Hvad mener I???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

440 visninger
8 svar
0 synes godt om
22. september 2008

Anonym trådstarter

Jeg skriver lige som anonym, da jeg ikke vil genkendes...eller ikke må. Men I ved nok godt hvem jeg er.

Jeg arbejder et sted med unge mennesker som har det svært.
Der er en ung mand på 19 år, han har været i familiepleje og da han var det skete der "noget". Noget med et overgreb på nogle små piger. Familien fik det tysset ned og sendt ham væk, så der ikke kom mere ud af sagen. Dengang har han nok været 15 år.
Han er en dejlig ung mand og jeg holder meget af ham...men han har jo nogle problemer som gør han er hvor han er. Og der er jo også det der skete dengang. Jeg kan ikke få noget konkret afvide, ved bare der var noget.

Nu er der det at han går til spejder. Han er med på ture og skal til at tage nogle leder kurser. Han har lige været på tur og fortalt at han satte hestehaler på de små piger.
Det vender sig i mig når jeg hører det. Det er ikke rigtigt at han er sådan et sted og slet ikke når de andre ikke ved noget. Så kan de jo ikke tage de forholdsregler der skal tages. Tænker der skal være en anden ved ham hele tiden og at han nok ikke skal med på tur osv.

Hvordan griber jeg det an.
Jeg er kun i praktik, men jeg kan ikke leve med at der ikke gives besked.
Tænker jeg vil tale med min vejleder og så må hun gå videre med det. Eller skulle jeg tale med drengens kontaktperson?? Min leder er vattet og jeg tror ikke han gør noget.
Men hvordan kan det forsvares at sende sådan en dreng til spejder og så uden de kender hans historie.

Jeg kan ikke leve med det og bliver der ikke gjort noget så må jeg jo gøre det og risikere at miste mit praktiksted.
Men mistanken må og skal komme børnene til gode.

Hvordan ville I gribe sagen an??

Ano. i dag.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2008

fam.4xc

Du må snakke med din vejleder - det er jo din opgave at melde tilbage, være opsøgende osv... og din vejleders opgave at bistå dig - sådan havde jeg gjort.... og du må altså ha den snak i morgen.. :$

kram

Anmeld

22. september 2008

Anonym trådstarter

fam.4xc skriver:

Du må snakke med din vejleder - det er jo din opgave at melde tilbage, være opsøgende osv... og din vejleders opgave at bistå dig - sådan havde jeg gjort.... og du må altså ha den snak i morgen.. :$

kram

Skal på indkald i morgen og ser min vejleder onsdag.
Håber meget at hun gør noget, men de kender jo alle hans baggrund. kan bare slet ikke forstå det er ok at sende ham ud til en masse små børn. Det er både synd for ham og helt sikkert også for børnene.

Anmeld

22. september 2008

Miamaja

tal med drengens kontakt person - det vil være en god ide:)

Anmeld

22. september 2008

netdaddy

Det er lidt svært at gennemskue om det er ham der har været mistænkt for overgreb på mindreårige eller om det er ham der har været udsat for overgreb, men jeg læser det som om det er ham der har været den mistænkte.

Hvis det er tilfældet har du rent faktisk pligt til at gøre myndighederne, samt andre spejderledere m.fl. opmærksomme på det i henhold til lovgivningen.

For nogle år tilbage blev der indført en lov om at man som frivillig leder i idrætsforeninger m.m. skulle aflevere en børneattest, hvis man har med børn under 15 år at gøre.
Med denne lov blev det indskærpet, at såfremt man som leder i en forening (hvad eneten man er bestyrelsesmedlem el.lign.) skal melde til myndighederne hvis man har bevis eller mistanke om at der foregår overgreb på børnene.

Du sidder tilsyneladende inde med nogle informationer som du muligvis har fået under erklæring om fortrolighed mellem dig og ham. Men der træder tavshedspligten ud af kraft, da det drejer sig om mulige overgreb på mindreårige.

Jeg har selv været frivillig leder inden for springgymnastik, hvor jeg har trænet pigehold, drengehold og mix-hold, og aldrig haft et problem med at skulle aflevere en børneattest, da det ligger mig ekstremt fjernt at have den slags tanker om små børn. Som frivillig leder havde jeg sågar også pligt til at melde, hvis jeg havde mistanke om at en af mine gymnaster blev udsat for overgreb i hjemmet eller af andre!

Idag er jeg far til en søn på knap 4 uger, og han skal ikke forhindres i at deltage i idrætsaktiviteter eller noget af frygt for overgreb fra de frivillige og jeg melder mig nok selv under fanerne igen på et tidspunkt. Men guderne skal vide at jeg meget muligt vil kunne ende i en situation hvor jeg uden at blinke ville begå selvtægt (selv om det er mig meget imod), hvis jeg fandt ud af at en frivillig/pædagog el.lign. forgreb sig mod min søn.
Det er helt utilgiveligt og der findes INGEN undskyldning for at forgribe sig mod børn, eller mennesker i det hele taget!

Men summa summarum - du har faktisk pligt til at informere myndighederne om din viden, hvor ubehageligt det end må være!

Anmeld

22. september 2008

Anonym trådstarter

netdaddy skriver:

Det er lidt svært at gennemskue om det er ham der har været mistænkt for overgreb på mindreårige eller om det er ham der har været udsat for overgreb, men jeg læser det som om det er ham der har været den mistænkte.

Hvis det er tilfældet har du rent faktisk pligt til at gøre myndighederne, samt andre spejderledere m.fl. opmærksomme på det i henhold til lovgivningen.

For nogle år tilbage blev der indført en lov om at man som frivillig leder i idrætsforeninger m.m. skulle aflevere en børneattest, hvis man har med børn under 15 år at gøre.
Med denne lov blev det indskærpet, at såfremt man som leder i en forening (hvad eneten man er bestyrelsesmedlem el.lign.) skal melde til myndighederne hvis man har bevis eller mistanke om at der foregår overgreb på børnene.

Du sidder tilsyneladende inde med nogle informationer som du muligvis har fået under erklæring om fortrolighed mellem dig og ham. Men der træder tavshedspligten ud af kraft, da det drejer sig om mulige overgreb på mindreårige.

Jeg har selv været frivillig leder inden for springgymnastik, hvor jeg har trænet pigehold, drengehold og mix-hold, og aldrig haft et problem med at skulle aflevere en børneattest, da det ligger mig ekstremt fjernt at have den slags tanker om små børn. Som frivillig leder havde jeg sågar også pligt til at melde, hvis jeg havde mistanke om at en af mine gymnaster blev udsat for overgreb i hjemmet eller af andre!

Idag er jeg far til en søn på knap 4 uger, og han skal ikke forhindres i at deltage i idrætsaktiviteter eller noget af frygt for overgreb fra de frivillige og jeg melder mig nok selv under fanerne igen på et tidspunkt. Men guderne skal vide at jeg meget muligt vil kunne ende i en situation hvor jeg uden at blinke ville begå selvtægt (selv om det er mig meget imod), hvis jeg fandt ud af at en frivillig/pædagog el.lign. forgreb sig mod min søn.
Det er helt utilgiveligt og der findes INGEN undskyldning for at forgribe sig mod børn, eller mennesker i det hele taget!

Men summa summarum - du har faktisk pligt til at informere myndighederne om din viden, hvor ubehageligt det end må være!

Det er ham der har begået overgreb af en slags på nogle små piger...men det der er slemt er at han bor på et bosted hvor alle inkl. lederen er bekendt med denne viden. Drengen har kun sagt der skete noget dengang og ikke andet.
Så det der i virkeligheden skræmmer mig er at der sidder 15 mennesker med en viden og de så ikke gør noget ved den.
Jeg har haft min viden siden i torsdags.
Tusind tak for dit lange og gode svar.
Knus.

Anmeld

22. september 2008

Stumpen

Jeg ville i første omgang snakke med hans kontaktperson. I har jo ikke indbyrdes tavshedspligt. Jeg mener, at han fortæller dig noget er forhåbentlig ikke lig med at du ikke må fortælle det videre i personalegruppen.. Jeg fik i hvert fald at vide der hvor jeg var (i en kort periode) at jeg på intet tidspunkt måtte love de unge at det de fortalte blev mellem dem og mig.
Sker der ikke yderligere, eller får du ikke et svar som du føler at du kan bruge til noget, så ville jeg rådføre mig på skolen..
(H)

Anmeld

22. september 2008

netdaddy

Jeg forstår godt din frustration, for det er ikke nemt at gå til myndighederne, hvis det hele er baseret på mistanker - uanset om mistankerne er rimeligt begrundede.

Langt de fleste mennesker ville aldrig turde gå til myndighederne med noget der blot er en mistanke, men at der sidder 15 voksne mennesker der er betroet stillinger der netop skulle hjælpe de mennesker og forhindre at de ryger i uføre igen og IKKE gør noget synes jeg er groteskt. Mage til hvirvelløse dyr skal man da lede længe efter.

Anmeld

22. september 2008

Kvindemin

Syntes bare det er så flot af DIG, at du gør noget ved det.
For åbenbart ikke andre der griber ind. Hvor skrækkeligt.
Du skal da helt klart gå til lederen, eller andet.
Sker der ingeting - selvom det er synd for drengen, havde jeg gået til spejder lederen.
Det giver mig kuldegysninger. Og ikke sjovt for dig, når du samtidig siger du holder af ham. Man for jo hurtigt et bånd til nogle, når man arbejder sådan et sted.

Skriv endelig når du ved mere.

Stort knus og mange tanker :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.