Et lille svigermor dilemma

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

666 visninger
7 svar
0 synes godt om
30. januar 2011

MariaJ

Jeg har lige siden min mand og jeg flyttede sammen holdt på, at jeg ikke ville være sådan en "familiens organisator", som mange kvinder bliver, og han står derfor selv for alle gaveindkøb, kort, tak for gaver, invitationer o.lign. til sin side af familen. Til vores datters dåb for snart fire måneder siden fik hun en gave af sin oldemor (min mands bedstemor) som han åbentbart ikke har fået sagt tak for. Manden er på arbejde under primitive forhold i Antarktis, så er ikke sådan lige tilgængelig for at diskuttere tak for gaver problemstillinger, men han rejste altså først efter nytår, så har haft god tid til at tage sig af det siden dåben i oktober.

Min svigermor vil meget gerne bestemme, hvordan ting skal gøres, og det irriterer min mand grænseløst. Blandt andet derfor har de ikke verdens tætteste forhold. Han går helt i baglås, når hun opfordrer ham til at gøre det ene eller det andet. Jeg kan ikke altid helt sætte mig ind i det, men sådan er han altså skruet sammen. Hun prøver derfor tit at kile sig ind til ham via mig. Fx sender hun alle emails i kopi til mig, og kan godt finde på at ringe til mig på mobilen i stedet for vore fælles fastnetnummer, hvis hun ikke synes han ringer hjem tit nok. Indtil nu er det stort set altid lykkedes mig at styre udenom, og svarer fx aldrig på de mails der egentlig er til min mand, og melder heller ikke tilbage til hende på ringeopfordringerne. Jeg har ikke noget imod hende overhovedet. Hun er sød og kærlig, og har altid taget godt imod mig, men jeg gider bare ikke at være en del af hendes og min mands konflikter.

Nu har hun sendt mig en mail, og gjort opmærksom på at oldemoderen er meget ked af at hun ikke har fået en tak for dåbsgaven. Det er sikkert rigtigt, og min datters oldemor (svigermors mor) er en rigtig sød gammel dame, som bestemt har fortjent at få en tak for gaven. Hun gammel og ikke helt frisk, og man ved jo aldrig, hvor længe man har folk, når de først når op i den alder. Svigermor forsøger at mase på mig til at få mig til at skrive tak for gaven, og forresten kan jeg også lige ønske oldemor tillykke med fødselsdagen, som i øvrigt er den og den dato, og her er adressen.

Den mail kom for en uge siden, og jeg har stadig ikke forholdt mig til den, for jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Oldemors fødselsdag nærmer sig med stormskridt, så hvis jeg skal gøre noget, skal jeg gøre det snart. Samtidig provokerer det mig bare enormt, for det første at få fortalt af en anden voksen dame, hvad jeg skal gøre, og for det andet virker det bare helt forkert at jeg gør nogetsomhelst udenom min mand. Han elsker sin bedstemor højt, og er faktisk altid meget opmærksom på at huske hendes fødselsdag, ringe til hende og fortælle hende om vores datter. Jeg tror bare ikke han har tænkt på, at det var så vigtigt at få sagt tak for den gave, og i hvert fald ikke tænkt på, at hans mor ville komme til at hænge mig op på den. Det skal lige siges at hele mandens familie bor i Tyskland, og jeg kender ikke oldemor supergodt. Vi har besøgt hende et par gange, og hun hører selvfølgelig en masse om mig og vores familie, men jeg har ikke som sådan noget forhold til hende selv.

Så what to do? Sender jeg en fødselsdagshilsen til oldemor eller ikke, og hvordan forklarer jeg mig til svigermor og manden, hvis jeg gør det eller ikke gør det?

Maria

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2011

Stumpen

Som jeg læser det har svigermor ikke påduttet dig noget, hun påminder dig om at olde er ked af at hun ikke har fået en tak for opmærksomheden og dermed vil svigermor lige minde dig/jer om det i til fælde af at I har glemt hende..

Jeg ville bestemt sende et kort og undskylde for forglemmelsen og sende nogle billeder med af bettefisen...

Din mand er antarktis og kan pt intet gøre og så synes jeg bestemt at det er op til dig at takke olde for gaven til jeres barn...

Anmeld

30. januar 2011

klmf

Hej

Når du indtil nu ikke er den der styrer alt det der, så lad da endelig være med at begynde nu. Kan godt ske, oldemor er en gammel dame, men derfor kan hun da stadig godt forstå, at når han er i Antarktis (!), så er han ligesom lidt udenfor rækkevidde.

Jeg synes du skal lade det ligge til din mand kommer hjem og så må han selv tage sig af det. Han kan jo ringe til olde og sige undskyld, fordi han har glemt det - hun tilgiver sikkert med det samme

Hilsen fra en, der også prøver at styre udenom svigerfamiliens gøren og laden og lader det være op til min bedre halvdel. Med skiftende held....

Anmeld

30. januar 2011

Majbriteriksen

Jeg ville klart sende et kort. Herhjemme forsøger jeg også at presse lidt på min kæreste. Jeg syntes jo at han burde være voksen nok til at klare det på hans side, men samtidig har han aldrig gjort meget for det og nu kører vi på 9  år sammen.

Jeg sætter stor pris på selv at få breve, kort osv, hvor det måske ikke betyder særlig meget for ham. Tror i sidste ende at det vinder sig ind at man gør det, ved ihvertfald at mange er glade for det hjemmelavede julekort, indbydelser osv.

Det ville jo også være træls at få et dårligt forhold til hans familie pga en principsag.

Hilsen Majbrit, der også gør sin kæreste opmærksom på at ringe til sin familie når der er gået 14 dage hvor de ikke har talt sammen.

Anmeld

30. januar 2011

Ciss

Hej

Nu skriver du ikke, hvor længe din mand skal være væk, men jeg går ud fra, at det er ganske længe, så han ikke kan nå at ordne noget selv.

Dermed er valget vel egentlig, om oldemoren skal få en hilsen i tide til sin fødselsdag eller forsinket efter, at han er kommet hjem igen.

Hvis vi ser væk fra, at din svigermor blander sig på en ubehagelig måde, så er det vel egentlig det centrale.

Det er jo ikke så enkelt, når du ikke selv har et personlig forhold til hende. Det kan godt være, at du klarer at finde et svar, hvis du kan se væk fra svigermor og bare mærke lidt på mavefornemmelsen i forhold til oldemoren.

Det er ikke så nemt det der med fødselsdage osv og svigerfamilier. Jeg tænkte også som dig, da jeg flyttede sammen med min mand, men vore familier fejrer og lægger vægt på helt forskellige måder og ting. Og så engagerer min mand sig slet ikke i den slags, og så er der enkelte som bliver skuffet osv.... så jeg er endt op med at være halvvejs ansvarlig for hans del også. Utrolig irriterende og unødvendigt. Så jeg vil ikke anbefale dig bare at steppe ind og overtage, når det ikke er det, du ønsker. På den anden side, kan dette jo være et engangstilfælde.

Uanset, hvad du vælger, har du i hvert fald min fulde forståelse...

Anmeld

30. januar 2011

2babygirls

Hejsa... Tror bare du skal lave et takke kort og et fødselsdagskort, og så er den prut slået og intet er gået af dig eller din mand. ved godt at de der svigermødre kan være svigermonstre nogle gange, og andre gange må man så bare træææææække vejret dyyyyybt og puste laaaaangsomt ud igen

Sig til din mandse at du har ordnet denne gang, da han jo er langt væk  og så sig til din svigermor at du ikke har behov for de dersens kopier hver gang, og gerne vil blandes udenom den laaaange navlesnor hi hi

Anmeld

30. januar 2011

SussieThyssen

Jeg vil kun spørge dig om en ting.

Når nu du engang bliver en gammel dame og ikke hører en eneste lyd fra dit oldebarns forældre om den gave du har sendt til oldebarnets dåb..hvordan vil du så føle?

Kærligst
Sussie

Anmeld

30. januar 2011

MariaJ

Tusind tak for svar allesammen. I må undskylde, at det ikke bliver til individuelle svar lige nu, men Johanna er fuld af spilopper og gider ikke rigtig at mor sidder foran computeren. Jeg prøver at vende tilbage med ordentlige svar senere, men det hjalp i hvert fald at få jeres perspektiver på sagen, og i det hele taget at få sat ord på.

Jeg tror nok det ender med, at jeg ikke gør noget decideret ud af fødselsdagen, men spørger min mand næste gang vi mailer sammen hvad han synes vi skal gøre mht dåbsgaven. Hvis det er ok med ham, vil jeg gerne sende hende et kort med et par billeder af Johanna og tak for gaven.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.