Krydderurter?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

739 visninger
8 svar
0 synes godt om
3. februar 2011

Plysbjørnen

Jeg vil gerne have nogen forskellige krydderurter stående i en potte ude på terrassen, men er det bedst at købe "færdige" krydderurter (dem i potter, fra grøntsagsafdelingen) eller skal man helst bruge frø, i så fald hvor længe før udplantning skal de såes?

BBK ~ Betina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2011

Marco2

Når vi har skullet bruge krydderurter i maden, har vi købt dem i potter. Og så har jeg dem stående i vindueskarmen i køkkenet. Når det så er blevet varmt nok i vejret har jeg plantet dem ud. Purløg, oregano mm er flerårig og kommer hvert år, men ex persille planter jeg ud hvert forår.

Det er kun grøntsager jeg køber frø til. Nogle gange er jeg god til at forspire andre gange ikke. Men forspirer altid min busktomater.

Hvor lang tid før er forskelligt fra grøntsag til grøntsag. Det kan man læse på sådan nogle "diagrammer" bagpå frøposen. 

Held og lykke med "landbrugsprojektet" 

AG

Anmeld

3. februar 2011

Plysbjørnen

Marco2 skriver:

Når vi har skullet bruge krydderurter i maden, har vi købt dem i potter. Og så har jeg dem stående i vindueskarmen i køkkenet. Når det så er blevet varmt nok i vejret har jeg plantet dem ud. Purløg, oregano mm er flerårig og kommer hvert år, men ex persille planter jeg ud hvert forår.

Det er kun grøntsager jeg køber frø til. Nogle gange er jeg god til at forspire andre gange ikke. Men forspirer altid min busktomater.

Hvor lang tid før er forskelligt fra grøntsag til grøntsag. Det kan man læse på sådan nogle "diagrammer" bagpå frøposen. 

Held og lykke med "landbrugsprojektet" 

AG

Hejsa AG.

Tak skal du have. Synes nemlig også at det vil være nemmest med dem i potter, men var lidt i tvivl om de "bare" ville dø når jeg havde klippet af dem eller om de først dør til efteråret.

Gad også godt have Tomatter og Agurker, men det er jeg ikke helt sikker på manden vil, for han mener ikke vi har plads til et drivhus, vores have er nemlig ikke så stor.

BBK ~ Betina

Anmeld

3. februar 2011

LLN

BBK skriver:

Hejsa AG.

Tak skal du have. Synes nemlig også at det vil være nemmest med dem i potter, men var lidt i tvivl om de "bare" ville dø når jeg havde klippet af dem eller om de først dør til efteråret.

Gad også godt have Tomatter og Agurker, men det er jeg ikke helt sikker på manden vil, for han mener ikke vi har plads til et drivhus, vores have er nemlig ikke så stor.

BBK ~ Betina

Du kan sagtens have tomater i haven uden drivhus. Vi har sådan en kasse med vand i hvor plantesækken ligger ovenpå. Der skal ikke vandes så tit og vi får en masse tomater.

Anmeld

3. februar 2011

Marco2

BBK skriver:

Hejsa AG.

BBK ~ Betina

Jamen du kan bare købe busktomater. Det er sådan nogle lidt "cherry"-agtige tomater som ikke skal nippes eller noget. Stil dem i en krukke et varmt sted på jeres terrasse. Vi plejer at have dem og de kan gi' næsten 100 små tomater.

Og agurker har vi også kun som friland. Sådan nogle små agurker som bliver plantet direkte i jorden. Så små at de passer lige til madkassen

Nu lyder det som om jeg har en kæmåe køkkenhave, men det har jeg slet ikke. Har bare nogle små bede og så ellers en masse krukker på terrassen.

AG

Anmeld

3. februar 2011

Plysbjørnen

Marco2 skriver:

Jamen du kan bare købe busktomater. Det er sådan nogle lidt "cherry"-agtige tomater som ikke skal nippes eller noget. Stil dem i en krukke et varmt sted på jeres terrasse. Vi plejer at have dem og de kan gi' næsten 100 små tomater.

Og agurker har vi også kun som friland. Sådan nogle små agurker som bliver plantet direkte i jorden. Så små at de passer lige til madkassen

Nu lyder det som om jeg har en kæmåe køkkenhave, men det har jeg slet ikke. Har bare nogle små bede og så ellers en masse krukker på terrassen.

AG

Tak AG.

Har fået overtalt manden til at jeg godt må få tomater og agurker i krukker.

Anmeld

3. februar 2011

FrkDitte

BBK skriver:

Hejsa AG.

BBK ~ Betina

Jeg har selv et par halvstore krukker udenfor med mange forskellige krydderurter.. bla. oregano, timian, persille, rosmarin, estragon, purløg, kørvel.. Jeg købte dem på en planteskole..

Der er et eller andet lækkert ved lige at smutte ud og plukke det man nu skal bruge til maden.. og når det bliver vinter klipper jeg så meget jeg kan af planterne, tørrer det og så har jeg mit eget tørrede krydderi.. putter det i små glasflasker. Nogle af dem hælder jeg olie oveni, så får du en lækker olie med ex. rosmarinsmag..

Jeg har en chiliplante indendørs, og den giver maaasser af små superstærke chilier..

Man kan få et lille drivhus til at stille op af væggen udenfor. Der kan lige være sådan en hvid flamingo plantekasse i... Måske det var et alternativ til et rigtig drivhus

Jeg skal også prøve at have tomater i år.. det er som om de smager lidt bedre når det er agen avl

Held og lykke med dine planter..

Anmeld

3. februar 2011

Plysbjørnen

FrkDitte skriver:

Jeg har selv et par halvstore krukker udenfor med mange forskellige krydderurter.. bla. oregano, timian, persille, rosmarin, estragon, purløg, kørvel.. Jeg købte dem på en planteskole..

Der er et eller andet lækkert ved lige at smutte ud og plukke det man nu skal bruge til maden.. og når det bliver vinter klipper jeg så meget jeg kan af planterne, tørrer det og så har jeg mit eget tørrede krydderi.. putter det i små glasflasker. Nogle af dem hælder jeg olie oveni, så får du en lækker olie med ex. rosmarinsmag..

Jeg har en chiliplante indendørs, og den giver maaasser af små superstærke chilier..

Man kan få et lille drivhus til at stille op af væggen udenfor. Der kan lige være sådan en hvid flamingo plantekasse i... Måske det var et alternativ til et rigtig drivhus

Jeg skal også prøve at have tomater i år.. det er som om de smager lidt bedre når det er agen avl

Held og lykke med dine planter..

Lyder genialt med de tørrede urter, hvordan gør (nok lidt dumt spørgsmål)?

Det kunne faktisk være en god mulighed med sådan et vægdrivhus. De fylder jo ikke alverden.

Anmeld

3. februar 2011

FrkDitte

Klipper bare nogle gode kviste af planterne. De fleste af min planter har jeg klippet næsten helt ned. Så hænger jeg dem til tørre, og så piller jeg bare alle bladene af, det går hurtigt når de er knastørre

Har også hakket nogle chilier groft og puttet dem i en høj tynd flaske med olie...den er meget stærk! og så ser det jo også lidt fedt ud

Har desværre heller ikke en stor have selv..så heller ikke plads til drivhus her..

Når jeg engang i mellem køber nogle specielle frugter, så gemmer jeg kernerne...Så har lige nu citron-, avocado-, mandarin-, granatæble-, pitahaya (dragefrugt)-spirer.. Forhåbentlig dukker der snart en lille spire op fra en af de 3 Litchee (kærlighedsfrugt) som jeg har plantet...

Selvfølgelig går der mange år før jeg kan høste noget..ikke engang sikkert jeg nogensinde kommer til det, men det er superspændende at følge den lille plante..

Min store drøm er at få mit eget orangeri... det må blive den dag jeg vinder i lotto

Jeg tror faktisk harald nyborg har sådan et vægdrivhus..

Knus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.