Må man gerne...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.320 visninger
9 svar
0 synes godt om
8. februar 2011

Nynne88

spise flødeost? Så som rejseost, hvisløgsost osv? Jeg har prøvet at kigge hvad der er i, og der står bare "ost" osv. Men går det ind under blød ost som ikke er så god at spise..

Nynne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2011

Christine

Smelteost, som man kalder det, må man godt spise selv om det er blød ost. I hvert fald de danske. Fandt en jordemoders svar på nettet der sagde det! Og det er godt for jeg spiser gerne Buko og det er jo dansk.

Det man IKKE må spise er (især eller kun er jeg i tvivl om) udenlandske oste og brie, skimmelost, sådan noget som Port Salut (tror jeg det hedder) osv. Det er sådan jeg har forstået det.

Anmeld

8. februar 2011

JuliaNielsen

Christine skriver:

Smelteost, som man kalder det, må man godt spise selv om det er blød ost. I hvert fald de danske. Fandt en jordemoders svar på nettet der sagde det! Og det er godt for jeg spiser gerne Buko og det er jo dansk.

Det man IKKE må spise er (især eller kun er jeg i tvivl om) udenlandske oste og brie, skimmelost, sådan noget som Port Salut (tror jeg det hedder) osv. Det er sådan jeg har forstået det.

Bare nys :-)

Er lillebror ostehaps en del af ikke spise ?

Anmeld

8. februar 2011

Ni-ko-li-ne

Nynne88 skriver:

spise flødeost? Så som rejseost, hvisløgsost osv? Jeg har prøvet at kigge hvad der er i, og der står bare "ost" osv. Men går det ind under blød ost som ikke er så god at spise..

Nynne

det anbefales at man kun spiser pasteuriserede mælkeprodukter....

så hvis det er pasteuriseret, må du gerne

Anmeld

8. februar 2011

Nynne88

Tak . Jeg tænkte nok at det var ok. Men det er dejligt lige at høre lidt fra andre.

Anmeld

8. februar 2011

Ni-ko-li-ne

JuliaNielsen skriver:

Bare nys :-)

Er lillebror ostehaps en del af ikke spise ?

nej, det er det ikke.... for det er pasteuriseret og lavet af dansk mælk

Anmeld

8. februar 2011

Nynne88

Man vil jo nødigt proppe noget skidt ned i mavsen

Anmeld

8. februar 2011

Ni-ko-li-ne

Man vil jo nødigt proppe noget skidt ned i mavsen

upasteuriseret mælk kan indeholde parasitter.... ligesom rå fisk der ikke har været nedfrosset 24 timer og råt kød der ikke er gennemstegt

ja og bakterier

Anmeld

8. februar 2011

Stiner

Al dansk ost er lavet af pasteuriseret mælk - ind til videre. Der er netop givet tilladelse til at lave ost af upasteuriseret mælk i Danmark, men det kommer først på markedet i efteråret. Og som andre har skrevet, så handler det om at undgå ost lavet af upasteuriseret mælk, ikke om osten er blød eller evt. udenlandsk - men kig lige i indholdsfortegnelsen, hvad der står.

Jeg synes forøvrigt, man som gravid bliver skræmt unødigt i et forsøg på at gøre det enkelt ikke at spise noget, som kan skade. "Spis ikke blød ost", "spis ikke paté" - hvilket kun gælder de patéer med stort indhold af lever - de fleste danske indeholder ikke mere end en leverpostej.

Stine

Anmeld

8. februar 2011

Christine

Men det er altid en god ide ikke at spise ost og andet pålæg der er for tæt på udløbsdato eller har været åbnet for længe. Det er både toxoplasmose og listeria der skal undgås. Så ikke noget upasteuriseret eller råt kød og mælkeprodukter.

Og ostehaps er også dansk smelteost og helt ok..

Læste godt nok at det vist bliver lovligt i DK igen at lave oste af upasteuriseret mælk, men det bliver nok skimmel- og lihnende oste og jeg er  sikker på de SKAL gøre opmærksom på det er lavet af upasteuriseret mælk når den tid kommer. Men til den tid har du nok født

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.