Voksne og udredning for ADHD

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.912 visninger
7 svar
0 synes godt om
5. februar 2011

Anonym trådstarter

Godaften,

Håber der er nogle herinde som har erfaringer med voksne og ADHD.

Sagen er den at vi har en stærk mistanke om at min mand har ADHD, vi vil i hvert fald meget gerne have ham udredt for det. Har søgt på nettet og der står ikke ret meget om voksne og ADHD.

Vi ringede til hans læge for at få en tid til en snak om det her og evt en henvisning. Lægen nærmest grinede af min mand og sagde at det v ar altså noget man konstaterede inden børn blev 7 år. Tænker at det sikkert TYPISK er der man opdager det, men der har ikke været så meget fokus på det da min mand var barn, men det udelukker vel ikke at man sagtens kan have det som voksen?

Er her nogen herinde med ADHD som kender udrednings proceduren og hvad skal man slå på overfor sin læge for at blive hørt?

Har skrevet som anonym, da jeg ikke vil "udstille" min mand uden hans accept :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2011

Zafir

MIn veninde har lige fået ADHD diagnose Hun er 35, så man må da i hvetfald betegne hende som voksen.
Men hun har faktisk også svært ved at finde nogen råd og støtte osv. alt AHDH agtig er rettet mod børn og unge.

Hun er blevet henvist til en psykiater af sin egen læge og psykiateren har udredt hende. Hun får medicin for det nu og det hjælper hende.

Men resten - med at få organiseret sit liv osv, så hun bedre kan leve med sin'skavank', er svært at finde... mmm... Desværre...

Håber I finder ud af noget. Men i hvertfald, - start hos egen læge og psykiater

Anmeld

5. februar 2011

Anonym trådstarter

Zafir skriver:

MIn veninde har lige fået ADHD diagnose Hun er 35, så man må da i hvetfald betegne hende som voksen.
Men hun har faktisk også svært ved at finde nogen råd og støtte osv. alt AHDH agtig er rettet mod børn og unge.

Hun er blevet henvist til en psykiater af sin egen læge og psykiateren har udredt hende. Hun får medicin for det nu og det hjælper hende.

Men resten - med at få organiseret sit liv osv, så hun bedre kan leve med sin'skavank', er svært at finde... mmm... Desværre...

Håber I finder ud af noget. Men i hvertfald, - start hos egen læge og psykiater

Tak for dit svar :-)

Jeg er bare bange for at lægen ikke vil tage os seriøst, da hun ikke lød som om hun troede på ADHD hos voksne nærmest

Ved du hvor lang tid det tog fra din veninde kom til lægen og til hun fik stillet diagnosen? Synes jo desværre man hører om kæmpe lange ventetiden i psykiatrien :-(

Anmeld

5. februar 2011

quar20

Anonym skriver:

Godaften,

Håber der er nogle herinde som har erfaringer med voksne og ADHD.

Sagen er den at vi har en stærk mistanke om at min mand har ADHD, vi vil i hvert fald meget gerne have ham udredt for det. Har søgt på nettet og der står ikke ret meget om voksne og ADHD.

Vi ringede til hans læge for at få en tid til en snak om det her og evt en henvisning. Lægen nærmest grinede af min mand og sagde at det v ar altså noget man konstaterede inden børn blev 7 år. Tænker at det sikkert TYPISK er der man opdager det, men der har ikke været så meget fokus på det da min mand var barn, men det udelukker vel ikke at man sagtens kan have det som voksen?

Er her nogen herinde med ADHD som kender udrednings proceduren og hvad skal man slå på overfor sin læge for at blive hørt?

Har skrevet som anonym, da jeg ikke vil "udstille" min mand uden hans accept :-)

Min mor har netop fået diagnoserede ADHD og hun er altså 44år..!! Det startede dog med at min lillesøster fik det diagnoserede..!! Og da det er arveligt blev min mor også testet ligesom vi andre søskende..!!

Efter hun havde været ved lægen og fået en henvisning til en psykiater på psykiatisk afd. i Randers hvor efter der var en masse spørgerskemaer de udfyldte sammen, også var der nogel test med hukommelse osv..!! Derefter "samler man point" sammen også finde rman ud af om man har det, tendens til det ( altså ligger lige på grænsen så man kan få medicin for det ) eller om man skal starte medicin med det samme..

har du flere spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig privat..!!

Anmeld

5. februar 2011

NinaNymannMadsen

min kæreste har ADHD han er bruger her inde også han hedder enzaki her inde.

han fik dog konstateret da han var 9 år og fik medicin indtil han blev ældre og selv kunne bestemme så var han så dum at stoppe. nu prøver vi så at få ham igang igen, det har dog taget sin tid for han skal ha skiftet læge først, den han har er en idiot og har ikke forstand på ADHD. han gav ham concerta 36 mg og han var vant til ritalin 40 mg men det er 8 år siden så han skal ind i det igen. hans krop reagerede som han fik en overdosis da han fik de ny piller. så nu skal vi ha skiftet læge så han kan få ordenlige pller til ham.

men hvis det så prøv at skriv til min kæreste og hør ad. eller sådan noget.

de kan dog godt konstatere ADHD nu da de for nogen år tilbage så det som at være uopdraget og derfor er der faktis mange voksne der først får konstateret ADHD som voksne.
i skal vel bare banke i bordet og stå fast.

Anmeld

5. februar 2011

Zafir

Anonym skriver:

Tak for dit svar :-)

Jeg er bare bange for at lægen ikke vil tage os seriøst, da hun ikke lød som om hun troede på ADHD hos voksne nærmest

Ved du hvor lang tid det tog fra din veninde kom til lægen og til hun fik stillet diagnosen? Synes jo desværre man hører om kæmpe lange ventetiden i psykiatrien :-(

Der gik vidst en rum tid. Hun fik henvisningen og derefter var der nogen måneders ventetid, Og vist lidt længere, fordi hun ville have tid hos nogen der var specialitester i adhd. Altså psykiaterne. Men lægen skal da høre på jer!! Det r da sider vigtigt!

Anmeld

5. februar 2011

Talbutikken

Jeg er 29 år og fik for snart 1 år siden stillet diagnosen ADHD. Så den med at man få stillet diagnosen før 7 års alderen, er noget bæ, men noget andet er at man skal have udvist symtomer inden 7 års aldren, med mindre man har været udsat for en ulykke eller andet som kan have skabt adhden efter barndoms årene.

Det er egen læge der henviser til en psykiater, lægen ligger inde med nogle skeamer man skal udfylde, hvor man så få x antal point og udfra det vil han/hun så vudere om man bør henvises til udredning.

Mit råd til jer er at gå ind på www.adhd.dk som er ADHD foreningens hjemmeside, her vil i kunne finde en masse omkring ADHD.

Held og lykke med din kæreste!

Anmeld

6. februar 2011

Anonym trådstarter

Tusind tak til jer der har givet jer tid til at svare mig! Er "glad" for at det ikke er umuligt at få stillet diagnosen som voksen, for håber virkelig min kæreste kan få noget hjælp, da det både påvirker ham, men også vores børn og vores dagligdag.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.