Jeanne skriver:
min veninde og hendes mand har forsøgt i 3 år, og nu skal de i behandling. Han har ikke så mange haletudser. Hvordan støtter jeg hende bedst i forløbet?
Tjaa..det er jo svært..man ved jo bedst selv, hvor skoen trykker, når man har den på, men jeg har, ligesom du selv haft en meget nær veninde (har hende endnu) der ligesom din, skulle igennem nøjagtigt det samme, hvor hendes mand heller ikke havde nogen haletusser af betydning, der duede.
Dengang spurgte jeg hende ligeud, hvad jeg kunne gøre, og hun sagde:
Bare vær der!
Og det var jeg så.
Jeg lyttede, delte og ganske enkelt bare var der.
Jeg satte mig ind i noget af det teoretiske, så jeg vidste hvad hun talte om, og ellers så tørrede jeg tårer væk og trøstede.
Der er masser af mennesker, der nok skal sige "Det skal nok gå...op på hesten igen" og tit er det ikke det man har brug for, tror jeg.
Man har bare brug for en, der gider lytte, men som også kan snakke om andre ting.
Når jeg fornemmede, at hun var nede i et hul, så overraskede jeg hende med en hjemmebagt kage, en biftur, ringede og spurgte om hun ville med på tøsehygge..hvor det bare IKKE handlede om børn. Og vores venskab blev kun stærkere.
Hun vidste, at hun kunne snakke med mig om behandlingen, hvis hun ville, for jeg meldte også ud til hende, at jeg ikke ville snakke om det medmindre hun selv ville, så når hun ville læsse af, jamen så kunne hun gøre det.
Og så snakkede vi naturligvis om tingene.
Så for mit vedkommende, så tror jeg, at det, at man får talt ud, sat ord på, spurgt hvad man kan gøre og hvordan man skal forholde sig, er langt det bedste. Så er en skovl en skovl, og så kan man bedre slappe af i hinandens selskab.
(Skal da lige tilføje at de fik en dejlig dreng) 

Kærligst
Sussie
Anmeld