Uro i benene

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.365 visninger
11 svar
0 synes godt om
8. februar 2011

thilde-tusindfryd

Jeg har altid, så længe jeg kan huske i hvert fald, haft problemer med uro i benene, især når jeg sku sove om aftenen og natten, og det har tit ødelagt min nattesøvn, fordi jeg først sent ud på natten har fået ro og kunnet sove.

Det kommer og går lidt i perioder og i nogle perioder kan jeg godt forebygge det ved at lave udstrækninger i benene, især lægge og baglår, inden jeg går i seng. Men i andre perioder er det  bare så slemt, at lige meget, hvad jeg gør, så hjælper det ikke en dyt. Selv det at tage en pamol hjælper ikke, hvilket det normalt gør. Så skal jeg ihf tage mindst  to stk. på 200 mg.

Den sidste uges tid har jeg været alvorlig plaget af det og kan slet ikke få det til at holde op, når jeg skal sove. Så jeg mister en del nattesøvn og tager også 1-2 pamol til sidst, hvilket jeg ikke har det så godt med. Har overvejet at prøve hestekastanjefrø i form af Aesculaforce http://www.naturoghelse.dk/shop/aesculaforce-forte-a-4136p.html, men jeg ved ikke, om det tager det, for det er primært til vand i benene osv. Og jeg kan heller ikke få noget konkret på, om man må tage det som gravid. Min læge ved ikke noget.

Jeg har tit haft snakket med mine læger om det igennem tiden, men de har ikke rigtig taget det seriøst eller forsøgt at gøre noget ved det. Og jeg har også tit selv søgt på nettet. Nu er der kommet en ny info side om fænomenet, som er skide god. Man har åbenbart via forskning fundet ud af en masse nye ting om uro i benene (RLS) og også  fundet en medicinsk behandling, da man nu ved, at det er en kronisk sygdom. Så nu vil jeg forsøge med lægen igen og blive ordentlig undersøgt.

Se www.uroibenene.dk

Der er to former for RLS, nemlig primær og sekundær. Den sekundære skyldes andre årsager, fx mangel på jern og graviditet. Derfor ville jeg lige nævne det her. Måske der er andre, der har problemet ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2011

thilde-tusindfryd

Ingen kommentarer til indlægget ?

Anmeld

10. februar 2011

thilde-tusindfryd

Jeg var hos lægen idag, fordi jeg bl.a. ville ha hjælp til det med uroen og ha svar på de blodprøver, der er taget, og det var godt nok ren spil af tid. Jo, jeg fik svar på blodprøverne (jern, magnesium, calcium og zink), at de var normale og ellers sad hun nærmest på kanten af stolen og ventede på, at jeg gik igen. Dybt utilfredsstillende. Kunne man dog bare tage praksis retten fra sådanne uduelige læger......

Hun var fra starten af slet ikke indstillet på bare at FORSØGE at løse problemet og hun lyttede dårlig nok til mig. Sagde bare, at det var svært at finde ud af årsagen og at det medicin, der var på markedet, var for giftigt, især når jeg er gravid. Og at uroen blev værre, når man var gravid. JA tak, det har jeg jo læst mig til.

Nå ! Men hva så ? Ja, det vidste hun ikke og kiggede bare på mig, som om hun ventede på at jeg gik...

Til sidst gik jeg og sagde, at det var vist spild af tid at forsøge at få mere ud af det...  Hun tog sig ikke engang tid til at tjekke den der hjemmeside, hvor der er en masse info om nyeste forskning på området. Simpelthen for dårligt !

Naturlægemidlet Aesculaforce havde hun heller ikke ret meget at sige om. Man ved ikke, hvilken effekt det evt. har på fosteret. Nå, nej, og hva så ? Tja.....jeg ku jo prøve med akupunkter el.a. Fuldstændig uinteresseret og uengageret. Det var tydeligt, at det ragede hende en fjer, hvad jeg havde af problemer. Jeg ku ligge og ralle på gulvet derhjemme for den sags skyld, hun var bedøvende ligeglad.

Og så er jeg efterladt med et utåleligt problem. Det er simpelthen så slemt med det uro i benene for tiden, at jeg ikke får ret meget nattesøvn. Sov tre timer i nat og vågnede så ved tre-tiden og ku ikke falde i søvn igen før kl. seks. Og sku så op ved 8-9 tiden. Men værre er den irriterende kriblen og strømpulseren i benene. Det er til at blive skør af ! Så hellere en skrigende unge, der ødelægger min nattesøvn. Jeg får pip af det kriblen i benene og holder det dælme ikke ud ret mange flere nætter. Får lyst til at skære benene af mig selv. Hvordan skal jeg komme videre i mit liv ?

Er der nogen, der har nogle gode erfaringer med råd, der virker ?

Anmeld

11. februar 2011

samantha1986

Hej

Jeg vil godt kommentere det.

Jeg lider selv af uro i benene. Jeg er ikke gravid skal det lige siges. Og det er kun i mit højre ben.

Både min søster (hun i begge ben) og jeg lider med det, og jeg har dage hvor det er virkelig bare er slemt. når det er slemt så skal jeg faktisk ligge på sofaen for vores armlæn er lidt høje og ved at lægge mine ben der, så kommer de lidt i spænd og jeg kan ikke mærke det rigtig. ikke en særlig optimal måde at sove på.

Jeg har fundet ud af at det er rigtig slemt hvis jeg en dag har siddet rigtig meget ned.

Flere gange har jeg været ved lægen for jeg orkede det bare ikke mere. det ødelægger lidt ens livskvalitet for man kan bare ikke fungere ordenligt når man ikke sover ret meget. Min læge sagde at det er arveligt. Min mormor havde det også. Det de plejede at gøre var at give folk det medicin som folk med parkinson får, bare i mindre doser. Problemet er bare min alder. jeg er for ung til at få det. der vil gå mange år før de vil give mig og min søster. det er selvfølgelig fint nok at de ikke bare giver det ud, men hvor er det nedslående at vide man bare skal leve med det.

Jeg fik at vide at jeg skulle prøve med mere motion. det har jeg prøvet og det blev kun værre. man skal åbenbart finde en balance. Min søster fik at vide hun skulle holde sig fra salt og cola, dette gjorde heller ikke nogen forskel.

Jeg har prøvet naturlægemiddel Baldrian. Det hjalp ikke på uro, men jeg var så træt at jeg hurtigt faldt i søvn, så jeg mærkede ikke noget til det. Jeg er nået dertil nu hvor jeg har opgivet at finde en løsning. Så jeg må bare vente til jeg kan få noget om mange år mod det. Men det er en belastning med uro i benene. folk der ikke har prøvet det, ved ikke hvor slemt det er.

Jeg er ikke nået så langt men jeg har overvejet at melde mig ind i det som forsker i det med uro i benene. du nævner hjemmesiden. det støtter e godt formål, og man kan håbe de snart finder noget mod det.

Anmeld

11. februar 2011

StineW

thilde-tusindfryd skriver:

Jeg har altid, så længe jeg kan huske i hvert fald, haft problemer med uro i benene, især når jeg sku sove om aftenen og natten, og det har tit ødelagt min nattesøvn, fordi jeg først sent ud på natten har fået ro og kunnet sove.

Det kommer og går lidt i perioder og i nogle perioder kan jeg godt forebygge det ved at lave udstrækninger i benene, især lægge og baglår, inden jeg går i seng. Men i andre perioder er det  bare så slemt, at lige meget, hvad jeg gør, så hjælper det ikke en dyt. Selv det at tage en pamol hjælper ikke, hvilket det normalt gør. Så skal jeg ihf tage mindst  to stk. på 200 mg.

Den sidste uges tid har jeg været alvorlig plaget af det og kan slet ikke få det til at holde op, når jeg skal sove. Så jeg mister en del nattesøvn og tager også 1-2 pamol til sidst, hvilket jeg ikke har det så godt med. Har overvejet at prøve hestekastanjefrø i form af Aesculaforce http://www.naturoghelse.dk/shop/aesculaforce-forte-a-4136p.html, men jeg ved ikke, om det tager det, for det er primært til vand i benene osv. Og jeg kan heller ikke få noget konkret på, om man må tage det som gravid. Min læge ved ikke noget.

Jeg har tit haft snakket med mine læger om det igennem tiden, men de har ikke rigtig taget det seriøst eller forsøgt at gøre noget ved det. Og jeg har også tit selv søgt på nettet. Nu er der kommet en ny info side om fænomenet, som er skide god. Man har åbenbart via forskning fundet ud af en masse nye ting om uro i benene (RLS) og også  fundet en medicinsk behandling, da man nu ved, at det er en kronisk sygdom. Så nu vil jeg forsøge med lægen igen og blive ordentlig undersøgt.

Se www.uroibenene.dk

Der er to former for RLS, nemlig primær og sekundær. Den sekundære skyldes andre årsager, fx mangel på jern og graviditet. Derfor ville jeg lige nævne det her. Måske der er andre, der har problemet ?

Åh jo, jeg kender skam alt til uro i benene, og nogle gange også i resten af kroppen. Jeg var meget plaget af det da vi boede i lejlighed og nu igen da jeg venter barn nr to.

Jeg har fundet ud af den bedste "medicin" mod det i mit tilfælde er motion motion og ja motion .

Jeg har i de sidste par år ingen problemer haft, men jeg går så også tur med hundene, løber 4-5 gange om ugen og svømmer ca 3 gange om ugen.

Nu mens jeg er gravid, er det så kommet igen efter at jeg fik bækkenløsning og især i de sidste uger. Det er hele kroppen, som er ved at hoppe over af spænding. Lige som dig har jeg også nogle gange så ondt at jeg ikke kan sidde stille eller sove.

Jeg bruger næsten dagligt min crosstrainer, og den er altså guld værd om aftenen, når mine ben er helt dumme. Om det så bare er fem minutter på den, så kan det tage den værste spænding.

S*x kan også hjælpe en del på det, det har manden ikke noget imod.... Men det er jo også en form for motion ik??

Så længe jeg kan holde det nede med motion, så synes jeg det er værd at foretrække fremfor piller el lign.

Held og lykke med at få det bedre.

Stine.

Anmeld

11. februar 2011

sarahb

jeg har det og min mand har det og min far har det ... DET ER SÅ TRÆLS OG DET ER SÅ UBEHAGELIGT..

Jeg købte nogle piller i USA mod restless legs, og de virker ok til at tage toppen men man må ikk tage dem under graviditet..

Anmeld

11. februar 2011

thilde-tusindfryd

samantha1986 skriver:

Hej

Jeg vil godt kommentere det.

Jeg lider selv af uro i benene. Jeg er ikke gravid skal det lige siges. Og det er kun i mit højre ben.

Både min søster (hun i begge ben) og jeg lider med det, og jeg har dage hvor det er virkelig bare er slemt. når det er slemt så skal jeg faktisk ligge på sofaen for vores armlæn er lidt høje og ved at lægge mine ben der, så kommer de lidt i spænd og jeg kan ikke mærke det rigtig. ikke en særlig optimal måde at sove på.

Jeg har fundet ud af at det er rigtig slemt hvis jeg en dag har siddet rigtig meget ned.

Flere gange har jeg været ved lægen for jeg orkede det bare ikke mere. det ødelægger lidt ens livskvalitet for man kan bare ikke fungere ordenligt når man ikke sover ret meget. Min læge sagde at det er arveligt. Min mormor havde det også. Det de plejede at gøre var at give folk det medicin som folk med parkinson får, bare i mindre doser. Problemet er bare min alder. jeg er for ung til at få det. der vil gå mange år før de vil give mig og min søster. det er selvfølgelig fint nok at de ikke bare giver det ud, men hvor er det nedslående at vide man bare skal leve med det.

Jeg fik at vide at jeg skulle prøve med mere motion. det har jeg prøvet og det blev kun værre. man skal åbenbart finde en balance. Min søster fik at vide hun skulle holde sig fra salt og cola, dette gjorde heller ikke nogen forskel.

Jeg har prøvet naturlægemiddel Baldrian. Det hjalp ikke på uro, men jeg var så træt at jeg hurtigt faldt i søvn, så jeg mærkede ikke noget til det. Jeg er nået dertil nu hvor jeg har opgivet at finde en løsning. Så jeg må bare vente til jeg kan få noget om mange år mod det. Men det er en belastning med uro i benene. folk der ikke har prøvet det, ved ikke hvor slemt det er.

Jeg er ikke nået så langt men jeg har overvejet at melde mig ind i det som forsker i det med uro i benene. du nævner hjemmesiden. det støtter e godt formål, og man kan håbe de snart finder noget mod det.

Jeg har det ikke så meget om dagen, med mindre jeg sidder i sofaen meget og læser elign. Så det kender jeg godt, det der med at få for lidt motion og så være plaget af det. Men jeg synes, det varierer så meget, jeg ikke kan sætte fingeren på lige præcis nogle bestemte årsager. For jeg kan også ha nogle dovne dage og så ikke har noget problem med uro eller med at sove.

Og lige som dig, oplever jeg også, at hvis jeg får for meget motion, så kommer det også. Faktisk skal der ikke alt for meget bevægelse til, for så overspænder det ligesom.

Det er virkelig en plage !

Anmeld

11. februar 2011

thilde-tusindfryd

StineW skriver:

Åh jo, jeg kender skam alt til uro i benene, og nogle gange også i resten af kroppen. Jeg var meget plaget af det da vi boede i lejlighed og nu igen da jeg venter barn nr to.

Jeg har fundet ud af den bedste "medicin" mod det i mit tilfælde er motion motion og ja motion .

Jeg har i de sidste par år ingen problemer haft, men jeg går så også tur med hundene, løber 4-5 gange om ugen og svømmer ca 3 gange om ugen.

Nu mens jeg er gravid, er det så kommet igen efter at jeg fik bækkenløsning og især i de sidste uger. Det er hele kroppen, som er ved at hoppe over af spænding. Lige som dig har jeg også nogle gange så ondt at jeg ikke kan sidde stille eller sove.

Jeg bruger næsten dagligt min crosstrainer, og den er altså guld værd om aftenen, når mine ben er helt dumme. Om det så bare er fem minutter på den, så kan det tage den værste spænding.

S*x kan også hjælpe en del på det, det har manden ikke noget imod.... Men det er jo også en form for motion ik??

Så længe jeg kan holde det nede med motion, så synes jeg det er værd at foretrække fremfor piller el lign.

Held og lykke med at få det bedre.

Stine.

Jeg kan desværre ikke holde det væk med motion. Tvært imod. Hvis jeg får for meget motion, så kan det også aktivere det.

Men det afhænger lidt af, hvor slemt det er. I nogle perioder, som det fx er nu, så er der bare intet, der hjælper. Jeg prøver med gåture, undlade koffeindrikke, udspænde i benene inden sengetid, drikke kamillethe osv. Intet hjælper.

Jeg kan blive så desperat, at jeg begynder at slå og banke på ben-musklerne for at spænde og afslappe dem - det gør bare pisse ondt, men jeg er så gal og irriteret på det tidspunkt, at jeg er ligeglad. Men jeg har som regel ondt i benene dagen efter pga. alt det udstrækken og vold mod mine ben

Har også prøve at ligge på mine ben. Det hjælper nogle gange. Altså hvis de er så meget under pres, at jeg nærmest lukker for blodforsyningen. Men det gør jo lidt ondt og er sikkert ikke sundt for knæene.

En Pamol eller to kan godt hjælpe nogle gange, men som sagt lige for tiden hjælper det heller ikke.

Før min graviditet praktiserede jeg altid udstrækningsøvelser og havde jeg så uro og svært ved at sove alligevel, så tog jeg noglet at sove på - de der Valeriane piller fra apoteket. Det hjalp som regel. Men ind imellem, som sagt, er der bare ikke en skid der hjælper.

Anmeld

11. februar 2011

thilde-tusindfryd

sarahb skriver:

jeg har det og min mand har det og min far har det ... DET ER SÅ TRÆLS OG DET ER SÅ UBEHAGELIGT..

Jeg købte nogle piller i USA mod restless legs, og de virker ok til at tage toppen men man må ikk tage dem under graviditet..

Nej, jeg har også taget de der Valeriane fra apoteket, men må ikke tage dem under graviditeten  Det er bare træls !

Anmeld

11. februar 2011

Clisolka

Vi kender det udemærket også i min familie... Dog var jeg ikke plaget så meget igennem min graviditet (heldigvis)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.