Det er lidt svært at gennemskue om det er ham der har været mistænkt for overgreb på mindreårige eller om det er ham der har været udsat for overgreb, men jeg læser det som om det er ham der har været den mistænkte.
Hvis det er tilfældet har du rent faktisk pligt til at gøre myndighederne, samt andre spejderledere m.fl. opmærksomme på det i henhold til lovgivningen.
For nogle år tilbage blev der indført en lov om at man som frivillig leder i idrætsforeninger m.m. skulle aflevere en børneattest, hvis man har med børn under 15 år at gøre.
Med denne lov blev det indskærpet, at såfremt man som leder i en forening (hvad eneten man er bestyrelsesmedlem el.lign.) skal melde til myndighederne hvis man har bevis eller mistanke om at der foregår overgreb på børnene.
Du sidder tilsyneladende inde med nogle informationer som du muligvis har fået under erklæring om fortrolighed mellem dig og ham. Men der træder tavshedspligten ud af kraft, da det drejer sig om mulige overgreb på mindreårige.
Jeg har selv været frivillig leder inden for springgymnastik, hvor jeg har trænet pigehold, drengehold og mix-hold, og aldrig haft et problem med at skulle aflevere en børneattest, da det ligger mig ekstremt fjernt at have den slags tanker om små børn. Som frivillig leder havde jeg sågar også pligt til at melde, hvis jeg havde mistanke om at en af mine gymnaster blev udsat for overgreb i hjemmet eller af andre!
Idag er jeg far til en søn på knap 4 uger, og han skal ikke forhindres i at deltage i idrætsaktiviteter eller noget af frygt for overgreb fra de frivillige og jeg melder mig nok selv under fanerne igen på et tidspunkt. Men guderne skal vide at jeg meget muligt vil kunne ende i en situation hvor jeg uden at blinke ville begå selvtægt (selv om det er mig meget imod), hvis jeg fandt ud af at en frivillig/pædagog el.lign. forgreb sig mod min søn.
Det er helt utilgiveligt og der findes INGEN undskyldning for at forgribe sig mod børn, eller mennesker i det hele taget!
Men summa summarum - du har faktisk pligt til at informere myndighederne om din viden, hvor ubehageligt det end må være!
Anmeld