Ang. økonomisk friplads som studerende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.054 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. februar 2011

Anonym trådstarter

Set i lyset af hvordan den sidste debat om fripladser gik, ønsker jeg at være anonym, omend mit spørgsmål nok er rimeligt nok

Jeg er gravid, og vi er begge studerende. Jeg får alm su + SU-lån, og min kæreste får SU + indkomst fra fritidsjob på ca. 5000 om måneden. Det månedlige overskud er rimelig begrænset pga. husleje osv. Nu har jeg så siddet og kigget på priser for vuggestue og dagpleje. Er det rigtig forstået, at vi burde kunne få betalt noget af prisen for pasning?

Sådan som jeg kan se det, kan vi få betalt 80% med vores indkomst, som ikke overstiger 200.000 årligt - Mit SU-lån tæller nemlig ikke med i beregningen, står der. Vi har en indkomst på lige under 200.000 eksklusive mit lån.

Tror i jeg har forstået det rigtigt, eller? Det ville jo i så fald være en stor hjælp, for det self. tage lidt hårdt på økonomien at skulle betale 2000-3000 månedligt på pasning, omend vi nok skulle finde en løsning, skulle det være absolut nødvendigt.

I øvrigt, er det så ikke noget med at det koster lidt mindre, hvis man får barnet deltidspasset? Jeg har ikke mange timer om ugen på mit studie, det er primært selvstudie, så jeg havde egentlig tænkt mig en deltidspasning, så der var tid til at læse i løbet af dagen, men mere er vidst ikke nødvendigt..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2011

ekzunz

Anonym skriver:

Set i lyset af hvordan den sidste debat om fripladser gik, ønsker jeg at være anonym, omend mit spørgsmål nok er rimeligt nok

Jeg er gravid, og vi er begge studerende. Jeg får alm su + SU-lån, og min kæreste får SU + indkomst fra fritidsjob på ca. 5000 om måneden. Det månedlige overskud er rimelig begrænset pga. husleje osv. Nu har jeg så siddet og kigget på priser for vuggestue og dagpleje. Er det rigtig forstået, at vi burde kunne få betalt noget af prisen for pasning?

Sådan som jeg kan se det, kan vi få betalt 80% med vores indkomst, som ikke overstiger 200.000 årligt - Mit SU-lån tæller nemlig ikke med i beregningen, står der. Vi har en indkomst på lige under 200.000 eksklusive mit lån.

Tror i jeg har forstået det rigtigt, eller? Det ville jo i så fald være en stor hjælp, for det self. tage lidt hårdt på økonomien at skulle betale 2000-3000 månedligt på pasning, omend vi nok skulle finde en løsning, skulle det være absolut nødvendigt.

I øvrigt, er det så ikke noget med at det koster lidt mindre, hvis man får barnet deltidspasset? Jeg har ikke mange timer om ugen på mit studie, det er primært selvstudie, så jeg havde egentlig tænkt mig en deltidspasning, så der var tid til at læse i løbet af dagen, men mere er vidst ikke nødvendigt..

Jo, det er helt sikkert mulighed for delvis økonomisk friplads, når i begge er på SU. Det er vist noget med at den samlede husstandsindkomst skal være over 470.000 eller i den dur, før man skal betale det hele selv.

Og der er da bestemt ikke noget galt i at søge økonomisk friplads som studerende, det er jo lige det der er meningen med fripladser.

Mht. deltid, så er det ikke alle kommuner som tilbyder det, så det må du lige undersøge på pladsanvisningen.

Anmeld

6. februar 2011

LinLin

Det kan du da

Jeg var på su og hans far på elevløn da david startede i dagpleje - vi fik fuld friplads

Anmeld

6. februar 2011

Mi

I kan helt sikkert få noget af jeres dagpasning betalt under reglerne om økonomisk friplads. Du må ringe til dagplejekontoret og forhøre dig ang hvilke skema du skal udfylde og hvor du skal søge.

Med hensyn til deltidsplad, så hør ad på kommunen om det er en mulighed. Ofte er der ikke særlig meget at spare, og hvis i alligevel får næsten det hele betalt, så vil det nok ikke kunne betale sig. Det har været sådan i min kommune, at en deltidplads er 25timer om ugen, og at det skal ligges fast hvornår barnet kommer. Man kan kun ændre mødetider for barnet med 14 dages varsel, og du vil jo nok have behov for noget mere flexibilitet end det.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

6. februar 2011

Carina1977

Selvfølgelig kan i det, og jeg tror faktisk ikke i kommer til at betale så meget. Nu kan jeg ikke helt huske satserne, men jeg tror altså det er max 20 % i kommer til at betale.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.