et spørgsmål til jer som har været til nf fra en nysgerrig..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.470 visninger
13 svar
0 synes godt om
31. januar 2011

Anonym trådstarter

hej Piger,

jeg skal til nf scanning om ikke så længe og det fylder ret meget hos mig og har derfor et par spørgsmål hvor jeg håber i kan give mig lidt ro på.

hvor langt var i henne da i fik taget blodprøven til Nf scanningen ?

ved i om der er et start tal feks ud fra alder ? altså på den måde at man måske får et risikotal allerede ved feks at være 30 år ?

hvordan gik jers nf scanning ??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2011

Mor010711

12+3 var jeg da jeg var til nf. Vi fik af vide at der var en lille øget risiko for at der kunne være noget med hjertet, så vi skal til en ekstra hjertescanning i slutningen af feb. Blodprøven tog de samme dag som scanningen, men det er åbenbart ikke alle steder de gør det. 

Ved ikke så meget andet om dine spørgsmål, end at der er lidt højere risiko for at der kan være noget med barnet når man har ramt de 30 og så er risikoen så højere jo ældre man er. 

Men tænk på alle dem der er langt over 30 og endda 40 hvor alt er præcist som det skal være. 

Kan nu godt forstå din bekymring. Andet ville vel være mærkeligt. 

Held og lykke når tid er 

Anmeld

31. januar 2011

AnneBJ

Jeg fik taget blodprøve da jeg var 8+5 tror jeg, og NF da jeg var 12+5 -ca.!

Ja risikotallet stiger med alderen, men hvis alt ellers er ok, er det ikke noget der giver kæmpe risikotal!

Rigtig god fornøjelse, det er en kæmpe oplevelse.

Anmeld

31. januar 2011

Bavianis

AnneBJ skriver:

Jeg fik taget blodprøve da jeg var 8+5 tror jeg, og NF da jeg var 12+5 -ca.!

Ja risikotallet stiger med alderen, men hvis alt ellers er ok, er det ikke noget der giver kæmpe risikotal!

Rigtig god fornøjelse, det er en kæmpe oplevelse.

Samme her mht datoer. Jeg er selv 29, og vi fik alligevel et flot tal (tror det var 1:14.000 eller sådan).

Held og lykke!

Anmeld

31. januar 2011

Molly8

Anonym skriver:

hej Piger,

jeg skal til nf scanning om ikke så længe og det fylder ret meget hos mig og har derfor et par spørgsmål hvor jeg håber i kan give mig lidt ro på.

hvor langt var i henne da i fik taget blodprøven til Nf scanningen ?

ved i om der er et start tal feks ud fra alder ? altså på den måde at man måske får et risikotal allerede ved feks at være 30 år ?

hvordan gik jers nf scanning ??

Hej

Jeg var selv 12+2 og blev beroliget med fine tal, selvom jeg er 37. Og ja, alderen "trækker fra" i tallene. Jeg var nu ikke så nervøs ved det pga nedenstående:

Jeg vil rigtig gerne berolige dig med min venindes historie. Hun har 3 børn. Med den første var risikoen for, at der var noget i vejen 1 til 75 (Af forskellige årsager havde hun ikke mulighed for yderligere prøver). Ikke så fine tal - Men et rigtigt fint barn  Den næste var risikoen 1 til 24 - ikke så skønne tal, men et rigtigt skønt barn

Med den sidste var tallene fine - barnet ligeså .

For mit vedkommende bertød det, at jeg havde besluttet mig for ikke straks at blive bekymret ved lave tal. I stedet kan man jo tage stilling til, om man ønsker yderligere prøver, der kan vise tingene mere nøjagtigt.

Så tag den med ro og vent med bekymringerne, til der reelt er noget at bekymre sig for.

Held og lykke fra Molly

Anmeld

31. januar 2011

AnneBJ

Bavianis skriver:

Samme her mht datoer. Jeg er selv 29, og vi fik alligevel et flot tal (tror det var 1:14.000 eller sådan).

Held og lykke!

Og jeg er 24 og fik tallet 1:20109 (ikke for at få det til at lyde som en konkurrence ) bare for at illustrere hvad 5 år kan gøre ved tallet

Anmeld

31. januar 2011

Mor Christa

Jeg er 20 og mit tal var 1:24256 ;P Det er jo helt vildt så meget forskel der kan være på bare nogle få år, ja :O ..

Anmeld

31. januar 2011

JustMe

Og jeg er 24 og fik tallet 1:20109 (ikke for at få det til at lyde som en konkurrence ) bare for at illustrere hvad 5 år kan gøre ved tallet

Risikovurderingen baseres både på alder, evt. overvægt, nakkefoldstykkelse og blodprøveresultaterne

Den aldersbetingede risiko alene hedder følgende:

20-23 år =  ca. 1:1500

24 år = ca. 1: 1400

28 år = ca. 1: 1100

32 år = ca. 1: 650

37 år = ca. 1: 210

Disse tal ganges så med nogle tal baseret på hhv. blodprøver, nakkefoldens tykkelse, eventuel overvægt hos moderen mv

Jeg var afsted til NF i 12. uge (mener jeg) og fik vist taget blodprøven omkring 9.-10- uge.

Anmeld

31. januar 2011

AnneBJ

JustMe skriver:

Risikovurderingen baseres både på alder, evt. overvægt, nakkefoldstykkelse og blodprøveresultaterne

Den aldersbetingede risiko alene hedder følgende:

20-23 år =  ca. 1:1500

24 år = ca. 1: 1400

28 år = ca. 1: 1100

32 år = ca. 1: 650

37 år = ca. 1: 210

Disse tal ganges så med nogle tal baseret på hhv. blodprøver, nakkefoldens tykkelse, eventuel overvægt hos moderen mv

Jeg var afsted til NF i 12. uge (mener jeg) og fik vist taget blodprøven omkring 9.-10- uge.

Præcis, jeg gad bare ikke kigge efter de præcise tal, men vidste at "risikoen" steg med alderen

Anmeld

31. januar 2011

JustMe

Yep Jeg har sådan en fin lille tabel med værdierne for hhv. alder og de værdier, de bliver ganget med alt efter nakkefoldens tykkelse mv. Men den ville ikke uploade den

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.