thilde-tusindfryd skriver:
Jeg har altid, så længe jeg kan huske i hvert fald, haft problemer med uro i benene, især når jeg sku sove om aftenen og natten, og det har tit ødelagt min nattesøvn, fordi jeg først sent ud på natten har fået ro og kunnet sove.
Det kommer og går lidt i perioder og i nogle perioder kan jeg godt forebygge det ved at lave udstrækninger i benene, især lægge og baglår, inden jeg går i seng. Men i andre perioder er det bare så slemt, at lige meget, hvad jeg gør, så hjælper det ikke en dyt. Selv det at tage en pamol hjælper ikke, hvilket det normalt gør. Så skal jeg ihf tage mindst to stk. på 200 mg.
Den sidste uges tid har jeg været alvorlig plaget af det og kan slet ikke få det til at holde op, når jeg skal sove. Så jeg mister en del nattesøvn og tager også 1-2 pamol til sidst, hvilket jeg ikke har det så godt med. Har overvejet at prøve hestekastanjefrø i form af Aesculaforce http://www.naturoghelse.dk/shop/aesculaforce-forte-a-4136p.html, men jeg ved ikke, om det tager det, for det er primært til vand i benene osv. Og jeg kan heller ikke få noget konkret på, om man må tage det som gravid. Min læge ved ikke noget.
Jeg har tit haft snakket med mine læger om det igennem tiden, men de har ikke rigtig taget det seriøst eller forsøgt at gøre noget ved det. Og jeg har også tit selv søgt på nettet. Nu er der kommet en ny info side om fænomenet, som er skide god. Man har åbenbart via forskning fundet ud af en masse nye ting om uro i benene (RLS) og også fundet en medicinsk behandling, da man nu ved, at det er en kronisk sygdom. Så nu vil jeg forsøge med lægen igen og blive ordentlig undersøgt.
Se www.uroibenene.dk
Der er to former for RLS, nemlig primær og sekundær. Den sekundære skyldes andre årsager, fx mangel på jern og graviditet. Derfor ville jeg lige nævne det her. Måske der er andre, der har problemet ?
Åh jo, jeg kender skam alt til uro i benene, og nogle gange også i resten af kroppen. Jeg var meget plaget af det da vi boede i lejlighed og nu igen da jeg venter barn nr to.
Jeg har fundet ud af den bedste "medicin" mod det i mit tilfælde er motion motion og ja motion
.
Jeg har i de sidste par år ingen problemer haft, men jeg går så også tur med hundene, løber 4-5 gange om ugen og svømmer ca 3 gange om ugen.
Nu mens jeg er gravid, er det så kommet igen efter at jeg fik bækkenløsning og især i de sidste uger. Det er hele kroppen, som er ved at hoppe over af spænding. Lige som dig har jeg også nogle gange så ondt at jeg ikke kan sidde stille eller sove.
Jeg bruger næsten dagligt min crosstrainer, og den er altså guld værd om aftenen, når mine ben er helt dumme. Om det så bare er fem minutter på den, så kan det tage den værste spænding.
S*x kan også hjælpe en del på det, det har manden ikke noget imod.... Men det er jo også en form for motion ik??
Så længe jeg kan holde det nede med motion, så synes jeg det er værd at foretrække fremfor piller el lign.
Held og lykke med at få det bedre.
Stine.