min datter river og slår.... nogle gode råd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.057 visninger
10 svar
0 synes godt om
4. februar 2011

signelynge

min datter på halvandet år er inde i den der rive/slå fase. det har stået på i snart et halv år og det tyder ikke på at blive bedre, så jeg er begyndt at blive lidt frustreret over det... det er død irriterende at være efter hende og syndt for de andre børn. hendes lidt større fætter og kusine gider hende efterhånden ikke mere.

hun er en lille vildbasse som gerne fører sig frem. hun tager de andres legetøj og vil altid gerne det de andre er i gang med. hun slår/river når hun bliver sur/ikke får sin vilje eller bare hvis hun synes de andre børn lige skal ha en!!! vi bruger timeout både hjemme og i dagpleje, men det virkede kun i starten. hun bliver ikke forkælet og vi tager næsten alle kampe op i stedet for bare at give hende hendes vilje..

jeg ved at det er en fase og det går over på et tidspunkt, men hvad kan jeg ellers som mor gøre?? vi venter en lille ny til maj og håber sådan at vi kan komme problemet til livs inden.

håber virkelig der er nogle kloge hoveder derude som vil hjælpe.

hilsen signe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2011

signelynge

signelynge skriver:

min datter på halvandet år er inde i den der rive/slå fase. det har stået på i snart et halv år og det tyder ikke på at blive bedre, så jeg er begyndt at blive lidt frustreret over det... det er død irriterende at være efter hende og syndt for de andre børn. hendes lidt større fætter og kusine gider hende efterhånden ikke mere.

hun er en lille vildbasse som gerne fører sig frem. hun tager de andres legetøj og vil altid gerne det de andre er i gang med. hun slår/river når hun bliver sur/ikke får sin vilje eller bare hvis hun synes de andre børn lige skal ha en!!! vi bruger timeout både hjemme og i dagpleje, men det virkede kun i starten. hun bliver ikke forkælet og vi tager næsten alle kampe op i stedet for bare at give hende hendes vilje..

jeg ved at det er en fase og det går over på et tidspunkt, men hvad kan jeg ellers som mor gøre?? vi venter en lille ny til maj og håber sådan at vi kan komme problemet til livs inden.

håber virkelig der er nogle kloge hoveder derude som vil hjælpe.

hilsen signe

...

Anmeld

6. februar 2011

Charlotte Wberg

Puhaaa hvor træls tja jeg har ikke engang nogen råd der kan komme det til livs... Min datter var i sin tid helt modsat og vi (så pædagogiske som vi nu er :/) opfordrede hende til at pande hendes kammerat en, når han slog eller ved hende. Det hæftede hun sig dog aldrig ved og han fik bare lov at slå og bide uden hun gjorde noget igen... Men hvis det er helt umotiveret, altså at hun ikke er vant til at få sin vilje i alt, tja så er der vel ikke meget man kan henføre det til og tror bare at man må forsætte med timeout og vise hende at der konsekvenser og tja så tager det vel den tid det tager... :/

Anmeld

6. februar 2011

Mi

Det kan godt være at timeout ikke virker, for hun er nok for lille til at forstå det. I den alder er de styret af deres behov, og derfor ikke i stand til at standse med at slå og rive fordi de ellers får timeout. Jeg tror i kommer længst med at være på forkant med det. Altså stoppe hende inden hun slår, tage hende væk fra de andre børn indtil hun er faldet til ro. I den alder virker afledning bedre end konsekvens, syntes jeg. Når hun bliver et halvt år ældre vil hendes hjerne være bedre i stand til at forstå en konsekvens og hun vil også have bedre forudsætninger for at styre sine behov og handlinger. Så kan i bedre bruge en timeout, dog i mild grad.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

8. februar 2011

signelynge

MarianneSonne skriver:

Det kan godt være at timeout ikke virker, for hun er nok for lille til at forstå det. I den alder er de styret af deres behov, og derfor ikke i stand til at standse med at slå og rive fordi de ellers får timeout. Jeg tror i kommer længst med at være på forkant med det. Altså stoppe hende inden hun slår, tage hende væk fra de andre børn indtil hun er faldet til ro. I den alder virker afledning bedre end konsekvens, syntes jeg. Når hun bliver et halvt år ældre vil hendes hjerne være bedre i stand til at forstå en konsekvens og hun vil også have bedre forudsætninger for at styre sine behov og handlinger. Så kan i bedre bruge en timeout, dog i mild grad.

Marianne

www.stjerneleg.dk

det lyder helt fornuftigt og det har vi også tænkt. forsøger så ofte vi kan at aflede, men det er ikke altid vi når det.. går også og håber at det hjælper når hun får et bedre sprog og kan udtrykke sig på den måde....

men hvad stiller jeg op med at hun altid vil stjæle de andres legetøj????

Anmeld

8. februar 2011

Maise

min datter 13 mdr. og river os i ansigtet og på halsen. ligegyldig hvad jeg gør husker hun ikke at hun ikke må det. jeg bliver sur, siger stop eller nej. tager fat i hendes hånd og sætter hende bestemt på gulvet. men jeg oplever at hun ikke forstår det.

Ved ikke om man bare skal blive ved og ved.sige nej meget bestemt og føre dem på eget værelse eller væk fra fællesskabet. aner det ikke havd man skal gøre. så følger med i denne tråd.

Anmeld

8. februar 2011

Mi

signelynge skriver:

det lyder helt fornuftigt og det har vi også tænkt. forsøger så ofte vi kan at aflede, men det er ikke altid vi når det.. går også og håber at det hjælper når hun får et bedre sprog og kan udtrykke sig på den måde....

men hvad stiller jeg op med at hun altid vil stjæle de andres legetøj????

Når din datter ser de andre lege med legetøjet, kan hun jo se hvor sjov lige netop dette stykke legetøj er. Derfor vil hun selvfølgelig også gerne have det. Tror ikke du kan gøre meget andet, end at stoppe hende i at tage det, eller tage det fra hende og give det tilbage. Hun vil blive rasende, og det er ikke sikkert at hun vil stille sig tilfreds med et andet stykke legetøj. Når du så tager det så siger du noget i stil med:  Det legetøj kunne du godt tænke dig, men det leger x med. Du må få det bagefter.

Børn i den alder siger og min til alt. Det er ikke fordi de nødvendigvis mener at det er deres, men i stedet at de har lyst til det. De kan jo ikke sige: Det der stykke legetøj, kunne jeg godt tænke mig at lege med

Mine piger har også været nogle små bulldosere, men det gik lige så stille af dem

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

8. februar 2011

L.J.L

Lauritz er 14 mdr. og er også begyndt at slå og nive. Hver gang han gør det tager jeg hans arm væk og siger "Nej! AV Lauritz, det må man ikke!" Og så tager jeg hans hånd op til mit hovede og laver ae bevægelser og siger "Ae Ae, stille og roligt" og så når han begynder at ae, roser jeg ham. Det lader til at virke ihvertfald lige nu Nu kommer han selv hen nogle gange og aer mig, helt umotiveret. Og hver gang han aer bliver han rost til skyerne, så han ved at det er noget godt han gør.

Anmeld

8. februar 2011

meem

Min datter på 1½ år opfører sig på præcis samme måde.. Og vi har også fra starten været efter hende. Hun er simpelthen så nem at have med at gøre, bortset fra hun slår...

Når hun slår plejer jeg at sige NEJ! , så griner hun og slår mig igen.. siger så EMILIE NEJ! og tager fat i hendes arm, så bliver hun ked af det og vil trøstes.. hvor jeg så bare lader hende sidde og græde..

Men har på det sidste bidt mærke i at når vi pjatter med hende eller når hun er aller mest glad er det ligesom om hun ikke ved hvordan hun skal vise sin glæde overfor os og så slår hun...

Tror måske lidt det er hendes måde at vise hendes glæde på 

Anmeld

14. februar 2011

signelynge

linselouise skriver:

Lauritz er 14 mdr. og er også begyndt at slå og nive. Hver gang han gør det tager jeg hans arm væk og siger "Nej! AV Lauritz, det må man ikke!" Og så tager jeg hans hånd op til mit hovede og laver ae bevægelser og siger "Ae Ae, stille og roligt" og så når han begynder at ae, roser jeg ham. Det lader til at virke ihvertfald lige nu Nu kommer han selv hen nogle gange og aer mig, helt umotiveret. Og hver gang han aer bliver han rost til skyerne, så han ved at det er noget godt han gør.

det samme gør vi også. det er ikke sådan at vi bruger timeout hver gang. hun har også lært at man skal sige undskyld dette gør hun også ved at aae...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.