Hvad er din sunde ynglings ret??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.143 visninger
9 svar
0 synes godt om
3. februar 2011

Josesmor

Vi er ved at prøve at få lidt af vores sunde livsstil tilbage efter julen og stress over barnedåben.

Så tænkte vi skulle dele lidt ud af vores sunde favoritter. Det kan være mellemmåltid, frokost eller middagsretter!

Håber i vil komme med jeres lærke rette

Vores to favoritter er:

Lasagne med oksekød

Kødsauce: 350g oksekød(max10%), 2 hakkede løg, 3 dl vand, 1 dl tomatpure, 1 presset fed hvidløg, 2 tsk tørret oregano, salt, peber.

Ostesauce: 500g hytteost, 4 spsk hakket persille, salt, peber, evt revet muskat.

Brun kød og løg. Tilsæt vand, tomatpure, hvidløg, oregano, salt og peber og lad det simre i 10-15 min-, rør ofte.

Bland hytteost med persille og smag til med krydderierne.

Læg kødsauce, ostesauce og plader lagvis i et ovnfastfad. start og slut med kødsaucen. Bages ved 200 grader i 30-40 min.

Enchilada med kylling:

375g kylling i strimler, 2 hakkede løg, 1 tsk flydende margarine, salt, 1-2 tsk sambal oelek, 2 dl creme fraice(max2%), 4 tortillaer, revet ost

Brun kylling og løg i margarinen, og drys med lidt salt. kom sambal oelek og creme fraice i. lad det småkoge et par min. fordel på tortillaerne, rul sammen og læg i ovnfast fad. drys med revet ost. bages ved 225grader i 10 min.

server grøntsager eller salat til!!

Nam nam det er 2 gode retter

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2011

ekzunz

Min yndlings sunde ret er en som en kokke-veninde har brygget sammen herhjemme på slump.

Det er kalkun i tern som brunes på en pande. Så tilsættes champignoner i skiver, grønne og røde peberfrugter i tern og som det sidste porrer i strimer. Det kryders med salt og peber og en masse soya - og så er det vist det. Måske jeg engang imellem også putter chilli i, men det er ved at være længe siden jeg har lavet det, så det kan jeg faktisk ikke huske - men jeg tænker det ville være godt.

Der skal ris (grove selvfølgelig) til - der er jo ikke så meget sovs/væde, men det synes jeg ikke gør noget - men det gør resten af familien, så det er desværre ikke noget vi får så tit.

Anmeld

3. februar 2011

Hasselnødden

Advocadosalat med kyllingestrimler, fetaost, tomat, agurk, blomkål, grøn/gul/rød peber, mix salat - årh det kan få min mund til at løbe i vand, bare at beskrive den - den er bare udsøgt lækker, let og nem og sund

Anmeld

3. februar 2011

LIZO

det må klart være

en slags kød. kan være kylling, skinketern, eller oksekød sammen med en masse grønsager og til sidst blandes det med ris og steget på panden.. det er mums.. grønsagerne bliver hurtigt vende sammen. skal ikke ha så længe.. og man kan jo bruge lidt det man kan li..

Anmeld

3. februar 2011

Mig med maven

Her hjemme spiser familien glædeligt med når jeg laver en god salat (valgfri) og så steger/griller nogle gode tigerrejer til.

Rejerne får lov at ligge i hvidløg og chilli hele dagen, og så bliver de bare lige straffet på grillpanden! og så lige ned i næbet på mand, baby og moi!

Anmeld

3. februar 2011

Janni.

Rodfrugter m. farsbrød i ovnen: 

Farsen:
500 gr hakket svinekød
Salt
Peber
1-2 æg
Lidt mel
Lidt rasp
Lidt mælk

Rodfrugte fyld:
Kartofler
Rødbeder
Pastinakker
Gulerødder
Porre
Selleri

Evt: (hvis i kan li det)
Søde kartofler
Jordskokker
1 fed hvidløg
Bassilikum
----------------------------
I farsen er der salt, peber, æg, mel, lidt rasp og lidt mælk.
Formes som et fars brød, pyntes med lidt bacon.

Frugterne skæres ud i tern og blandes med lidt olie inden de fordeles omkring fars brødet. 

I ovnen ved 150 grader i cirka 1 ½ time, der røres i rodfrugter med jævne mellemrum. 

Helt klart en af vores favoritter... Og så er der nem mad til dagen efter også.. 

Anmeld

3. februar 2011

Josesmor

Znuzke skriver:

Min yndlings sunde ret er en som en kokke-veninde har brygget sammen herhjemme på slump.

Det er kalkun i tern som brunes på en pande. Så tilsættes champignoner i skiver, grønne og røde peberfrugter i tern og som det sidste porrer i strimer. Det kryders med salt og peber og en masse soya - og så er det vist det. Måske jeg engang imellem også putter chilli i, men det er ved at være længe siden jeg har lavet det, så det kan jeg faktisk ikke huske - men jeg tænker det ville være godt.

Der skal ris (grove selvfølgelig) til - der er jo ikke så meget sovs/væde, men det synes jeg ikke gør noget - men det gør resten af familien, så det er desværre ikke noget vi får så tit.

Den lyder da bestemt heller ik dårlig må vi prøve en dag

Anmeld

3. februar 2011

Josesmor

Buito skriver:

Rodfrugter m. farsbrød i ovnen: 

Farsen:
500 gr hakket svinekød
Salt
Peber
1-2 æg
Lidt mel
Lidt rasp
Lidt mælk

Rodfrugte fyld:
Kartofler
Rødbeder
Pastinakker
Gulerødder
Porre
Selleri

Evt: (hvis i kan li det)
Søde kartofler
Jordskokker
1 fed hvidløg
Bassilikum
----------------------------
I farsen er der salt, peber, æg, mel, lidt rasp og lidt mælk.
Formes som et fars brød, pyntes med lidt bacon.

Frugterne skæres ud i tern og blandes med lidt olie inden de fordeles omkring fars brødet. 

I ovnen ved 150 grader i cirka 1 ½ time, der røres i rodfrugter med jævne mellemrum. 

Helt klart en af vores favoritter... Og så er der nem mad til dagen efter også.. 

DET skal jeg prøve

Anmeld

3. februar 2011

MariaJ

Grøntsagssupper.

Prøvede en baseret på gulerod i sidste uge, men ingredienserne kan varieres næsten i det uendelige. Kartofler er dog altid godt, fordi det giver den lidt melede konsistens.

Fx gulerødder, forårsløg, kartofler og blomkål skæres i småstykker og koges i bouillon til de er meget møre. Hak en chili og 3-4 fed hvidløg, bland i og kog op, krydr med salt, peber og evt andre krydderier der passer til grøntsagerne (timian er godt til gulerod). Det hele blendes og kan tyndes lidt op med vand, hvis konsistensen er for tyk. Hvis kalorierne ikke betyder noget er det supergodt med lidt fløde i.  

Hurtigt, sundt og billigt og mums på en vinterdag. Lækkert med hjemmebagt brød til.

Løg, kartofler og spinat er også en rigtig god kombination.

Anmeld

3. februar 2011

JustMe

Jeg ELSKER kylling, squash og champignons skåret i lige store stykker og stegt i lidt olie/fedtstof på panden. Ingen krydderier eller noget. Primitivt, men goooooodt!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.