mortil3dejligepiger skriver:
Hej med Jer.
Jeg har været jordemoder i dag - er i 29. uge.
Alt var fint med hjertelyd , mål etc. Men min urinprøve slog ud på sukker.
Jeg spiste wienerbrød til morgen (var til fødselsdag) og jordemoderen sagde, det helt sikkert er dét, der slår ud. Men jeg har været til glukosebelastning i mine tre andre graviditeter og ender sikkert også med det denne gang. De andre gange har der ikke været noget i det, heldigvis.
Grunden til at jeg er så ked af det er, at jeg har spist lidt for mange søde sager - chokolade etc. den sidste uges tid. Og jeg har simpelthen så dårlig samvittighed - overfor baby og overfor min krop.
Det har virkelig slået mig ud.
Jordemoderen sagde, jeg bør være opmærksom på ikke at spise for meget sukker, for ikke at have risiko for at udvikle gammelmands-sukkersyge senere hen, når jeg nu slår ud hver gang, jeg er gravid.
Det skræmte mig! 
Jeg har lidt lagt mærke til den sidste uges tid, at jeg godt kan blive lidt utilpas, hvis jeg har spist for meget sukker.
Åh nej - har jeg belastet baby unødigt og er igang med at ødelægge noget i min krop? 
Hilsen T - som nu går i no-suger-mode! 
Såså..det er så meget IKKE babyen du belaster men dig.
Og det er naturligvis også slemt nok..du skulle jo gerne holde mange år endnu.
Men babyen går det altså ikke ud over på samme måde som dig.
Det der sker for din baby er, at hvis du spiser meget sukker, så kan trolden blive nødt til at overtage nedbrydningen af sukkeret som der bliver pumpet ind i den via moderkagen.
Som sådan sker der ikke noget, men så skal bebsens krop selv omstille sin insulinproduktion når den kommer ud fra rigtigt meget sukker til næsten ingen ting, og det gør så igen, at din baby meget hurtigt får brug for rigtig mælk og så ikke kun kan klare sig på "præ-mælken" som du har, men altså må have noget MME.
Desuden øger det risikoen for at din baby også bliver stærkt overvægtig.
Men det bliver den altså ikke, blot fordi du har spist et stykke wienerbrød eller syndet i nogle få dage.
Men helt sikkert er det, at du for din egen skyld, skal stoppe slik og sukker-gnaskeriet.
Og i det hele taget vende dig til et liv, uden guf og søde sager.
Det gør ikke noget, at du engang imellem synder, men du må ikke gøre det til en livsstil.
Jeg levede i mange år som "grænse-diabetisk", hvor jeg hele tiden fik at vide at det ville bryde ud inden for et par år. Men det nægtede jeg at acceptere.
Så jeg satte mig selv på en sukkerfri kost i dagligdagen og overholdt det.
Først da jeg desværre fik kyssesyge og dermed 8 uger med feber, brød min bugspytkirtel helt sammen og stod af, hvilket i sig selv jo var logisk nok. Men så kom min diabetes så også.
Havde jeg ikke fået det, havde jeg højest tænkeligt stadig kun været på grænsen. 
Men som sagt, læg sukkertingene på hylden..spis frugt, grønt og brød, undlad sukker i maden, og tag du dig så en sjælden gang et stykke vinerbrød eller jordbær med sukker.
Iøvrigt kan man i dag få en masse lækre ting for diabetikere, både kager og slik, og du kan også selv lave en masse af det.
Husk bare ikke at overdrive. Kunstige sødemidler er ikke spor sunde og virker også som sukker, hvis man indtager for meget af det.

Kærligst
Sussie