Ideer til 3 retters menu

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.064 visninger
6 svar
0 synes godt om
6. februar 2011

Vinker

Hej skønne tøser.

Næste fredag får jeg besøg af min elskede mødregruppe. Vi skal holde en forsinket "julefrokost". Jeg glæder mig rigtig meget for vi har det bare såååå sjovt sammen så der skal bare festes igennem og jeg nyder at skulle være værtinden.  Men hvad pokker skal vi have at spise???? Der er jo så meget at vælge imellem at jeg slet ikke kan bestemme mig.... Det skal være noget lækkert, men ikke alt for krævende at lave med mindre det er noget jeg kan lave forinden dagen.

Nogen gode ideer? Synes det er sværest at bestemme hovedretten, men overvejede nu bare at lave nogle lækre tærter ala Kristine og så med en god gang salat til - er det for kedeligt???

Kom gerne med masser af ideer og gerne MED OPSKRIFT, tak

God søndag til alle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2011

Vinker

Til det dessert overvejer jeg at lave noget fra Mette Blomsterbergs opskrifter. Feks denne;

27. juli 2010 kl. 20:00 på DR1

Opskriften passer til 8 pers.

Pistacie / appelsin crokant:

Chokomousse:

Pistacie / appelsin crokant:
Sukkeret smeltes til godt gylden karamel. Pistaciekernerne & appelsin-skallen kommes i & ristes med nogle sekunder. Karamellen hældes straks ud på et stykke bagepapir.

Afkøles helt & grofthakkes med en savtakket kniv. Fordel crokanten i bunden af de 8 cylinder glas.

Choko mousse:
Chokoladen finthakkes & smeltes forsigtigt over vandbad. Æggeblommer & sukker piskes til en tyk æggesnaps med en håndmikser.

Æggehviderne & sukker piskes luftige & seje. Kom "snapsen" op i den smeltede, godt lune chokolade, pisk godt. Tilføj hurtigt appelsinsaften, pisk godt.

Tilføj 1/3 del af de piskede hvider, pisk godt. Vend nu chokolade-delen op i de resterende piskede æggehvider & vend det forsigtigt sammen.

Chokomoussen fordeles ovenpå crokanten i glassene & stilles i køleskab indtil de skal serveres, med friske hindbær.

http://www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/Opskrifter/2010/Uds_9/20100624130550.htm

chokolademousse

Anmeld

6. februar 2011

Vinker

florlet-hvid-chokolade

Overvejer også denne dessert da det er nogle meget kaffe-glade damer. Dog er jeg ikke selv så vild med kaffe men kunne jo sagtens snyde i min ;)

22. marts 2010 kl. 19:30 på DR1

Blomsterbergs hvide chokolade skum

6 personer

Husblassen lægges i blød i en ½ liter iskoldt vand i en ½ time. Mælken opvarmes til ca. 75 grader. Imens hakkes chokoladen fint & kommes op i en stor skål. Halvdelen af den 75 grader varme mælk hældes over chokoladen, rør godt. Tilsæt den resterende varme mælk lidt ad gangen under stadig omrøring. Husblassen vrides for vand og kommes direkte op i "chokolade mælken" og smelter med.

Vaniljestangen flækkes på den lange led og vaniljekornene skrabes ud med en lille kniv. Korn og sukker mases sammen med en paletkniv på bordet, således at vaniljekornene skilles ad.

Æggehviderne piskes stive med en håndmikser. Tilsæt vaniljesukkeret når æggehviderne er stiftpiskede og pisk yderligere et par minutter. 1/3 del af vanilje marengsen kommes op i chokolade blandingen. Rør godt. Denne vaniljemarengs - chokolade blanding kommes op i skålen med den resterende vaniljemarengs.

Vend nu forsigtigt til chokolade skummet er ensartet. Fordel straks skummet i de 6 udvalgte glas. De 6 ladyfingers halveres og dyppes enkeltvis lynhurtigt i afkølet kaffe, hvorefter de straks stikkes ned i skummet. Pres dem ned i skummet, så de ikke kan ses. Glassene stilles straks i køleskab minimum 3 timer, men også gerne til næste dag. Inden servering drysses med revet hvid chokolade, knuste kaffebønner & små friske blomster.

http://www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/Opskrifter/2010/uds_4/20100310140323.htm

Anmeld

6. februar 2011

Klitgaard

Hold da lige op hvor ser de desserter lækker ud synes godt du kan servere de tærter med en salat til ,jeg elsker tærter

Rigtig god fest

Hilsen Rikke

Anmeld

6. februar 2011

Vinker

Klitgaard skriver:

Hold da lige op hvor ser de desserter lækker ud synes godt du kan servere de tærter med en salat til ,jeg elsker tærter

Rigtig god fest

Hilsen Rikke

Ja synes også at bare synet af de desserter er svært at modstå :o) Har nu bestemt mig for at lave den med hvidchokolade. De kan nemlig med fordel laves dagen før!

Synes bare at hvis jeg vælger at lave tærter til hovedret så er det svært at finde en passende forret - eller er det bare min tankegang der er skør??

Anmeld

7. februar 2011

Klitgaard

Vinker skriver:

Ja synes også at bare synet af de desserter er svært at modstå ) Har nu bestemt mig for at lave den med hvidchokolade. De kan nemlig med fordel laves dagen før!

Synes bare at hvis jeg vælger at lave tærter til hovedret så er det svært at finde en passende forret - eller er det bare min tankegang der er skør??

Hvad med en lækker suppe til forret

Anmeld

7. februar 2011

ooo

Jeg elsker tærter, og med en eller to gode salater til, så er det bestemt ikke noget at kimse af. Arghh, bliver helt tærte sulten nu...

Nå, men når vi laver tærte herhjemme, så laver vi tit råkostsalat til, du ved, revne gulerødder, revne æbler, tørrede tranebær og et ordentlig skvæt citronsaft i. Nogen gange laver vi også en salat med tomat, agurk, feta, snackpebre og ja, salat. Det er lækkert og til at overskue.

Og så synes jeg at de desserter ser LÆKRE ud, dog ville jeg klart stemme for chokomoussen. Mums.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.