februar 2011

NilleG

Majeha skriver:

Når man er til 1. lægeundersøgelse får man en bog udleveret... I den er der en "kalender/linie" over hvad man skal hvornår. Bl.a. de forsk. skanninger og lægebesøg.

Tak det er da smart så kan man jo bare følge med i den

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.